Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr
Πέμπτη, 10 Μαΐου 2018 01:39

Γιώργος Πάνου

Ο Γιώργος Πάνου, αφανής εργάτης του λαϊκού μας τραγουδιού, γεννήθηκε στην Πάτρα και από μικρή ηλικία μεγάλωσε μέσα σε μουσική οικογένεια, κοντά στο περιβάλλον της θειας του, της αείμνηστης Πολύ Πάνου.

Ασχολήθηκε από μικρός με το μπουζούκι (τετράχορδο και τρίχορδο) ξεκινώντας την επαγγελματική του καριέρα, μόλις στην ηλικία των δωδεκα, εξαιτίας ενός ‘’ατυχήματος’’. Γυρνώντας μια μέρα ο Γιώργος από το σχολειό, βρήκε στο σπίτι του να τον περιμένει ο μαγαζάτορας για να τον πάρει για δουλεία καθως ο μπουζουξής του, είχε σπάσει το χέρι.

Η θητεία του κοντά στη Πολύ Πάνου αλλά και στον εγγενή χώρο των λαϊκών μουσικών της εποχής, η κατά καιρούς ενασχόληση του με διαφόρου είδους ρεπερτόρια -αναλόγου εποχής-, ο ενθουσιώδης προσωπικός του χαρακτήρας ως εκτελεστής αλλά και τραγουδιστής, η εκκεντρική παρουσία του και το ξεχωριστό ύφος στο παίξιμο, συνθέτουν το φαινόμενο Γιώργος Πάνου.

Η συμμέτοχη του σε διάφορα σχήματα τον ταξίδευσε σχεδόν σ΄ολόκληρη την γη και συγκινώντας τους απανταχού Έλληνες από Αμερική μέχρι και Αυστραλία. Γνώρισε από κοντά και συνεργάστηκε με καλλιτέχνες της προηγούμενης γενιάς των μπουζουξήδων του ογδόντα όπως Γιώργο Ζαμπέτα, Γιάννη Τατασόπουλο, Κώστα Καπλάνη, Νίκο Καρανικόλα και άλλους αλλά και καλλιτέχνες όπως Ανδρέα Ζακυνθινάκη, Άρη Σαν, ‘’Μικρό Τσιγγάνο’’, Νίκο Παπαδάτο στην Αμερική και πλείστους όσους στην Ελλάδα. Έχει επίσης συνεργαστεί με πολλούς παλιούς ρεμπέτες (Σωτηρία Μπέλλου, Ρένα Ντάλια, Παναγιώτη Μιχαλόπουλο, Χοντρό Νάκο κ.α) .

Τα τελευταία χρόνια έχει συμμετάσχει κατά καιρούς σε σχήματα διαφόρων όπως Δημήτρη Κοντογιάννη, Στέλιου Βαμβακάρη, Νάντιας Καραγιάννη αλλά και Σταμάτη Γονίδη και άλλων. Συνεργάζεται επίσης με τον ιδιαίτερα ξεχωριστό δεξιοτέχνη του τριχόρδου μπουζουκιού Γιάννη Παπαβασιλείου ‘’Βλάχο’’.

Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου 2017 17:07

Mále Vráse

Mále Vráse is a Greek slang expression, meaning upset, a mess, bust up.
Having in common the love for music from a very young age, and each one with a different musical background, the members of Mále Vráse mixed their influences and started their own music journey. Mále Vráse band sings Rebetiko, urban Greek folk music, that is rooted in the pre-war era and reflects harsh aspects of the daily sub-cultural lifestyle. Rebetiko derived from Asia Minor, and especially Smyrna, during 1920s and ended 30 years later as a mixture of Eastern and Western music features.
The band travels back to this popular period with a guitar, two bouzouki’s and a violin. They form their sound with respect to the original gramophone recordings, combined with contemporary music elements.

Mále Vráse band are:

Antonis Laurijsen – Guitar
Charis Laurijsen – Bouzouki
Dimitris Maris – Bouzouki
Nikos Kaliouris – Violin

Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου 2017 17:01

Μάλε Βράσε

Οι Μάλε Βράσε συναντήθηκαν στην Ολλανδία το 2013. Λίγο η κοινή αγάπη για την ελληνική παραδοσιακή μουσική, λίγο η κοινή νοσταλγία της ξενιτιάς στάθηκαν αφορμή για να ξεκινήσουν το δικό τους μουσικό ταξίδι.
Τέσσερις νέοι μουσικοί με διαφορετικό μουσικό υπόβαθρο, μετουσιώνουν τις επιρροές τους σε ένα ρεπερτόριο με έμφαση στο ρεμπέτικο, το παραδοσιακό τραγούδι και το σμυρναίικο μέσα από τον δικό τους ήχο και έχοντας πάντα ως αφετηρία τις ηχογραφήσεις των 78 στροφών. Το σχήμα αποτελείται από 2 μπουζούκια, μια κιθάρα, ένα βιολί και 4 φωνές, καλύπτοντας έτσι ένα ευρύ φάσμα τραγουδιών που ξεκινάει από τα τέλη της δεκαετείας του '20 ως τις αρχές της δεκαετείας του '60.
Με βάση την Ολλανδία, οι Μάλε Βράσε εμφανίζονται σε μουσικές σκηνές και φεστιβάλ στο εξωτερικό.

