Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr
Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:22

Νικολαΐδης Σταύρος

Κονοπισοπούλου 29 Αθήνα
Σταθερό: 2106998120

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:22

Μπράς Νίκος

Το εργαστήριό μας δραστηριοποιείται στις επισκευές,κατασκευές και εμπόριο μουσικών οργάνων,από το 1987.Ιδρυτής του είναι ο Νικόλαος Μπρας.
Το 1994 ο Νικόλαος Μπρας τιμάται με το δίπλωμα της Ιταλικής Σχολής της Cremona για την συμμετοχή και διάκριση του διεθνούς διαγωνισμού ‘’Antonio Stradivari’’ για την κατασκευή και ήχο του βιολιού και της βιόλας όπου κατέλαβε την δεύτερη θέση (πρώτος Έλληνας οργανοποιός που λαμβάνει τέτοια διάκριση).
Παράλληλα κατασκευάζει τα πρώτα αρχαία ελληνικά όργανα ερευνώντας σε βάθος γραπτά κείμενα αρχαίων ποιητών και συγγραφέων και παραστάσεις που απεικονίζουν μουσικά όργανα σε αμφορείς,μαρμάρινες ανάγλυφες πλάκες,κ.ά. συνεργαζόμενος με διακεκριμένους μουσικολόγους και αρχαιολόγους.
Στον τομέα των επισκευών ο Νικόλαος Μπρας έχει επισκευάσει και συντηρήσει ιστορικά βιολιά μεγάλων κατασκευαστών Ιταλών,Γάλλων,Γερμανών,κτλ. Όπως: Jacob Stainer,Giuseppe Guarneri,Nicola Gagliano,Antonio Rocca,Giovanni Battista Guadagnini,Francesco Gobetti,κ.ά. με αποκορύφωμα την επισκευή και συντήρηση του φημισμένου βιολιού ‘’Falmouth’’ του Antonio Stradivarius,μία από τις σημαντικότερες και επιτυχημένες επισκευές στον ελληνικό χώρο,η οποία και παρουσιάστηκε ως εργασία από το Μουσείο της Ακροπόλεως στην Ετήσια Ημερίδα Συντηρητών Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης.
Από τότε μέχρι σήμερα το εργαστήριό μας έχει αναδειχθεί σε ένα φημισμένο εργαστήριο κατασκευής μουσικών οργάνων με διεθνή αναγνώριση καθώς όργανά μας παίζονται από σπουδαίους καλλιτέχνες και συγκροτήματα παγκοσμίου φήμης (Λεωνίδας Καβάκος,Ross Daly,Βαμβακάρης,τα συγκροτήματα Daemonia Nymphe,Septic Flesh,Chaostar,κ.ά.).Επίσης συλλογές μας έχουν κοσμήσει και κοσμούν διάφορους οργανισμούς,πανεπιστήμια,μουσεία και βιβλία (Πανεπιστήμιο Φλωρεντίας,Πανεπιστήμιο Μακεδονίας,Υπουργείο Πολιτισμού,Μουσείο Μουσικών Οργάνων Βερολίνου,δίκτυο Βασιλικών Μουσείων Τέχνης και Ιστορίας των Βρυξελλών).
Με την κληρονομιά του παρελθόντος,την πείρα του Νικόλαου Μπρα και την προσθήκη εξαίρετων κατασκευαστών (Σοφία Μπρα, Ηρακλής Μπράς, Σωκράτης Μεταξάς) είμαστε σε θέση να σας προσφέρουμε τα ποιοτικότερα χειροποίητα μουσικά όργανα στις καλύτερες τιμές της αγοράς.

ΖΩΟΔΟΧΟΥ 42, ΑΘΗΝΑ , Τ.Κ: 10681
ΤΗΛ: 210 - 33 00 994
Web-site: http://nikolaosbrass.com/index.php
email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:21

Μουρατίδης Γ. Ιωάννης

Μουρατίδης Γαβριήλ του Ιωάννη
Αλιπέδου 18 ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Τηλ: 2104178164
Κινητό: 6942599631

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:21

Αφοί Μουντάκη

Ο Θεόδωρος Μουντάκης γεννήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 1937 στο χωριό Σκουλουδιανά της Κοινότητας Κουκουναριάς Κισσάμου Κρήτης (Τώρα ανήκει στο Δήμο Καστελίου). Τα παιδικά του χρόνια ήταν δύσκολα εξαιτίας της Κατοχής. Μετά την στρατιωτική του θητεία στα τέλη του 1960, επιστρέφει στο χωριό του, όπου ασχολείται με αγροτικές εργασίες.

Βίντεο με τον Θεόδωρο Μουντάκη στο εργαστήριό του να εξηγεί στους Ολλανδούς «ΆνωΚάτω» τον τρόπο κατασκευής ενός μπουζουκιού

Όμως από μικρό παιδί αγαπούσε τη μουσική. Πιο πολύ του άρεσε το λαούτο αλλά ο πατέρας του δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να του αγοράσει ένα. Κάποια στιγμή αποφασίζει να φτιάξει μόνος του ένα λαούτο από ξύλο λεμονιάς. Για να το κατασκευάσει χρησιμοποίησε ένα πέτρινο καλούπι που έφτιαξε ο ίδιος. Μιας και δεν είχε δει ποτέ να φτιάχνουν όργανα, για τις ντόγες προσπάθησε να εφαρμόσει την τεχνική που χρησιμοποιούσε ένας θείος του στην κατασκευή βαρελιών. Με αυτό τον τρόπο έφτιαξε τρία λαούτα μαθαίνοντας από τα λάθη του. Η αγάπη του για τα όργανα ήταν τόσο ισχυρή, ώστε για να μπορέσει να τελειοποιηθεί, αποφάσισε να φύγει από το χωριό για να πάει στην Αθήνα.

Έτσι από το 1964 πιάνει δουλειά στο εργαστήριο του Κυριάκου Μουρατίδη, που μόλις είχε μεταφερθεί από τον Πειραιά, στην Αθήνα. Εκεί, με δάσκαλο τον Μουρατίδη και με το ταλέντο του, εκτός από το λαούτο, μαθαίνει να κατασκευάζει όλα τα όργανα, όπως τα διάφορα είδη μπουζουκιού, κιθάρα, μαντολίνο κτλ. Εξελίχτηκε γρήγορα σε πρωτομάστορα του εργαστηρίου. Το εργαστήριο του Κυριάκου Μουρατίδη εκείνη την εποχή ήταν μια οργανωμένη βιοτεχνία μουσικών οργάνων που απασχολούσε πάνω από δέκα οργανοποιούς, αρκετοί από τούς οποίους αργότερα έκαναν τα δικά τους εργαστήρια και έγιναν γνωστοί ευρύτερα (π.χ. Κλεφτογιάννης, Πρόκος, Καρανδρέας, Βάρλας και άλλοι).

