Account

Please wait, authorizing ...
×
Sign Up

Μηλιώνης Κώστας

Όσον αφορά τα υλικά, σήμερα έχουμε ανώτερης ποιότητας ξύλα, κυρίως για το καπάκι, για το οποίο υπάρχει πληθώρα υλικών. Αρκετοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν την ερυθρελάτη για το καπάκι, θεωρώντας ότι αυτό είναι καλύτερο από ηχητικής πλευράς. Η άποψη όμως που κυριαρχεί είναι ότι το καλύτερο ξύλο για την αρμονική πλάκα όπως ονομάζεται, είναι ο έλατος και μάλιστα από την περιοχή των Άλπεων. Έχει την ιδιότητα να συνεχίζει να αποδίδει με το πέρασμα του χρόνου και όχι να σταματά μετά από μια περίοδο πέντε ή έξι μηνών όπως είναι ο κέδρος, η σίτκα.

Η απόδοση του οργάνου όμως, δεν εξαρτάται μόνο από το ξύλο αλλά και από το βερνίκι. Μπορεί σε ένα όργανο να χρησιμοποιηθούν άριστα ξύλα και το βερνίκι να είναι αυτό που χρησιμοποιείται για έπιπλα. Αυτό «θανατώνει» τον ήχο γιατί δεν επιτρέπει στο ξύλο να πάλλεται. Το όργανο δεν ανταποκρίνεται στα «αδρά» χτυπήματα της πένας. Ο ρόλος του βερνικιού είναι γνωστός στους περισσότερους οργανοποιούς. Παρ’ όλα αυτά υποβαθμίζεται χάριν ευκολίας. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω μία επίσκεψή μου σε μία έκθεση στην οποία όλα τα όργανα ήταν βερνικωμένα με πιστόλια, με βερνίκια σκληρής υφής. Ταυτόχρονα, πάνω σε έναν πάγκο είχαν υλικά από ρετσίνια τα οποία δεν είχαν χρησιμοποιήσει για τα όργανα που εκτίθονταν, αλλά μόνο για τους τύπους. Το βερνίκωμα είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο της οργανοποιίας που έχει εγκαταλειφθεί από τους σημερινούς κατασκευαστές, διότι υπάρχουν τα βιομηχανικά βερνίκια, τα οποία στεγνώνουν σε πολύ λίγο χρόνο. Όμως δεν δίνουν δύναμη στον τόνο του οργάνου. Δίνουν περισσότερη προσοχή στη διακόσμηση του οργάνου παρά σε άλλες παραμέτρους που του δίνουν τα στοιχεία εκείνα που χρειάζεται : δύναμη στον τόνο, καθαρότητα του ήχου, ίδια ένταση στα «μπάσα» και «πρίμα», και διάρκεια στον ήχο. Και μια τελευταία παρατήρηση: όργανα με καλά «μπάσα», μπορούν να κάνουν οι περισσότεροι, με καλά «πρίμα» είναι το δύσκολο.

Ενδιαφέρον είναι κατά τη γνώμη μου να συγκρίνουμε τη διάρκεια ζωής ενός τετράχορδου και ενός τρίχορδου μπουζουκιού. Το τετράχορδο είναι όργανο μικρής χρονικής διάρκειας, έχει δηλαδή ημερομηνία λήξεως. Χρησιμοποιώντας παράλληλα μόνο καμάρια δημιουργούνται τέτοιες πιέσεις πάνω στο καπάκι του, η διάρκεια ζωής του δεν ξεπερνά τα 15 – 20 χρόνια, εκτός αν αλλάξουμε τη διάταξη των στηριγμάτων. Αλλά και πάλι η μεγάλη πίεση των χορδών θα δημιουργήσει άλλα προβλήματα. Το τρίχορδο όμως μπορεί να διατηρηθεί πάρα πολλά χρόνια, γιατί οι πιέσεις που δέχεται είναι φυσιολογικές. Υπάρχουν τρίχορδα από το 1930, ίσως και παλαιότερα. Πιστεύω ότι η κατασκευή του τετράχορδου είναι λάθος για τους λόγους που προανέφερα.