Αντώνης Λαουρέισεν - Κιθάρα
Χάρης Λαουρέισεν - Μπουζούκι
Δημήτρης Μάρης - Μπουζούκι
Νίκος Καλιούρης - Βιολί

Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου 2017 16:50

Τρείς Λαλούν

Οι Τρείς Λαλούν είναι ένα μουσικό σχήμα που αποτελείται από μπουζούκι, κιθάρα και 3 φωνές, με κύρια θεματολογία το ρεμπέτικο και το παλιό λαϊκό τραγούδι. Το ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι περιέχουν πολλά αριστουργηματικά τραγούδια τα οποία είναι πολλές φορές άγνωστα στον κόσμο ή δεν παίζονται συχνά. Ο σκοπός του συγκροτήματος είναι η διάδοση των τραγουδιών αυτών μέσα από μία πιο σύγχρονη οπτική, πάντα με σεβασμό στο τραγούδι και στους δημιουργούς, έτσι ώστε να γίνουν γνωστά και αρεστά σε άτομα νεαρής ηλικίας αλλά και να τα θυμηθούν οι μεγαλύτεροι. Βέβαια, ο κύριος άξονας των μουσικών εμφανίσεων των Τρεις Λαλούν είναι η ψυχαγωγία του κοινού. Το σχήμα αποτελείται από τους εξής μουσικούς:

Παντελιός Νώντας – τρίχορδο μπουζούκι, φωνητικά
Γεωργάκης Γιώργος – ακουστική κιθάρα, φωνητικά
Κόκλας Γιάννης – φωνή, κρουστά

Η διατήρηση του ήχου των ρεμπέτικων και λαϊκών τραγουδιών αλλά και ο μουσικός εμπλουτισμός των τραγουδιών αυτών, με τη χρήση της κιθάρας, του μπουζουκιού και ενός μικρού κρουστού, αποτελούν τον κοινό παρονομαστή που έχουμε ως συγκρότημα. Τεράστια βάση δίνουμε στο δύσκολο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί ώστε να υπάρξει το επιθυμητό ηχητικό αποτέλεσμα. Σε ότι αφορά το μουσικό κομμάτι, το χαρακτηριστικό του ήχου των Τρεις Λαλούν είναι η πλούσια συνοδεία από το μπουζούκι και την κιθάρα. Στο φωνητικό κομμάτι, παρόλο που οι Τρεις Λαλούν έχουν έναν κύριο τραγουδιστή, πολλές φορές τα μέλη του σχήματος βοηθούν στο τραγούδι είτε για εμπλουτισμό, είτε για την εκτέλεση δεύτερης φωνής, είτε ακόμα και για τριφωνίες. Οι Τρεις Λαλούν έχουν κάνει πολυάριθμες επιτυχημένες ζωντανές εμφανίσεις και συνεχίζουν με συνέπεια στο ρεμπέτικο και στο παλιό και γνήσιο, ελληνικό λαϊκό άκουσμα.

Τετάρτη, 26 Ιουλίου 2017 19:47

Σκοποί και μέσα

Η επωνυμία της εταιρείας είναι ΑΠΤΑΛΙΚΟ Αστική Μη Κερδοσκοπική μεταφρασμένη στα αγγλικά ως Aptaliko Non Profit Organization (NGO) και όνομα ιστοσελίδας στο διαδίκτυο www.aptaliko.gr. 

.::ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ::.

Ο σκοπός της εταιρείας είναι μη κερδοσκοπικός, κοινωφελής κατά την έννοια του άρθρου 784. Η πρωτοβουλία του ΑΠΤΑΛΙΚΟ είναι αφιερωμένη στην έρευνα, παραγωγή, διανομή, ανάπτυξη και επικοινωνία, διαφόρων ειδών μουσικής, πολιτιστικών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών. Συνίσταται γενικά στην έρευνα, μελέτη, επικοινωνία, και παρέμβαση πάνω σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη του ανθρώπου και της τέχνης με κύριο άξονα την μουσική καθώς και την αλληλεπίδραση της με νέες τεχνολογίες συμβάλλοντας στην ανάδειξη κοινωνικών και επικοινωνιακών ζητημάτων αιχμής, είτε αυτοτελώς, είτε μέσα από το συντονισμό δράσεων, γνώσεων και πόρων με άλλους φορείς με κοινό σκοπό.