Ο Θ. Μουντάκης τον Φεβρουάριο 2007 στο σπίτι του στην Καστέλα. Το λαούτο που κρατάει το έφτιαξε το 1977 για τον εαυτό του και έχει περίτεχνη διακόσμηση σχεδόν σε ολόκληρο το όργανο (σε κάθε ντούγα, στο μπράτσο, στην ταστιέρα, στο καράουλο κτλ). Φωτογραφία Π. Καγιάφας

Ήταν η εποχή άνθησης του λαϊκού τραγουδιού και το εργαστήριο του Μουρατίδη κατασκεύαζε χιλιάδες όργανα (κυρίως μπουζούκια αλλά και πολλές κιθάρες), πολλά από τα οποία τα έστελνε στο εξωτερικό. Λόγω της μεγάλης ζήτησης, ο Θ. Μουντάκης παράλληλα με την δουλειά του στο εργαστήριο του Κυριάκου Μουρατίδη, τις ελεύθερες ώρες του (τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα), στο μικρό εργαστήριο που είχε οργανώσει στην ταράτσα του σπιτιού του, έφτιαχνε και τα δικά του όργανα που τα διέθετε σε δικούς του πελάτες. Αρκετές φορές μάλιστα έπαιρνε από τον Μουρατίδη μισοτελειωμένα όργανα και τα ολοκλήρωνε στο σπίτι, ώστε να έχει ένα επιπλέον έσοδο.


Λεπτομέρεια διακόσμησης στις ντούγες και στην κολάτζα του λαούτου

Στο εργαστήριο του Μουρατίδη έμεινε 14 χρόνια, έγιναν μάλιστα και κουμπάροι. Ο Μουρατίδης του είχε υποσχεθεί να του πουλήσει το εργαστήριο όταν εκείνος θα σταματούσε. Μετά το θάνατο του όμως, η κα Στέλλα σύζυγος του Κυριάκου Μουρατίδη αποφάσισε να το κρατήσει η ίδια. Έτσι το 1977 ο Θ. Μουντάκης δημιουργεί το δικό του εργαστήριο αρχικά στην οδό Κεραμεικού και αργότερα στην οδό Κολωνού 17, όπου και υπάρχει μέχρι και σήμερα που το δουλεύουν τα δύο του παιδιά. Στο νέο του εργαστήριο έφτιαχνε ποιοτικά όργανα και έτσι γρήγορα επεκτάθηκε η ήδη πολύ καλή φήμη του. Τα περισσότερα όργανα που έκανε ήταν τα λαούτα τα οποία ήταν πολύ ξακουστά και θεωρούνται από τα καλύτερα. Έστελνε όργανα σε όλη την Ελλάδα (όπως στην Κρήτη, την Κάρπαθο, την Κάσο κτλ), αλλά και στο εξωτερικό.

Σταμάτησε να εργάζεται πριν από λίγα χρόνια λόγω σοβαρού προβλήματος υγείας. Δίδαξε την τέχνη του στα παιδιά του Μιχάλη (γεννήθηκε το 1967) και Ιάκωβο (1971) που συνεχίζουν την τέχνη που τους έμαθε ο πατέρα τους με το ίδιο μεράκι και αγάπη. Ο Μιχάλης Μουντάκης στο εργαστήριο τον Ιανουάριο 2007. Φωτογραφία Π. Καγιάφας

Το εργαστήριο των Αφών Μουντάκη βρίσκεται:

Κολωνού 17, Αθήνα
Τηλ: 210 5245283
Kιν: 6977814080

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:21

Μηλιώνης Κώστας

Όσον αφορά τα υλικά, σήμερα έχουμε ανώτερης ποιότητας ξύλα, κυρίως για το καπάκι, για το οποίο υπάρχει πληθώρα υλικών. Αρκετοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν την ερυθρελάτη για το καπάκι, θεωρώντας ότι αυτό είναι καλύτερο από ηχητικής πλευράς. Η άποψη όμως που κυριαρχεί είναι ότι το καλύτερο ξύλο για την αρμονική πλάκα όπως ονομάζεται, είναι ο έλατος και μάλιστα από την περιοχή των Άλπεων. Έχει την ιδιότητα να συνεχίζει να αποδίδει με το πέρασμα του χρόνου και όχι να σταματά μετά από μια περίοδο πέντε ή έξι μηνών όπως είναι ο κέδρος, η σίτκα.

Η απόδοση του οργάνου όμως, δεν εξαρτάται μόνο από το ξύλο αλλά και από το βερνίκι. Μπορεί σε ένα όργανο να χρησιμοποιηθούν άριστα ξύλα και το βερνίκι να είναι αυτό που χρησιμοποιείται για έπιπλα. Αυτό «θανατώνει» τον ήχο γιατί δεν επιτρέπει στο ξύλο να πάλλεται. Το όργανο δεν ανταποκρίνεται στα «αδρά» χτυπήματα της πένας. Ο ρόλος του βερνικιού είναι γνωστός στους περισσότερους οργανοποιούς. Παρ’ όλα αυτά υποβαθμίζεται χάριν ευκολίας. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω μία επίσκεψή μου σε μία έκθεση στην οποία όλα τα όργανα ήταν βερνικωμένα με πιστόλια, με βερνίκια σκληρής υφής. Ταυτόχρονα, πάνω σε έναν πάγκο είχαν υλικά από ρετσίνια τα οποία δεν είχαν χρησιμοποιήσει για τα όργανα που εκτίθονταν, αλλά μόνο για τους τύπους. Το βερνίκωμα είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο της οργανοποιίας που έχει εγκαταλειφθεί από τους σημερινούς κατασκευαστές, διότι υπάρχουν τα βιομηχανικά βερνίκια, τα οποία στεγνώνουν σε πολύ λίγο χρόνο. Όμως δεν δίνουν δύναμη στον τόνο του οργάνου. Δίνουν περισσότερη προσοχή στη διακόσμηση του οργάνου παρά σε άλλες παραμέτρους που του δίνουν τα στοιχεία εκείνα που χρειάζεται : δύναμη στον τόνο, καθαρότητα του ήχου, ίδια ένταση στα «μπάσα» και «πρίμα», και διάρκεια στον ήχο. Και μια τελευταία παρατήρηση: όργανα με καλά «μπάσα», μπορούν να κάνουν οι περισσότεροι, με καλά «πρίμα» είναι το δύσκολο.

Ενδιαφέρον είναι κατά τη γνώμη μου να συγκρίνουμε τη διάρκεια ζωής ενός τετράχορδου και ενός τρίχορδου μπουζουκιού. Το τετράχορδο είναι όργανο μικρής χρονικής διάρκειας, έχει δηλαδή ημερομηνία λήξεως. Χρησιμοποιώντας παράλληλα μόνο καμάρια δημιουργούνται τέτοιες πιέσεις πάνω στο καπάκι του, η διάρκεια ζωής του δεν ξεπερνά τα 15 – 20 χρόνια, εκτός αν αλλάξουμε τη διάταξη των στηριγμάτων. Αλλά και πάλι η μεγάλη πίεση των χορδών θα δημιουργήσει άλλα προβλήματα. Το τρίχορδο όμως μπορεί να διατηρηθεί πάρα πολλά χρόνια, γιατί οι πιέσεις που δέχεται είναι φυσιολογικές. Υπάρχουν τρίχορδα από το 1930, ίσως και παλαιότερα. Πιστεύω ότι η κατασκευή του τετράχορδου είναι λάθος για τους λόγους που προανέφερα.