Με όλα τα σημερινά όργανα υπάρχουν προβλήματα, τα οποία είναι εμφανή όταν κάνει κάποιος συγκρίσεις με παλαιότερα όργανα που τα ακούμε από ηχογραφήσεις κυρίως της δεκαετίας του ’50. Τότε, οι ηχογραφήσεις γίνονταν με ένα μικρόφωνο και μπορούμε εύκολα να ξεχωρίσουμε αν ένα όργανο ήταν «μπάσο», «πρίμο», ή άλλα χαρακτηριστικά του ήχου που έχουν να κάνουν με τον τόνο του οργάνου. Σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των κατασκευαστών κατασκευάζει όργανα «μπάσα» που είναι πιο εύκολο: «Ψιλό» καπάκι, βερνίκια σκληρής υφής. Έτσι δημιουργούν έναν ήχο «μπάσο», ο οποίος δεν είναι καθαρός (δεν ξεχωρίζει η μία νότα από την άλλη) και το πέρασμα από τα «μπάσα» στα «πρίμα», ή αντίστροφα, δεν γίνεται ομοιόμορφα (κυρίως στα τετράχορδα μπουζούκια).

Πολλοί μουσικοί σήμερα ψάχνουν για καλά όργανα. Επειδή όμως τους λείπει η γνώση και η εμπειρία πάνω στον ήχο, δεν απαιτούν από τον οργανοποιό όργανα υψηλής ποιότητας. Πρέπει σήμερα οι ίδιοι οι οργανοποιοί να ξαναγυρίσουν σε παλιότερες τεχνικές αν θέλουν να προχωρήσει η οργανοποιία και να προσφέρουν αξιόλογες δημιουργίες. Υπάρχουν κατασκευαστές σήμερα που θεωρούν τους εαυτούς τους αυθεντίες και αποκαλούνται επαγγελματίες και άλλοι που αναφέρονται ως ερασιτέχνες. Όμως αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς του καθενός και το χάρισμα που έχει από το να διαλέγει ξύλα μέχρι το τελικό φινίρισμα του οργάνου χωρίς να μεσολαβούν ενδιάμεσα «άλλοι» γιατί τότε αυτό που κάνει είναι «μοντάζ» οργάνου και όχι κατασκευή μουσικού οργάνου.