.::ΣΚΟΠΟΙ::.

  1. Μελέτη. Έρευνα, επικοινωνία και διάδοση της τέχνης της μουσικής.
  2. Πολιτιστική Ανάπτυξη

Αναβάθμιση του επιπέδου και του ρόλου μουσικής σύνθεσης και επιτέλεσης και της μουσικής με ταυτόχρονη αξιοποίησή τους για την επίλυση μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων. Διάδοση της ιδέας της μουσικής επιτέλεσης στην κοινότητα, και σωματικής και ψυχικής υγείας μέσω της μουσικής , της οικολογίας και της εμπλοκής της τέχνης με την τεχνολογίας όπως και της φιλοσοφίας σε κοινωνικά συστήματα. Συγκρότηση εθελοντικών ομάδων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Συμμετοχή κι ανάπτυξη ανθρώπινων δικτύων και  θεσμών αλληλεγγύης. Πλαισίωση και προσβασιμότητα στην τέχνη ης μουσικής.

  1. Ενίσχυση της πρόσβασης στην γνώση, την εκπαίδευση.

Ανάπτυξη, πλαισίωση και προσβασιμότητα προοδευτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων που σχετίζονται με την εξέλιξη της εκπαίδευσης, συνδυάζουν την τέχνη, την επιστήμη, την οικολογία, την κοινωνιολογία και την φιλοσοφία. Δια Βίου εκπαίδευση και κατάρτιση. Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Διοργάνωση μόνιμης η προσωρινής σχολής, σεμιναρίων, εργαστηρίων παραστάσεων και μαθημάτων.

  1. Η δικτύωση των ανθρώπων, καλλιτεχνών, επιστημόνων, πολιτικών κτλ.

Σε επαγγελματικό, κοινωνικό, ερευνητικό και πρακτικό επίπεδο η διατήρηση και ενίσχυση μίας πλατφόρμας επαφής και επικοινωνίας σε διεθνές επίπεδο.

  1. Ηθική κι υλική υποστήριξη προς στα λιγότερο προνομιούχα μέλη της κοινωνίας.

Ανάπτυξη δράσεων και θεσμών κοινωνικής μέριμνας και αλληλεγγύης. Προσβασιμότητα στην μουσική και σε εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και θεραπείας. Δημιουργία κέντρων ηθικής αρωγής. Προστασία της ανθρώπινης ζωής κι αξιοπρέπειας. Καταπολέμηση των διακρίσεων, του κοινωνικού αποκλεισμού, της φτώχειας και της κοινωνικής ανισότητας μέσω της προσφοράς σε προσβασιμότητα στην τέχνη, σε εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και θεραπείας και κοινωνικής εργασία.

  1. Η ανάδειξη της πολιτιστικής και πολιτισμικής κληρονομιάς και του πνευματικού  πλούτου της Ελλάδας.

Ανάπτυξη και  προώθηση επιστημονικής, τεχνολογικής, κοινωνιολογικής, οικονομικής και  πολιτιστικής γνώσης όλων των μορφών και όλων των επιπέδων . Ανάπτυξη διεθνών σχέσεων στη βάση της διαπολιτισμικότητας. Ανάπτυξη πολιτιστικού δικτύου δημιουργών στο χώρο των τεχνών και του πολιτισμού. Δημιουργία - θεσμική - τεχνοκρατική υποστήριξη χώρων πολιτισμού. Ανάδειξη της  πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς . Ενθάρρυνση και υποστήριξη της καλλιτεχνικής έκφρασης.

.::ΜΕΣΑ::.