Με όλα τα σημερινά όργανα υπάρχουν προβλήματα, τα οποία είναι εμφανή όταν κάνει κάποιος συγκρίσεις με παλαιότερα όργανα που τα ακούμε από ηχογραφήσεις κυρίως της δεκαετίας του ’50. Τότε, οι ηχογραφήσεις γίνονταν με ένα μικρόφωνο και μπορούμε εύκολα να ξεχωρίσουμε αν ένα όργανο ήταν «μπάσο», «πρίμο», ή άλλα χαρακτηριστικά του ήχου που έχουν να κάνουν με τον τόνο του οργάνου. Σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των κατασκευαστών κατασκευάζει όργανα «μπάσα» που είναι πιο εύκολο: «Ψιλό» καπάκι, βερνίκια σκληρής υφής. Έτσι δημιουργούν έναν ήχο «μπάσο», ο οποίος δεν είναι καθαρός (δεν ξεχωρίζει η μία νότα από την άλλη) και το πέρασμα από τα «μπάσα» στα «πρίμα», ή αντίστροφα, δεν γίνεται ομοιόμορφα (κυρίως στα τετράχορδα μπουζούκια).

Πολλοί μουσικοί σήμερα ψάχνουν για καλά όργανα. Επειδή όμως τους λείπει η γνώση και η εμπειρία πάνω στον ήχο, δεν απαιτούν από τον οργανοποιό όργανα υψηλής ποιότητας. Πρέπει σήμερα οι ίδιοι οι οργανοποιοί να ξαναγυρίσουν σε παλιότερες τεχνικές αν θέλουν να προχωρήσει η οργανοποιία και να προσφέρουν αξιόλογες δημιουργίες. Υπάρχουν κατασκευαστές σήμερα που θεωρούν τους εαυτούς τους αυθεντίες και αποκαλούνται επαγγελματίες και άλλοι που αναφέρονται ως ερασιτέχνες. Όμως αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς του καθενός και το χάρισμα που έχει από το να διαλέγει ξύλα μέχρι το τελικό φινίρισμα του οργάνου χωρίς να μεσολαβούν ενδιάμεσα «άλλοι» γιατί τότε αυτό που κάνει είναι «μοντάζ» οργάνου και όχι κατασκευή μουσικού οργάνου.

Μετά τιμής
Μηλιώνης Κων/νος
Μουσικός – Οργανοποιός

Πηγή: ogdoo.gr

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:20

Μαυρίδης Κυριάκος

Κριμαίας 24-26
Ερυθρός Σταυρός Αθήνα
Σταθερό: 2106981412, 2106448784

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:20

Μάτσικας Διονύσης

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην κατασκευή Ελληνικών Παραδοσιακών Οργάνων και στο εμπόριο μουσικών οργάνων από το 1979. Η όλη επιχείρηση ξεκίνησε από τον Διονύσιο Μάτσικα από τον οποίο και διοικείται μέχρι σήμερα. Η πολύχρονη πείρα και οι συνεχείς επενδύσεις μας στο χώρο σας εγγυώνται την καλύτερη αγορά ως προς την τιμή/ποιότητα των οργάνων.

1ο ΥΠΟΚ/ΜΑ: ΚΡΕΜΟΥ 42 & ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ 17676 ΚΑΛΛΙΘΕΑ
ΤΗΛ 210 9567474 FAX 210 9516798

2ο ΥΠΟΚ/ΜΑ: 1χλμ Ε.Ο. ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΑΝΤΙΡΙΟΥ 30100
ΤΗΛ. 26410 56913

ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ :
ΜΑΣΤΡΟ ΟΙΝΙΑΔΩΝ-ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ 30001
ΤΗΛ. 2632093022

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ - ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Web-site: www.matsikas.gr

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:19

Μαμάης Σπύρος

Προσπαθώντας να περιγράψω με δύο λόγια τα σαντούρια μου θα μπορούσα να πω ότι στην κατασκευή τους συνυπάρχει η παράδοση των μαστόρων της παλιάς σχολής που μεγαλούργησε για 5 σχεδόν δεκαετίες (20-60), αφήνοντας εκπληκτικά δείγματα δουλειάς και ένα μεγάλο κενό φεύγοντας, με τα σύγχρονα και άριστα υλικά που μπορεί να προσφέρει το σήμερα.

Πιο συγκεκριμένα θα μπορούσα να εστιάσω στις παρακάτω μοναδικότητες των κατασκευών μου:

*Όλα τα σαντούρια που κατασκευάζονται στο εργαστήριό μου, έχουν μασίφ καπάκι από Ευρωπαικό Αλπικό έλατο
(Picea abies) το οποίο εισάγω ο ίδιος, καθώς δεν υπάρχει διαθέσιμο στην Ελλάδα σε αυτήν την ποιότητα και σε αυτές τις διαστάσεις (για σαντούρι).

Εμμανουήλ Μπενάκη 101
Αθήνα 10681
Ελλάδα

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τηλέφωνο: 2103304198
Web-site: http://www.santouri.com

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:19

Μαγδαλινός Νικόλαος

Κατασκευαστης κανονιών.

Μαλάξου 4, Πολύγωνο,
11476 Αθήνα

Σταθερό: 2106411357

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:19

Λυμπερόπουλος Γιάννης

Ο Γιάννης Λυμπερόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και ζει με την οικογένειά του.

Είναι μουσικός (κιθαρίστας και τραγουδιστής) και ηχολήπτης, ενώ έχει κάνει και δραματικές σπουδές.

Η μεγάλη και ιδιαίτερη αγάπη του για την κιθάρα όμως, τον ώθησε να αρχίσει να ασχολείται με την κατασκευή της. Έπειτα από μακροχρόνιες μελέτες και πειραματισμούς, έχει καταφέρει πια να πραγματοποιήσει το όνειρό του και να ασχοληθεί σοβαρά με την κατασκευή της κιθάρας.

τηλέφωνο: 210-6411357
Web-site: lyberoguitars.blogspot.gr
mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:18

Κορδάς Δημήτριος

Κάνοντας μία χρονική αναδρομή, με τον Δημήτρη Κορδά σε μία εποχή δημιουργική, τότε που ξεκινούσε ένα φυτώριο νέων οργανοποιών, τότε που η μουσική ήταν κομμάτι από τη ζωή των ανθρώπων.

Θυμάμαι με τη μεράκι και ενθουσιασμό μπήκα στη διαδικασία της κατασκευής μουσικών οργάνων. Ξεκίνησα την εργασία μου στο εργαστήριο του εξαίρετου ανθρώπου Γαβριήλ Μουρατίδη.
Κατασκευάζαμε πλήθος από όργανα και καλύπταμε την Ελληνική αγορά σε μπουζούκια και κιθάρες.