Μετά τιμής
Μηλιώνης Κων/νος
Μουσικός – Οργανοποιός

Πηγή: ogdoo.gr

Διαβάστηκε 178 φορές
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Μαυρίδης Κυριάκος Αφοί Μουντάκη »
οργανοποιοί
  • Ζαράνης Πέτρος
    Ζαράνης Πέτρος O Πέτρος Ζαράνης γεννήθηκε το 1969 Αθήνα Σπούδασε κλασσική κιθάρα στο Ελληνικό Ωδείο 5 χρόνια με το Χαράλαμπο…
  • Βαμβακάς Δ. Φώτιος
    Βαμβακάς Δ. Φώτιος Θεσσαλίας κ’ ΑγράφωνΆνω Λιόσια Τηλέφωνο: 2102481486 http://www.vamvakas.gr e-mail info@vamvakas.gr
  • Πάντος Λεωνίδας
    Αργυροκάστρου 6, ΜΕΓΑΡΑΣταθερό: 2296082226 Κινητό: 6976265150 Web: http://pantos-bouzouki.blogspot.com/
  • Βαρλάς Παναγιώτης
    Βαρλάς Παναγιώτης Γενικές πληροφορίες:Ο Παναγιώτης Βαρλάς γεννήθηκε το 1959 στο Αργοστόλι της Κεφαλλονιάς. Από πολύ μικρή ηλικία τον τράβηξαν οι…
  • Βούλγαρης Ιωάννης
    Βούλγαρης Ιωάννης Γεννήθηκα στην Αθήνα και είμαι κατασκευαστής οργάνων. Ξεκίνησα την ερασιτεχνική οργανοποιία το 1987 και στα επόμενα χρόνια αφοσιώθηκα…
  • Πρόκος Νίκος
    Πρόκος Νίκος Το Εργαστήριο Μουσικών Οργάνων Πρόκος ιδρύθηκε το 1976 απο τον Αργύρη Πρόκο, με έδρα το Περιστέρι στην οδό…
προτάσεις βιβλίων
  • Δημοσιεύματα για το ρεμπέτικο 1942-1968
    Δημοσιεύματα για το ρεμπέτικο 1942-1968 Η εργασία αυτή καταγράφει βιβλιογραφικά και σχολιάζει με συντομία όσα δημοσιεύματα βρέθηκαν από το 1942 μέχρι και το 1968. Τα δημοσιεύματα αυτά…
  • Για μια βιβλιογραφία του ρεμπέτικου 1873 - 2001
    Για μια βιβλιογραφία του ρεμπέτικου 1873 - 2001 Το παρόν εγχείρημα επιχειρεί να καλύψει, στο μέτρο του εφικτού, ένα μεγάλο κενό που παρουσιάζει η έρευνα για το ρεμπέτικο τραγούδι, καθώς…
  • Το πρώιμο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη
    Το πρώιμο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη Ο Βασίλης Τσιτσάνης γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1915. Από μικρή ηλικία ασχολείται με τη μουσική και μέχρι το 1935 όπου και φεύγει…
  • Βούρλα - Τρούμπα
    Βούρλα - Τρούμπα Μια περιήγηση στο χώρο του υποκόσμου και τη πορνείας του Πειραιά (1840-1968).Ως συλλέκτης έχω μαζέψει εδώ και κάμποσα χρόνια ένα -επιτρέψτε μου…
  • Όψεις το ρεμπέτικου
    Όψεις το ρεμπέτικου Υπό τον γενικό τίτλο "Όψεις του ρεμπέτικου" ο παρών τόμος στεγάζει τρία κείμενα, τα οποία επιχειρούν να φωτίσουν ενδιαφέρουσες όσο και ελάχιστα…
βιογραφικά ορχηστρών
  • Απ' Αλλού
    Απ' Αλλού Οι Θεοδώρα Αθανασίου( μπασοκίθαρο) και Μπάμπης Πολιτόπουλος( μπουζούκι τρίχορδο) , συναντιούνται και κάνουν παρέα σ' ένα γλέντι με άφθονο κόκκινο αγνό κρασί…
  • Μάλε Βράσε
    Μάλε Βράσε Οι Μάλε Βράσε συναντήθηκαν στην Ολλανδία το 2013. Λίγο η κοινή αγάπη για την ελληνική παραδοσιακή μουσική, λίγο η κοινή νοσταλγία της…
  • Μπάντα Γιοβανίκα
    Μπάντα Γιοβανίκα Η Banda Jovanica είναι μια απόπειρα αναζήτησης του αόρατου μουσικού νήματος που συνδέει τη μουσική δημιουργία των Μικρασιατών συνθετών με την πλούσια…
πρόσφατα βιβλία
  • Τα χαϊρια μας εδώ
    Τα χαϊρια μας εδώ Μία συγκλονιστική μαρτυρία με μνήμες μικρασιατικές, με μουσικές και αρώματα εκείνης της εποχής. Μία αναβίωση του δράματος, αλλά και του μεγαλείου του…
  • Από το ταμπουρά στο μπουζούκι
    Από το ταμπουρά στο μπουζούκι Η "Orpheum Phonograph", μία νέα και μη κερδοσκοπική εταιρία, σάς παρουσιάζει την πρώτη παραγωγή της, μάλιστα δε σε δύο ξεχωριστές εκδόσεις (Ελληνόφωνη…
  • Λαϊκά πορτρέτα 1
    Λαϊκά πορτρέτα 1 Μεγάλοι σολίστες του μπουζουκιού από τη δεκαετία του ΄50 Πέντε μεγάλοι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού, που συνέδεσαν το όνομά τους με τη σύνθεση…
  • Η διαποίκιλση στην ελληνική παραδοσιακή βιολιστική τέχνη
    Η διαποίκιλση στην ελληνική παραδοσιακή βιολιστική τέχνη Η διαποίκιλση, η τέχνη δηλαδή των ποικιλμάτων και των μελισμάτων, αποτελεί την πιο χαρακτηριστική ερμηνευτική πρακτική της παραδοσιακής μουσικής. Η μελέτη του…
  • Η εκκλησιαστική μουσική της Σμύρνης (1800-1922)
    Η εκκλησιαστική μουσική της Σμύρνης (1800-1922) Το θεματικό περιεχόμενο του βιβλίου, όπως σημαίνεται ήδη από τον τίτλο του, αφορά σε μια ομάδα δράσεων και επιμέρους διαδικασιών, οι οποίες…
  • Νίκος Καρατάσος
    Νίκος Καρατάσος Ο αναγνώστης αυτού του βιβλίου θα γνωρίσει τη ζωή και το έργο ενός γνήσιου λαϊκού οργανοπαίκτη (σαντούρι - τσίμπαλο), του Νίκου Καρατάσου,…
  • Μάρκος Βαμβακάρης
    Μάρκος Βαμβακάρης 'Τράβηξε η καρδιά μου να γράψω την ιστορία μου. Θέλω να την ιδώ γραμμένη και να τη διαβάσω απ' την αρχή ως…