  • Εκπόνηση κάθε είδους επικοινωνιακής - επιστημονικής μελέτης κι έρευνας.
  • Ανάληψη αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, οργάνωση μελετητικών - ερευνητικών ομάδων, αποστολών και δράσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
  • Οργάνωση και συμμετοχή σε εκδηλώσεις, ημερίδες, συνέδρια, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, επιστημονικά συμπόσια, διαλέξεις, φεστιβάλ και δράσεις πεδίου.
  • Έκδοση βιβλίων, περιοδικών, μελετών, μονογραφιών, δοκιμίων, λευκωμάτων και ψηφιακού υλικού.
  • Παραγωγή και διάθεση έντυπου καθώς κι ηλεκτρονικού επικοινωνιακού υλικού όπως εφημερίδες, περιοδικά, ψηφιακά δελτία τύπου και ενημέρωσης, ιστοσελίδες, διαδικτυακό ραδιόφωνο, διαδικτυακή τηλεόραση κτλ.
  • Δημιουργία θεματικής πύλης στο διαδίκτυο - ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων (Portal), η οποία θα λειτουργεί και ως βάση δεδομένων / ηλεκτρονική βιβλιοθήκη με την ψηφιοποίηση πολιτιστικού, επικοινωνιακού και επιστημονικού περιεχομένου
  • Δημιουργία φόρουμ.
  • Δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών και τεχνολογικών μέσων που έχουν σχέση με ενσύρματα και ασύρματα ευζωνικά δίκτυα
  • Πραγματοποίηση παραστάσεων.
  • Διοργάνωση μαθημάτων, εργαστηρίων και σεμιναρίων.
  • Διοργάνωση διαλέξεων, και φεστιβάλ.
  • Δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης και κέντρου  πληροφόρησης.
  • Δημιουργία και λειτουργία εντευκτηρίου-αναψυκτηρίου για τα μέλη και τους φίλους της εταιρίας.
  • Δικτύωση, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, σύμπραξη κι ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας, αμοιβαίου σεβασμού κι εμπιστοσύνης και με Ο.Τ.Α, Περιφέρεια,  Κρατικές Υπηρεσίες, άλλους φορείς, Μ.Κ.Ο, εταιρείες  με παρεμφερείς σκοπούς, Πανεπιστημιακά Δίκτυα, Συνεταιρισμούς, καλλιτέχνες και επιστήμονες. Επιμελητήρια, εθελοντές κτλ. για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και την υποβολή  κοινών προγραμμάτων και προτάσεων.
  • Διαμόρφωση και διατήρηση επιχείρησης για την κάλυψη των εξόδων της εταιρίας

Για την επίτευξη των στόχων της η εταιρία  μπορεί να αναζήτα την ανεύρεση οποιασδήποτε άλλης πράξης που να ενισχύει το έργο της και να υποβάλει σχετικά προγράμματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό  για την εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων, την αξιοποίηση κοινοτικών ενισχύσεων, διαπεριφερειακών και διαδημοτικών Κοινοτικών Προγραμμάτων.

Δευτέρα, 05 Ιουνίου 2017 10:49

Σκούτας-Μηταράκης

Ο Βασίλης Σκούτας (τρίχορδο μπουζούκι) και ο Δημήτρης Μηταράκης (κιθάρα) είναι για πολλά χρόνια φίλοι και συνεργάτες. Με τις φωνές και τα όργανά τους, ταξιδεύουν σε κάθε εμφάνισή στην θάλασσά του Ρεμπέτικου, του Σμυρναίικου και των συναφών ειδών, αλλά κυρίως ταξιδεύουν στον ωκεανό της Μουσικής με σεβασμό, μεράκι και αυτοσχεδιασμό.

Γνωρίστηκαν το 2003 στο ρεμπέτικο "Τζιβαέρι" της Καισαριανής, παίζοντας κιθάρα και ακορντεόν αντίστοιχα στο πενταμελές τότε σχήμα του μαγαζιού. Σύντομα δοκίμασαν τις δυνατότητες τους ως ντουέτο με τον Βασίλη στο μπουζούκι και τον Δημήτρη στην κιθάρα. Από τότε παίζουν αδιάλειπτα μαζί Χειμώνα-Καλοκαίρι.

Χαρακτηριστικό του ντουέτο είναι η προσπάθεια αξιοποίησης φωνών και οργάνων κατά το βέλτιστο, ο σεβασμός στις παλιές εκτελέσεις και ταυτόχρονα η έμφαση στην ερμηνεία αλλά και στην ελευθερία που πρέπει να χαρακτηρίζει όλα τα παιξίματα που βγαίνουν από ψυχής…

Ένα ιδιαίτερο ντουέτο που επανατοποθετεί στο σήμερα το ρεμπέτικο.

Βασίλης Σκούτας – Μπουζούκι
Δημήτρης Μυταράκης – Κιθάρα

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 22:37

Yiannis Niarhos

Yiannis Niarhos was born in Athens on 3rd August 1967. Since his early age, he has been involved in traditional, rebetico and folk greek music, singing and playing mainly the guitar, as well as buzuki, baglama and oud. He took his degree as an electrician-engineer from the Technical Institution of Kozani, while playing and singing in taverns. In 2002, he took part in Panayiotis Kounadis documentary "Gia sou perifani ki athanati ergatia", ERT - 2001, with two songs. Since then, has participated in several programmes, with a number of bands, in taverns and music restaurants in Athens. He is a member of Apodimi Band, with whom he has recorded four CDs. He has travelled with Apodimi Band to Australia four times, where he performed in concerts and festivals in Melbourne, Adelaide and Canberra. Since March 2013, he has been a member in a group of the dance-theatre CIE MPTA, with Belgian, French, Greek and Tunisian dancers and musicians. Their performance has been staged in theatres and festivals in Brussels, Athens, Lion, Paris, Sao Paolo, Buenos Aires etc. He has been a member of the Banda Jovanica, in which they attempt to connect the Asian Minor musical creations with the rich Hungarian, Rumanian and Russian musical tradition. Since October 2016, he has been on stage with Takim Band, performing “Café Aman-Greek Delight”, supervised by the ethnomusicologist Labros Liavas. He composes and writes songs, based on Greek musical tradition but with contemporary subjects, and he performs them with Anakorda Band, in which he is a founding member.