Η ενασχόληση και φυσικά η αγάπη μου για τη μουσική, με ώθησε να συνεχίσω τη δημιουργική πορεία και να προσπαθώ πάντα να είμαι αντάξιος στις απαιτήσεις των καιρών.

Ας μου επιτρέψουν μερικοί συνάδελφοί μου, να αναφέρω τα ονόματα τους. Δουλέψαμε μαζί με τους Καλκέψος Γεώργιος, Τσαντούλης Σταύρος, Σελασίδης Παναγιώτης και άλλοι που αργότερα βρήκαν τον δρόμο τους, για τις επαγγελματικές και καλλιτεχνικές αναζητήσης.

Ο κ.Κορδάς είναι επίσης ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Πανελλήνιου Συλλόγου Οργανοποιών "ΤΕΡΠΑΝΔΡΟΣ"

Φιλοπάππου 4 Παλατάκι Χαϊδάρι
Web-site: www.dkordas.gr
Τηλ. 210-5980884
email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:18

Καφετζόπουλος Β.Παναγιώτης

Οργανοποιός σημαίνει φτιάχνω ήχους, όχι όργανα
Ο Παναγιώτης Καφετζόπουλος μιλάει για την τέχνη του μπουζουκιού, το σαράκι της μουσικής και τον Αντρέι Ρουμπλιόφ.

Πότε και πώς ξεκινήσατε να φτιάχνετε όργανα;
Συνήθως ο κόσμος θέλει να ακούει ένα παραμύθι. Δηλαδή πρέπει σώνει και καλά να υπάρχει ένα μυστικό και ένας μύθος γύρω από την οργανοποιία. Και αυτό είναι και κάτι που έχει καλλιεργηθεί και από εμάς, ότι και καλά πρέπει να υπάρχει ένα μυστικό για να βγει ο ήχος: από τα βιολιά του Στραντιβάρι, τα λαούτα του Κοπελιάδη, τις παλιές κιθάρες. Το παραμύθι λέει ότι ο καθένας είχε βρει κάτι, το είχε ανακαλύψει και το εφάρμοζε στο όργανο που έφτιαχνε και άρα είχε το αποτέλεσμα που είχε. Αυτό φυσικά είναι κάτι που δεν ισχύει. Προσωπικά μερικές φορές για να κάνω πλάκα έχω ανακαλύψει και μια δική μου λέξη το κωλιφωξούλιο και τη χρησιμοποιώ και λέω ας πούμε εγώ στα όργανα που φτιάχνω βάζω και κωλιφωξούλιο, γιατί αν δεν το βάλεις το όργανο δεν παίζει μουσική. Φυσικά, το κωλιφωξούλιο δεν μπορείς να το βρεις πουθενά γιατί το φτιάχνω μόνος μου. Λοιπόν, όλη αυτή η ιστορία του πώς κατασκευάζεται ένα όργανο και το πού έχει κάθε μάστορας μάθει αυτή την δουλειά κρύβει από πίσω μυστικά που δεν υπάρχουν. Θυμάσαι την ταινία του Ταρκόφσκι, τον Αντρέι Ρουμπλιόφ. Στο τέλος ο άρχοντας της περιοχής πάει στον πιτσιρικά που ο πατέρας του ήταν ο μάστορας που πριν πεθάνει έφτιαχνε τις καμπάνες. Υποτίθεται και η καμπάνα έχει και αυτή ένα μυστικό για να μην σπάσει το κράμα, ειδικά στις μεγάλες. Ο μικρός φυσικά απάντησε ότι ξέρει το μυστικό και ότι του το είχε μάθει ο πατέρας του. Έτσι, μετά την κατασκευή της κανούργιας καμπάνας και με όλες τις επισημότητες ο άρχοντας της πόλης βάρεσε την καμπάνα, η οποία ακούστηκε μέχρι την άλλη άκρη της χώρας. Ο πιτσιρικάς πήγε σε κάτι λάσπες και έκλαιγε, τον πλησίασε ο Ρουμπλιόφ, ο καλόγερος που είχε δώσει όρκο σιωπής, από περιέργεια που τον είδε να κλαίει ενώ όλα πήγαν καλά και του απάντησε ο πιτσιρικάς «δεν ήξερα, δεν μου είχε πει τίποτα ο πατέρας μου». Νομίζω κάπως έτσι είναι. Σίγουρα για να κάνεις κάποιες δουλειές πρέπει να μάθεις κάποια πράγματα, να χαράξεις μια πορεία. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει μια αφετηρία όπου κάποιος σου έχει αποκαλύψει ένα μυστικό.

Τι σημαίνει να φτιάχνεις λαϊκά όργανα;
Τα λαϊκά όργανα έχουν ένα καλό: Είναι ελεύθερα. Αν θελήσει κανείς να φτιάξει ένα βιολί το οποίο θα παίξει σε μια συμφωνική ορχήστρα θα πρέπει να έχει πολύ συγκεκριμένες προδιαγραφές και στον ήχο και στην ένταση. Θα είναι 50 άλλα βιολιά γύρω του για να βγάλουν ένα πολύ συγκεκριμένο και ομοιογενές ηχόχρωμα. Από την άλλη τα λαϊκά όργανα έχουν μια αυθαιρεσία. Δηλαδή μπορείς να πάρεις μια καρύδα, ή μια κατσαρόλα, να βάλεις τις χορδές σου και να το κάνεις να παίξει. Μπορείς να πάρεις ένα σκάφος στενό, ένα σκάφος φαρδύ και να βγάλει έναν ήχο. Μετά λοιπόν αυτόν τον ήχο θα τον πάρει ένας παίχτης, θα τον επιλέξει και πάνω εκεί θα χτίσει ότι είναι να χτίσει. Πάει λίγο αντίστροφα η δουλειά εδώ. Το όργανο και το ηχόχρωμα θα διαμορφώσει τεχνικές και ρεπερτόρια, ενώ στα κλασσικά όργανα είναι ανάποδα. Υπάρχει η μουσική και το ηχόχρωμα και το όργανο φτιάχνεται για να ακολουθήσει αυτό το ζητούμενο. Γι’ αυτό και το λαϊκό όργανο έχει ένα γίγνεσθαι, δηλαδή συνεχώς αλλάζει. Βέβαια, για να είμαστε και ειλικρινείς, τα τελευταία χρόνια το έχουν τυποποιήσει και λίγο. Αυτό που βλέπαμε και λέγαμε ότι τα μπουζούκια που φτιάχτηκαν στην Αμερική είχαν το δικό τους ήχο, ή η Πειραιώτικη σχολή άλλο ήχο, ο Ζαμπέτας, ο Τσιτσάνης είχε ο καθένας τον δικό του ήχο. Αυτό δεν το ακούς σήμερα. Λες ακούω μπουζούκι, δεν είναι εύκολο να διαχωρίσεις από το όργανο, ή τον τρόπο παιξίματος μουσικούς όπως παλιά.