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 22:36

Γιάννης Νιάρχος

Ο Γιάννης Νιάρχος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 3 Αυγούστου 1967. Από νεαρή ηλικία ασχολείται με το παραδοσιακό, σμυρνέικο, ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι, τραγουδώντας και παίζοντας, κυρίως κιθάρα, αλλά και μπουζούκι, μπαγλαμά και ούτι. Σπούδασε Ηλεκτρολογία στα ΤΕΙ Κοζάνης και παράλληλα με τις σπουδές του, έπαιξε και τραγούδησε σε διάφορες ταβέρνες. Το 2002 συμμετείχε στο ντοκιμαντέρ του Παναγιώτη Κουνάδη «Γεια σου περήφανη και αθάνατη εργατιά» για την ΕΡΤ, με δύο τραγούδια. Από τότε, συμμετέχει σε πολλά προγράμματα, με διάφορες κομπανίες σε ταβέρνες και μουσικά εστιατόρια της Αθήνας. Είναι μέλος της Απόδημης Κομπανίας, με την οποία έχει ηχογραφήσει τέσσερις δίσκους. Με την Απόδημη Κομπανία έχει ταξιδέψει τέσσερις φορές στην Αυστραλία, όπου εμφανίστηκε σε συναυλίες και φεστιβάλ στην Μελβούρνη, Αδελαϊδα, Μπρίσμπεην και Καμπέρα. Από τον Μάρτιο του 2013, συμμετέχει, σε μια ομάδα παράστασης χοροθεάτρου, το CIE MPTA, η οποία αποτελείται από Βέλγους, Γάλλους, Έλληνες και Τυνήσιους χορευτές και μουσικούς. Η παράσταση έχει παρουσιαστεί από μεγάλες διοργανώσεις, σε θέατρα και φεστιβάλ στις Βρυξέλλες, στην Αθήνα, στην Λυών, στο Παρίσι, στο Σάο Πάολο, στο Μπουένος Αϊρες κλπ. Είναι μέλος του σχήματος Banda Jiovanica, από το 2015, όπου επιχειρείται μία σύνδεση της μουσικής δημιουργίας των Μικρασιατών συνθετών με την πλούσια Ουγγρική, Ρουμάνικη και Ρώσικη μουσική παράδοση. Από τον Οκτώβριο του 2016, εμφανίζεται με το συγκρότημα Τακίμ στην παράσταση «Καφέ Αμάν- Ελληνική Απόλαυσις», υπό την επιμέλεια του εθνομουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα. Γράφει τραγούδια, με βαθιές ρίζες στην ελληνική μουσική παράδοση αλλά με σημερινή θεματολογία, και παρουσιάζει με το συγκρότημα Ανακόρντα, του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος.

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 21:18

Πυρήνας

Ο “Πυρήνας” αποτελείται από νέους ταλαντούχους μουσικούς. Είναι ένα οκταμελές συγκρότημα, με όραμα τη συνέχιση της διάδοσης της λαϊκής μας κληρονομιάς, αλλά και νέες δημιουργίες.
Ο “Πυρήνας” κυκλοφορεί την πρώτη του δισκογραφική δουλειά τον Ιούνιο του 2014, με τον ομώνυμο τίτλο. Είναι μια ανθολογία από ορχηστρικά και τραγούδια μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, όπως Μ. Χατζιδάκι, Στ. Ξαρχάκου, Β. Τσιτσάνη κ.α. Στο δίσκο εμπεριέχεται και μια νέα δημιουργία του Γρηγόρη Βασίλα.
Τον Ιούνιο του 2014 ο “Πυρήνας” εμφανίζεται στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν “Les nuits de Fourviere”, δίνοντας μια μεγάλη συναυλία στην αρχαία ρωμαική αρένα, όπου και αποθεώνεται από το γαλλικό κοινό.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, ο Γρηγόρης δίνει διάλεξη για το ρεμπέτικο και το μπουζούκι, μαζί με τον γνωστό συγγραφέα και μεταφραστή Michel Volkovitch.
To Νοέμβριο του 2014 το συγκρότημα δίνει συναυλία στο DAI museum στο Κουβέιτ μετά από πρόσκληση της ελληνικής πρεσβείας και του υπουργείου πολιτισμού του Κουβέιτ.
Τον Απρίλιο του 2016, κυκλοφορεί η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του Γρηγόρη με τον Πυρήνα, με νέα τραγούδια και συνθέσεις του ίδιου και τίτλο “Φανός Θυέλλης”. Τους στίχους υπογράφουν ο ίδιος και ο Κώστας Φασουλάς. Ερμηνεύουν ο Παντελής Θαλασσινός, η Σταυρούλα Μανωλοπούλου και η Χριστίνα Λάμπρου.
Για το 2017-2018 ετοιμάζεται η μουσικοθεατρική παράσταση “Ηλέκτρα”, γαλλικής παραγωγής, της οποίας υπογράφει τη μουσική και θα κάνει πρεμιέρα στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν, και συναυλίες του συγκροτήματος.
Το καλοκαίρι του 2017, μαζί με τον Πυρήνα ετοιμάζουν ένα μεγάλο αφιέρωμα στο σπουδαίο δημιουργό Απόστολο Καλδάρα, που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Πέτρας, στο Άλσος Βεΐκου, στη Μυτιλήνη, στο φεστιβάλ Ιωνικές Γιορτές στο Άλσος Ν. Σμύρνης, στη Λιβαδειά κ.α.