Οι πιο χαλαρές προδιαγραφές κατασκευής είναι και ο λόγος που κάθε λαϊκό όργανο είναι ξεχωριστό;
Ναι, μπορείς να το πεις κι έτσι. Αλλά και σε κλασσικά όργανα που έχουν φτιαχτεί με τον ίδιο τρόπο πάλι μπορείς να εντοπίζεις διαφορές. Καλύτερα είναι να μιλήσουμε για την ποικιλία στα σχήματα του σκάφους αναφορικά με την χαλαρότητα των προδιαγραφών στο λαϊκό. Βλέπεις ας πούμε, άλλα έχουν ροζέτα, άλλα τετράγωνη τρύπα, άλλα στρογγυλή τρύπα, άλλα έχουν οβάλ. Όλα αυτά βγάζουν και διαφορετικό ήχο. Όμως όπως σου είπα όλα αυτά έχουν τυποποιηθεί λίγο σήμερα. Το μπουζούκι σήμερα έχει πάνω κάτω το ίδιο σκάφος, έχει μια φιγούρα με συγκεκριμένη αισθητική, μια τρύπα ίδιων διαστάσεων. Εγώ προσωπικά δεν θέλω να έχω έναν τύπο οργάνων και να τον αναπαράγω. Ποτέ δεν φτιάχνω το ίδιο όργανο. Το κάθε ένα είναι τελείως διαφορετικό.

Δεν υπάρχει καμία κοινή και συγκεκριμένη διαδικασία κατασκευής στο λαϊκό όργανο;
Ασφαλώς και υπάρχει. Είναι αυτό που λέμε το τεχνικό κομμάτι. Το όργανο ορίζεται από την κλίμακά του. Δηλαδή το μήκος της ταστιέρας, το μήκος της ελεύθερης χορδής που πάλλεται, τα χωρίσματα της ταστιέρας, το πάχος της χορδής και η συχνότητα που θα κουρδίσεις είναι αυτά που ορίζουν το όργανό. Αυτά είναι στάνταρ, δεν τα πειράζουμε και αυτά συνθέτουν το τεχνικό κομμάτι του οργάνου. Τώρα όλα τα άλλα που αφορούν το ηχόχρωμα είναι ελεύθερα. Το καπάκι, το σκάφος, το είδος του σκάφους, τα ξύλα, όλα αυτά δίνουν μεγάλη ελευθερία και άλλους ήχους στο ηχόχρωμα. Στήνεις τα βασικά τεχνικά του οργάνου και μετά αρχίζει όλη η μαγεία. Ας γυρίσουμε λοιπόν στο γιατί κάθε λαϊκό όργανο είναι ξεχωριστό. Σκέψου ας πούμε ένα κομμάτι ξύλου εδώ πάνω στον πάγκο μου το οποίο προορίζεται να γίνει μουσικό όργανο. Ξέρεις αυτό το ξύλο για να φτάσει εδώ έχει καμιά 100 χιλιάδες, ή και 200 χιλιάδες χρόνια ζωής. Ήταν ένα δέντρο, βγήκε ένας καρπός, μια καρυδιά, έπεσε το καρύδι και ξαναφύτρωσε καρπός. Μεγάλωσε, ξανάγινε δέντρο, πέρασαν τα χρόνια κόπηκε και έφτασε σ’ αυτόν τον πάγκο. Κάθεσαι λοιπόν εσύ και το κοιτάς και δεν μπορείς να το αντιμετωπίσεις σαν ένα κομμάτι πλαστικό. Είναι ένα ζωντανό κομμάτι ιστορίας και αυτό θα σε οδηγήσει κάπου. Δεν είναι μια πρώτη ύλη δεδομένη, δεν μπορείς καν να το συγκρίνεις με το κομμάτι του ξύλου που είχες μπροστά σου πέρυσι. Κάθε κομμάτι είναι μοναδικό. Το ξύλο πρέπει να το βλέπεις και να το αφήνεις να σε οδηγεί. Έτσι βγαίνει το όργανο, δεν μπορείς να προαποφασίζεις ας πούμε τι μέγεθος τρύπα θα κάνεις, ή πόσο λεπτό θα ναι το καπάκι. Αν σου βάλω ένα καπάκι (ηχείο) εδώ στο φως και το δεις ακτινογραφία, έχει μια μικρή διαφάνεια που βλέπεις τα νερά, καθένα θα σου δείξει αλλά πράγματα. Όταν κολλάς, λίγο με τον σφιχτήρα να σφίξεις παραπάνω, λίγη κόλλα να πέσει στο ξύλο, λίγο μια καμπύλη, κάτι θα σε πάει άλλου. Το να πας λοιπόν με τα νερά του ξύλου σου, και κυριολεκτικά και μεταφορικά το λέω για να σου απαντήσω και για το πού έμαθα τη δουλειά. Αυτό λοιπόν δεν διδάσκεται. Δεν μπορεί να ρθει ένας μάστορας και να σου πει στην καρυδιά ας πούμε το καμάρι θα πρέπει να είναι 2 εκατοστά από εκεί που πατάει ο καβαλάρης και στην μουριά θα είναι 1,5 εκατοστό. Δεν υπάρχουν τέτοιοι κανόνες. Κάθε όργανο έχει την δική του προσωπικότητα. Για να μάθεις αυτή τη δουλειά αρκεί να μάθεις πολύ βασικά τεχνικά πράγματα και μετά να έχεις μια προσωπική πορεία. Να κάτσεις μόνος σου να παιδευτείς. Αν κάποιος μου ζήταγε να του δείξω, θα καθόμασταν μια βδομάδα από 2-3 ώρες κάθε μέρα και θα του τα είχα πει όλα. Μετά όμως άντε κάτσε φτιάξτο! Και δεν είναι ότι δεν μπορεί ο άλλος. Το θέμα είναι ότι άλλο όργανο θα φτιάξει ο ένας οργανοποιός και άλλο όργανο ο άλλος. Θέλει και μια προσέγγιση την οποία τη βρίσκεις μόνος σου και σιγά σιγά.

Από την στιγμή που το ξύλο είναι πάνω στον πάγκο υπάρχει το δίλημμα μουσική ή αισθητική για το υπό κατασκευή όργανο;
Το αυγό έκανε την κότα, ή η κότα το αυγό; Το βιολί έχει ένα σχήμα το οποίο από πλευράς ακουστικής είναι απαράδεκτο. Έχει δύο τρύπες, τα S του. Δεν υπήρχαν όργανα ποτέ με αυτή τη σχεδίαση. Είναι μια τυπική περίπτωση οργάνου, κατά την γνώμη μου, που τον πρώτο λόγο τον είχε η αισθητική και μετά έβγαλε έναν ήχο διαμορφωμένο από αυτήν και πάνω σε αυτόν τον ήχο γράφτηκαν αριστουργήματα και καθιερώθηκε η κατασκευή του. Αυτό τι σημαίνει; Ότι τελικά δεν έχει καμία σημασία αν εγώ για λόγους αισθητικής φτιάξω έναν όργανο που δεν παίζει τίποτα το φοβερό γιατί δεν κατασκευάστηκε με ηχητικά κριτήρια. Σημασία έχει το να το ανακαλύψει κάποιος με ταλέντο και να συνθέσει 5 τραγούδια που τα ακούς και δεν τα ξεχνάς και να τα κάνει δισκογραφία. Πίστεψέ με, όλοι μετά θα θέλουν ένα τέτοιο όργανο. Επομένως, αυτό που μετράει είναι ποιος καθιερώνει έναν ήχο, άσχετα αν η αφετηρία είναι αισθητική ή ακουστική. Κατά τη γνώμη μου θα ήτανε καλό να πειραματίζονται συνέχεια οι οργανοποιοί.

Πειραματίζονται; Υπάρχει εξέλιξη;
Δεν είμαι σίγουρος ότι υπάρχει εξέλιξη, τουλάχιστον στα 30 χρόνια που εγώ είμαι στη δουλειά. Δες ας πούμε τον ήχο του μπουζουκιού. Εγώ διαφωνώ ότι πρέπει απαραίτητα να θυμίζει αυτό που ξέρουμε. Παλιά ο κόσμος έπαιρνε πιο εύκολα ένα όργανο που δεν ήταν ας πούμε “συμβατικό”. Σε αυτό βέβαια ευθύνεται ενδεχομένως και η κρίση και σου λέει ο μουσικός πρέπει και εγώ να βγάλω το ψωμί μου. Πριν από 15 χρόνια ένα πιο πειραματικό όργανο, μια διαφορετική πρόταση πουλιόταν πιο εύκολα, είχε πιο πολύ απήχηση. Τώρα θα πρέπει με ένα όργανο αν είσαι επαγγελματίας να επιβιώσεις στην αγορά και να κάνεις τη δουλειάς σου, οπότε τα πιο πειραματικά μένουν στην άκρη. Τώρα κανείς δεν θα πάρει ένα όργανο έτσι για να το “χει. Εγώ βέβαια προσπαθώ να συνεχίσω να το ψάχνω. Για τα δικά μου όργανα βλέπω πως ότι και να φτιάχνω, ότι κατασκευαστικές προτάσεις και να κάνω αν ο άλλος δεν το ζητάει η καρδιά του δεν θα καταλάβει ούτε τι έχει πάρει και βασικά δεν θα πάρει και από εμένα. Πρέπει να πηγαίνεις λίγο γυρεύοντας. Πρέπει να υπάρχει η επιθυμία να συναντηθείς εσύ και ένα όργανο και να τα βρείτε. Αλλιώς πας και παίρνεις κάτι έτοιμο για σένα. Εγώ δεν παίρνω παραγγελίες (εκτός απ’ το να μου ζητήσει όργανο ένας αριστερόχειρας) και βασικά δεν κοιτάω να καλύψω αυτή την ανάγκη που σου λένε κάποιοι άνθρωποι ότι εγώ ας πούμε θέλω ένα μπουζούκι που να ακούγεται σαν του Ζαμπέτα. Εγώ δεν θα κάτσω να προσπαθήσω να αναπαράγω έναν ήχο που είχε ένας μπουζουξής, ή που θέλουνε στο πάλκο επάνω. Εδώ έρχεται και ένα άλλο θέμα. Ο κόσμος διασκεδάζει από μνήμης. Πάνε στο ταβερνάκι, κάθονται, πίνουν το κρασάκι τους έχουν το μεζέ τους. Μόλις αρχίσει η μουσική θα ακούσουν ας πούμε την Φραγκοσυριανή του Μάρκου, έτσι όπως την μάθαμε με το στυλ και το ηχόχρωμά της και θα μερακλώσουν όχι επειδή συμμετέχουν σε αυτό που ακούνε, αλλά επειδή αυτό που ακούνε τους γεννάει μνήμες. Οι ήχοι αυτοί έχουν γράψει στο ασυνείδητο και κάθε αναπαραγωγή τους ενεργοποιεί το θυμικό. Ο μουσικός μπορεί να σκίζεται στο πάλκο, να θέλει να βάλει λίγο από τον εαυτό του και ο κόσμος γύρω γύρω θα χει πάρει μπρος μόνο και μόνο επειδή ακούει κάτι που του θυμίζει μια συναισθηματική ταύτιση. Εάν τώρα κάποιος θελήσει να έχει επικοινωνία με τον ακροατή για να μπορέσει να έχει καινούργια ερεθίσματα και να φτιάξει και ο ακροατής καινούργιες μνήμες θα πρέπει να βάλει τα παλιά ηχοχρώματα στην άκρη και να αναπαράγει το τραγούδι σαν να γράφει σε λευκό χαρτί. Αν το κάνει βέβαια αυτό είναι πολύ πιθανόν να του πει ο μαγαζάτορας «άσε μην έρθεις το άλλο Σαββατοκύριακο γιατί δεν πάμε καλά». Θέλει jukebox, ή γραμμόφωνο το μαγαζί. Το τί γίνεται, τί παίζει το όργανο και τί ήχο παράγει ο μουσικός πολλές φορές δεν αφορά κανέναν. Όλη η ιστορία γίνεται από μνήμης. Και όσο πιο πολύ ένα (λαϊκό) όργανο σε παραπέμπει στο παρελθόν, τόσο πιο αποτελεσματικό είναι. Έλα όμως που δεν είναι δημιουργικό, δεν έχει να πει καινούργια πράγματα. Δεν λέω να μην την πεις την Φραγκοσυριανή, αλλά μπορείς να βάλεις κι ένα ταξιμάκι με ένα όργανο που έχει ας πούμε μια εσωστρέφεια. Ή να κάνεις μια παραλλαγή και να εντάξεις κάτι καινούργιο. Έτσι πρέπει να ναι το λαϊκό όργανο, ελεύθερο, εγώ αυτό πιστεύω. Όταν αρχίζει και μπαίνει στη γυάλα και τυποποιείται χάνει πολύ απ’ τα μεγέθη του. Δηλαδή, δες ας πούμε με την αγγειοπλαστική. Αλλιώς τα κάνανε σε μια περιοχή της Ελλάδας, αλλιώς σε μια άλλη. Αν τώρα αποφασίσουμε να κάνουμε μονοκαλλιέργεια και πούμε αυτή η κούπα είναι η πιο χρηστική γι’ αυτούς και γι’ αυτούς τους λόγους, στο τέλος θα φτιάχνουμε όλοι την ίδια κούπα. Το μόνο θέμα που μας μένει είναι σε τί τιμή θα βγει, και τί χρώμα θα χει. Έχει χαθεί αυτό το λαογραφικό της διαφορετικότητας. Είναι ωραία να υπάρχουν πολλές προτάσεις. Το καταλαβαίνω ότι είναι αντιεμπορικό. Άλλα εργαστήρια φτιάχνουν 50 ίδια όργανα το μήνα και τα πουλάνε. Είναι ίδιες μεν κούπες, αλλά είναι και γερές, καλές και φτηνές. Εγώ προσπαθώ να πειραματίζομαι. Είναι νομίζω και βασικό κομμάτι για την εξέλιξη της κατασκευής των οργάνων. Μ’ αρέσουν οι κατασκευές που έχουν κάτι καινούργιο να πούνε. Που είναι και λίγο σπαζοκεφαλιές. Είναι πολύ ωραίο να ψάχνεις και να προτείνεις ήχους και να βρεθεί ο δημιουργός και να τους ψάξει. Μιλάμε για λαϊκά όργανα και πρέπει να βρούμε και άλλους ήχους.