 

Ο Πυρήνας αποτελείται από :

Γρηγόρης Βασίλας μπουζούκι , τραγούδι
Θοδωρής Στούγιος μπουζούκι ,τραγούδι
Αλέξανδρος Καμπουράκης ακορντεόν
Γιάννης Ευαγγέλου κιθάρα, τραγούδι
Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος κλασική κιθάρα
Γιάννης Πλαγιαννάκος κοντραμπάσο
Φίλιππος Παχνιστής πιάνο
Και η εξαιρετική Σταυρούλα Μανωλοπούλου στο τραγούδι.

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 21:09

Γρηγόρης Βασίλας

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969, αλλά έζησε τα 18 πρώτα χρόνια της ζωής του στο Μεσότοπο Λέσβου. Τόπος με έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα και επιρροές από το Μικρασιατικό πολιτισμό.
Σε πολύ νεαρή ηλικία ανακαλύπτει την αγάπη του για τη μουσική και το όργανο που τον γοητεύει περισσότερο είναι το μπουζούκι. Είναι η εποχή των τζουκ μποξ με τα σπουδαία λαϊκά τραγούδια.
Στα 19 του χρόνια επιστρέφει στην Αθήνα σαν φοιτητής του ΤΕΙ Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.
Παράλληλα εξελίσσει τη δεξιότητά του στο μπουζούκι και αρχίζει να συνεργάζεται με σπουδαίους καλλιτέχνες της εποχής. Γρήγορα αντιλαμβάνεται πως το πάθος του για τη μουσική θέλει να είναι η αποκλειστική ενασχόληση του και ξεκινά να συνεργάζεται με ολοένα και περισσότερους καλλιτέχνες, όπως η Πόλυ Πάνου, η Γιώτα Λύδια, ο Στέλιος Βαμβακάρης, ο Θόδωρος Πολυκανδριώτης, η Χριστιάνα, ο Αντώνης Καλογιάννης, η Σωτηρία Λεονάρδου, ο Μπάμπης Γκολές, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, η Φωτεινή Δάρρα και άλλοι.
Μία δεκαετία περίπου αργότερα, συνεργάζεται με τον Σταμάτη Κραουνάκη και την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, με την οποία θα συνεργαστεί για περίπου πέντε χρόνια σε Ελλάδα και εξωτερικό, μέχρι και τη συνεργασία του με τον Αντώνη Ρέμο.
Στο μεταξύ, συμμετέχει ως σολίστας και στη δισκογραφία, με τον Μπάμπη Τσέρτο, Παντελή Θαλασσινό, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Μάριο Τόκα, Βασίλη Σκουλά, Γλυκερία και άλλους .
Στην κρατική τηλεόραση συμμετέχει στα μουσικά ντοκιμαντέρ “Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών”, “Η τετράς, η ξακουστή” και “Γεια σου περήφανη και αθάνατη εργατιά”, που προβλήθηκαν σε σειρές.
Το 2004, συμμετέχει ως σολίστας με την ορχήστρα των Χρωμάτων στη συναυλία αφιέρωμα στο Μάνο Χατζιδάκι στο Ηρώδειο.
Ανήσυχο πνεύμα καθώς είναι, δεν του αρκεί αυτό, θέλει να δημιουργήσει τη δική του ομάδα και το δικό του στίγμα στη μουσική.
Το 2001 ιδρύει μαζί με συνεργάτες του το μακροβιότερο συγκρότημα μπουζουκιών το “Δρόμο”.
Ο “Δρόμος” κάνει το ντεμπούτο του στο Παρίσι στο Bobigny theatre, σε ένα τριήμερο φεστιβάλ αφιερωμένο στο ρεμπέτικο, γνωρίζει μεγάλη επιτυχία και λαμβάνει πλήθος διθυραμβικών κριτικών σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες οπως, Le Monde, Figaro, Liberation και άλλες.
Ταξιδεύουν ανά τον κόσμο για συναυλίες σε Ευρώπη, Κουβέιτ, Δαμασκό και Πεκίνο στο φεστιβάλ έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2008. Δημιουργούν τρεις δισκογραφικές δουλειές, “Δρόμος”, “Ενα τραγούδι για την Κοκκινιά” και “Ενα ταξίδι.. Δρόμος”.
Στη συνέχεια, ξεκινά μία καλλιτεχνική δραστηριότητα στη Γαλλία με συναυλίες του συγκροτήματος αλλά και με την πρώτη απόπειρα του Γρηγόρη να επενδύσει μουσικά μία θεατρική παράσταση.
Το 2005 συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον σπουδαίο ηθοποιό Simon Abkarian ,σε κείμενα του Francis Marmande και σκηνοθεσία του Patrick Sommier, στη θεατρική παράσταση “La terrace du sous-sol” στο κρατικό θέατρο MC 93, της οποίας επιμελείται τη μουσική και παίζει επί σκηνής.