Τι θα πει ότι ένα λαϊκό όργανο αλλάζει;
Αλλάζει όπως αλλάζει και ο χρόνος που γραφεί επάνω, η κολλά, τα βερνίκια, το ξύλο και με το παίξιμο. Συντονίζεται όλη η μάζα σε κάποιες συχνότητες και αλλάζει μετά η ταλάντωση που κάνει.

Μπορεί ένα όργανο να μη βρει σωστό παίχτη; Να μην παντρευτούν καλά;
Φυσικά. Υπάρχουν παίχτες που αναδεικνύουν τα όργανα, τα πάνε στα ύψη και κάποιοι άλλοι τα σκοτώνουν, τα τελειώνουν, γιατί τους πάνε κόντρα. Κοίτα αυτό είναι όλη η ουσία, άκου αυτό, είναι ένα διαπασών, μια λάμα. Παίζω τώρα (με πλήρη αρμονικό κύκλο), πρόσεξε τι γίνεται άμα παίξεις (με αδεξιότητα). Ακούς τίποτα από αυτό που άκουσες πριν; Δηλαδή άμα δε σε νοιάζει και θες εσύ να κάνεις το κέφι σου δεν πας πουθενά. Του λες ας πούμε του άλλου «χτύπα το να βγάλει, ρε φιλέ, αισθάνσου το λίγο» και αυτός προσπαθεί να καταλάβει. «αισθάνσου το λιγάκι, άσε το να αναπνεύσει». Ε, είναι μερικοί που το “χουνε, το χαϊδεύουν και αρχίζει το όργανο και φτερουγίζει. Κάθεται ο άλλος, παίζει με την ιδία ταχύτητα, με την ιδία δύναμη και δεν καταλαβαίνει τίποτα, γιατί όλη η ιστορία είναι στο δεξί χέρι (στην πένα). Του τη ρίχνεις πάνω στην ταλάντωση και καταλαβαίνεις πόσο, με τη δεύτερη που θα ρίξεις καταλαβαίνεις αυτό ποσό ανταποκρίνεται. Αν αυτό το πράγμα σε ένα καινούριο όργανο, πας με τα νερά του και μπορέσεις και το βγάλεις, αυτό τι κάνει; Ταλαντώνεται, ταλαντώνεται και βγάζει. Άμα το πας έτσι (αδέξια) δε θα βγάλει ποτέ. Το νιώθεις ρε παιδί μου, αυτό συμβαίνει και στο πιάνο, ποσό μάλλον στη χορδή. Άμα βάλεις δέκα ανθρώπους να παίξουν την ιδία ντο, το ίδιο πλήκτρο, θα ακούσεις δέκα ντο διαφορετικά. Και είναι πλήκτρο, δεν είναι πένα. Ποσό μάλλον η πένα, πως ενεργοποιεί τη χορδή, σκέψου τι διαφορά μπορεί και κάνει. Και όλα αυτά παίζονται στο δέκατο του δευτερόλεπτου, στο εκατοστό του δευτερόλεπτου, στο χιλιοστό του γραμμάριου. Αυτό είναι και το πλέον σημαντικό. Δηλαδή αν δεν το χεις κατακτήσει δεν κάνεις τίποτα. Δεν πα να παίζεις παπάδες και ρεπερτόρια. Τι να σου κάνει κι ένα οργανάκι άμα δε σε νοιάζουνε αυτά, πάρε ένα ηλεκτρικό αρμόνιο και αυτό ήταν. Εδώ θέλει να του βρεις τα χούγια. Και ξαναέρχομαι, ότι επειδή αυτό απαιτεί μια άλλη προσέγγιση, συνήθως ο κόσμος θέλει όργανα που να το κάνουν από μονά τους χωρίς την προσπάθεια. Δηλαδή μια κατασκευή που όπως και να τη χτυπήσεις αυτή θα αποδίδει και μη μου βάζεις τώρα δύσκολα ρε φιλέ και τα λοιπά. Όποτε, ή θα χεις τέτοια αποτελέσματα με τρικ, χρυσόχαρτο, λεπτό καπάκι και μεγάλη τρύπα, είναι συνταγή που πιάνει, παίζει, αλλά δεν έχει δυναμικές. Πρέπει ο ήχος να υπόσχεται κιόλας. Δηλαδή άμα έχεις μια γυναίκα και τη δεις στην παραλία με μπικίνι θα πεις μια γυναίκα, μια κοπέλα με μπικίνι, κάτι το φυσιολογικό. Αν την ώρα που περνάς στο δρόμο και από ένα παράθυρο δεις μια γυναίκα την ώρα που αλλάζει με το μπικίνι τρελαίνεσαι, λες τώρα τί είδα; Θέλω να πω ότι όταν υπάρχει υπόσχεση, όταν υπάρχει έκπληξη τότε το αποτέλεσμα είναι και πιο δυνατό.

Από αυτά τα τριάντα χρόνια που είστε σε αυτή τη δουλεία υπάρχει ένα όργανο δικό σας που το θυμάστε και λέτε: εκείνο το μπουζούκι που χα φτιάξει τότε φοβερό ρε παιδί μου, σας έχει τύχει να αναπολήσετε μια κατασκευαστική στιγμή του παρελθόντος;
Όχι, γιατί κάθε όργανο όταν το ξεκινάω το κάνω σαν να είναι το τελευταίο μου. Αυτό θα ναι το δικό μου λέω, θα το πάρω και θα χαθώ. Ξεκινάω το όργανο, ξεχνάω τα πάντα και φτιάχνω το καλύτερο μου, το τελευταίο μου. Εν τέλει βέβαια ποτέ δεν καλύπτεσαι, δηλαδή τελειώνει, το αφήνεις, το κοιτάς, εντάξει λες καλό είναι αλλά… Δηλαδή πάντα όταν ξεκινάς ονειρεύεσαι κάτι, να το ακούσεις όταν θα ναι έτοιμο και κάτι να σου φτιάξει, να το αγκαλιάσεις, να το αφήσεις και να μην πέφτει… να στέκεται όρθιο, να αιωρείται. Να έχει μια μαγεία, κάτι το διαφορετικό. Ναι, όλοι αυτό ψάχνουμε. Και αυτοί που έρχονται να αγοράσουν όργανα αυτό ψάχνουν. Δηλαδή στην ουσία όλοι ψάχνουν το άγιο δισκοπότηρο, το σπαθί των σαμουράι, ή το περίστροφο του καουμπόη. Είναι λίγο φετίχ, είναι λίγο σύμβολο.