Tο 2007 συνεργάζεται επί σκηνής με τον Georges Lavaudant, στο κρατικό θέατρο MC2, της Grenoble, στην παράσταση “a mort d'Hercule” της οποίας επιμελείται τη μουσική και παίζει επί σκηνής.
Το 2011 δημιουργεί την πρώτη του μουσική για ταινία στη γαλλική παραγωγή “Τu honoreras ta mere et ta mere”, σε σκηνοθεσία Brigitte Rouan, με πρωταγωνιστές τη Nicole Garcia, Λάκη Λαζόπουλο, Ντέμη Ρούσσο και άλλους.
Το 2012 συνεργάζεται και πάλι με τον Simon Abkarian στη θεατρική παράσταση “Menelas Rebetiko Rapsodie” σε κείμενα και σκηνοθεσία του Abkarian. Επενδύει μουσικά την παράσταση με ρεμπέτικο αλλά και δικές του δημιουργίες. Παίζει ρόλο επί σκηνής και μουσική. Η παράσταση είναι ένας ύμνος στην ιδιοσυγκρασία και κουλτούρα του έλληνα και γνωρίζει σημαντική επιτυχία στο Παρίσι, αποσπώντας σπουδαίες κριτικές. Ακολουθεί περιοδεία σε θέατρα της Γαλλίας, η οποία συνεχίζεται έως και σήμερα και επεκτείνεται και σε άλλες χώρες, όπως Ελβετία και Ιταλία στο περίφημο Teatro Olympico di Vicenza.
To “Menelas Rebetiko Rapsodie” κερδίζει την υποψηφιότητα για τα υψίστης θεατρικής τιμής βραβεία “Les Molieres du theatre Musical”.
Στο Παρίσι, παράλληλα με τις θεατρικές παραστάσεις, δίνει συναυλία στο “Cine 13”, θέατρο ιδιοκτησίας του Claude Lelouch.
Στην Τουρκία, δίνει συναυλίες ως σολίστ με το τουρκικό συγκρότημα “Incesaz”, και συμμετέχει στην μουσική επένδυση δύο ταινιών του τουρκικού κινηματογράφου.
Στις αρχές του 2014, ιδρύει ένα νέο μουσικό σχήμα, τον “Πυρήνα”. Ο “Πυρήνας” αποτελείται από νέους ταλαντούχους μουσικούς. Είναι ένα οκταμελές συγκρότημα, με όραμα τη συνέχιση της διάδοσης της λαϊκής μας κληρονομιάς, αλλά και νέες δημιουργίες.
Ο “Πυρήνας” κυκλοφορεί την πρώτη του δισκογραφική δουλειά τον Ιούνιο του 2014, με τον ομώνυμο τίτλο. Είναι μια ανθολογία από ορχηστρικά και τραγούδια μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, όπως Μ. Χατζιδάκι, Στ. Ξαρχάκου, Β. Τσιτσάνη κ.α. Στο δίσκο εμπεριέχεται και μια νέα δημιουργία του Γρηγόρη Βασίλα.
Τον Ιούνιο του 2014 ο “Πυρήνας” εμφανίζεται στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν “Les nuits de Fourviere”, δίνοντας μια μεγάλη συναυλία στην αρχαία ρωμαική αρένα, όπου και αποθεώνεται από το γαλλικό κοινό.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, ο Γρηγόρης δίνει διάλεξη για το ρεμπέτικο και το μπουζούκι, μαζί με τον γνωστό συγγραφέα και μεταφραστή Michel Volkovitch.
To Νοέμβριο του 2014 το συγκρότημα δίνει συναυλία στο DAI museum στο Κουβέιτ μετά από πρόσκληση της ελληνικής πρεσβείας και του υπουργείου πολιτισμού του Κουβέιτ.
Τον Απρίλιο του 2016, κυκλοφορεί η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του Γρηγόρη με τον Πυρήνα, με νέα τραγούδια και συνθέσεις του ίδιου και τίτλο “Φανός Θυέλλης”. Τους στίχους υπογράφουν ο ίδιος και ο Κώστας Φασουλάς. Ερμηνεύουν ο Παντελής Θαλασσινός, η Σταυρούλα Μανωλοπούλου και η Χριστίνα Λάμπρου.
Για το 2017-2018 ετοιμάζεται η μουσικοθεατρική παράσταση “Ηλέκτρα”, γαλλικής παραγωγής, της οποίας υπογράφει τη μουσική και θα κάνει πρεμιέρα στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν, και συναυλίες του συγκροτήματος.
Το καλοκαίρι του 2017, μαζί με τον Πυρήνα ετοιμάζουν ένα μεγάλο αφιέρωμα στο σπουδαίο δημιουργό Απόστολο Καλδάρα, που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Πέτρας, στο Άλσος Βεΐκου, στη Μυτιλήνη, στο φεστιβάλ Ιωνικές Γιορτές στο Άλσος Ν. Σμύρνης, στη Λιβαδειά κ.α.