Το βρίσκεις τελικά αυτό;
Όχι, ποτέ. Ούτε αυτοί που τα παίρνουν, που τα χρησιμοποιούν, ούτε αυτοί που τα φτιάχνουν. Μπορεί κάποιο όργανο που είχα φτιάξει πριν από δεκαπέντε χρόνια να είναι το καλύτερο μου και να μην μπορέσω να το ξαναφτιάξω ποτέ, ή μπορεί το καλύτερο όργανο που έχει φτιαχτεί πάνω στον πλανήτη να έχει φτιαχτεί το 1904, λέω τυχαία ένα έτος, και να μην επαναληφθεί. Σε άλλες κατασκευές δεν συμβαίνουν αυτά. Δηλαδή ένα αυτοκίνητο, ας πούμε, ή ένα ραδιόφωνο, ή ένα μηχάνημα, δε μπορείς να πεις ότι κάποτε φτιάχτηκε και εξαφανίστηκε. Υπάρχει μια εξέλιξη, αν θες να κάνεις το γύρο του κόσμο με αυτοκίνητο δε θα πάρεις ένα αυτοκίνητο του 1910 γιατί δε θα πας πουθενά. Μπορεί όμως άμα βρεις ένα όργανο του 1910 να ακούσεις κάτι που δε θα το ξαναβρείς και δεν έχει αυτό μια μυστική συνταγή μέσα που άντε να βρω τι γίνεται εδώ πέρα.

Ο μουσικός διαλέγει το όργανο, ή το όργανο το μουσικό;
Πολλές φορές μπαίνει στο μαγαζί ένας μουσικός κοιτάει ένα όργανο που του αρέσει, το παίρνει, το δοκιμάζει, το κρεμάει πίσω. Το καταλαβαίνεις ότι δεν του είπε τίποτα. Και μετά την άλλη μέρα με το ίδιο όργανο ένας άλλος μουσικός τρελαίνεται και αρχίζει να λέει «που θα βρω τα λεφτά» και «τι μου έκανες τώρα» και «το ψάχνω αυτό 20 χρόνια και έχω αλλάξει 10 όργανα για να το βρω». Και δεν μπορεί να κοιμηθεί και έρχεται και ξανάρχεται σαν να χει καψούρα. Μπορεί εντωμεταξύ ο πρώτος να είναι καλύτερος παίκτης. Οπότε εγώ πως θα ορίσω; Δεν είναι αυτή η δουλειά μου. Έχω δει απίστευτα πράγματα. Έχω δει όργανα που δεν είχαν ‘μιλήσει’ ποτέ και ξαφνικά στα χέρια κάποιου αρχίζεις και λες τώρα πως το κάνει αυτό. Τι έγινε τώρα; Επομένως τελικά είναι το τι ζητάς, τι σου ταιριάζει και σε τι ταιριάζεις και συ. Τις γυναίκες που εμείς παντρευτήκαμε άλλοι τις χωρίσανε και αυτές που τις χωρίσαμε εμείς τις παντρεύτηκαν άλλοι. Που είναι η αντικειμενικότητα;
Είναι αμόνι, ένα όργανο. Δοκιμάζονται πολλά πράγματα εκεί πάνω. Είναι ο άλλος τι θα έχει μέσα του, τι θα βγάλει, πώς θα παίξει. Το σέβεται; Το ακούει πρώτα; Πάει με τα νερά του; Το ανακαλύπτει; Λέει όπα εδώ κάτι έχουμε, πάμε να το αναδείξουμε; Να το βοηθήσω το όργανο. Να δω τι θέλει κι εκείνο. Σε όλα τα όργανα κάποιες περιοχές είναι πιο ενισχυμένες και κάποιες πιο αδύναμες, ειδικά στα καινούργια όργανα. Ε άμα επιμένεις στην αδύναμη περιοχή είσαι παλιοχαρακτήρας (γέλια)! Δεν θα κάνεις ταξίμι και θα μείνεις εκεί. Θα περάσεις γρήγορα και θα μείνεις εκεί που θα σε πάει το όργανο. Πίστεψέ με, μετά θα στο ανταποδώσει.

Ευχαριστώ τον φίλο μουσικό Νίκο Κυριαζή για την βοήθειά του να γίνει αυτή η συνέντευξη.


Το οργανοποιείο του Παναγιώτη Καφετζόπουλου βρίσκεται:
Εξάρχεια, Ζωοδόχου Πηγής 54
Τηλ: 2103304185.

Κείμενο-φωτογραφίες: Κωστής Πιερίδης
Πηγή: http://grekamag.gr/30173/

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:18

Κατσιφής Τάσος

Ο Τάσος Κατσιφής είναι σήμερα ένας από τους πιο γνωστούς και καθιερωμένους οργανοποιούς στην Ελλάδα.
Γεννήθηκε το 1962 στην Αλίαρτο Βοιωτίας. Από τα παιδικά του χρόνια εκδήλωσε την αγάπη και το ενδιαφέρον του για τις ξύλινες χειροποίητες δημιουργίες, τη μουσική και τη ζωγραφική.
Η επαγγελματική του διαδρομή αρχίζει το 1981 όταν έρχεται στην Αθήνα. Δίπλα στον πολύ γνωστό κατασκευαστή μπουζουκιών Μπάμπη Κλεφτογιάννη, αρχίζει τότε να μαθαίνει την τέχνη του οργανοποιού κατασκευάζοντας, επισκευάζοντας και συντηρώντας έγχορδα όργανα.

Έχοντας σήμερα διανύσει ήδη μια μακρόχρονη πορεία με πολύ μεγάλη εμπειρία, έχει πλέον καταξιωθεί στον επαγγελματικό χώρο ως ένας από τους καλύτερους κατασκευαστές μπουζουκιών. Η επιμέλεια, η αισθητική, καθώς και ο ιδιαίτερος ήχος των οργάνων που κατασκευάζει, είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του, γι αυτό κατασκευάζει μπουζούκια για τους πιο διακεκριμένους σολίστες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Με τη συνεχή αναζήτηση της εξέλιξης των κατασκευών του, που πηγάζει από προσωπικό ενδιαφέρον και αγάπη για την τέχνη του, καθώς και με τη συνέπεια που τον διακρίνει, έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη και την εκτίμηση των πελατών του όχι μόνο ως κατασκευαστής, αλλά και ως άνθρωπος.

Εργαστήριο: Καυκάσου 1, Κυψέλη, Αθήνα

Σταθερό: 210 822 7391
Κινητό: 693 296 6238
Web-site: tasoskatsifis.gr
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:18

Καρυστινός Δημήτρης

Ιπποκράτους 130
11472 Αθήνα

Σταθερό: 2103638165
Κινητό: 6973611758