Τετάρτη, 29 Μαρτίου 2017 16:35

Ανακόρντα

Το συγκρότημα Ανακόρντα είναι μια παρέα μουσικών, συνδημιουργών και συνοδοιπόρων, που εδώ και χρόνια γράφουν τραγούδια με ρίζες στην λαϊκή και ρεμπέτικη μουσική, αλλά και εμφανείς επιρροές από το ξένο ρεπερτόριο.  Χρησιμοποιώντας τους ρυθμούς και τους δρόμους της μουσικής μας παράδοσης, τα τραγούδια τους παρουσιάζουν εικόνες από τη σημερινή ζωή, με καθαρότητα, διακριτικό χιούμορ και λυρισμό. Οι Ανακόρντα είναι ο Γιάννης Λογοθέτης (μπουζούκι-φωνή), ο Γιάννης Νιάρχος (κιθάρα-φωνή), Αμαλία Περπερίδου (φωνή) κι ο Σαράντης Πατρινός (Ακορντεόν).

Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017 18:11

Σταυρούλα Μανωλοπούλου

Η Σταυρούλα Μανωλοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Από τα πρώτα σχολικά της χρόνια ασχολήθηκε με το τραγούδι συμμετέχοντας σε όλες τις σχολικές εκδηλώσεις. Σπούδασε Νοσηλευτική στο ΤΕΙ Λαμίας ενώ παράλληλα με τις σπουδές ξεκίνησε και η επαγγελματική της πια πορεία στο τραγούδι. Συνεργάστηκε με καταξιωμένους και πολύ σημαντικούς ανθρώπους του χώρου οπως¨Β.Κορακακη,Δ.Μητροπανο,Δ.Μπαση,Μ.Κανα,Γ.Ανδρεατο,Μαριω,Μπ.Τσερτο,Λακη Χαλκιά, Γιάννη Ντουνιά καθώς και με σπουδαίους θρυλικούς δεξιοτέχνες του μπουζουκιού όπως τον Κώστα Παπαδόπουλο και Γιάννη Μωραΐτη. Συμμετείχε σε πολλές δισκογραφικές δουλείες είτε με φωνητικά είτε με τραγούδια. Συνεργάζεται με το σύγχρονο συγκρότημα έντεχνης μουσικής ΕΜΜΕΛΟΝ από το 2004 παρουσιάζοντας αφιερώματα σπουδαίων Ελλήνων συνθετών όπως Μούτση, Ξαρχάκο, Χατζιδάκι, Καλδάρα κλπ και σπουδαίων στιχουργών - ποιητών όπως Ελευθέριου, Ν. Γκάτσο, Ελύτη, Ρίτσο κλπ. Είναι επίσης μέλος του συγκροτήματος ΠΥΡΗΝΑΣ όπου πραγματοποιεί συναυλίες κυρίως στο εξωτερικό. Σήμερα εξακολουθεί να βρίσκεται ενεργή κυρίως σε λαϊκά πάλκα.

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:34

Τα χαϊρια μας εδώ

Μία συγκλονιστική μαρτυρία με μνήμες μικρασιατικές, με μουσικές και αρώματα εκείνης της εποχής. Μία αναβίωση του δράματος, αλλά και του μεγαλείου του μικρασιατικού ελληνισμού. Ένας ανεκτίμητος θησαυρός γνώσης για τη Σμύρνη στα χρόνια πριν από το '22, για τον ξεριζωμό των Ελλήνων, αλλά και για τους αγώνες τους να εδραιωθούν στα χώματα της μητέρας πατρίδας, για το μεγαλείο της ψυχής εκείνων που ρίζωσαν στην Κοκκινιά κυρίως αλλά και αλλού.

Είναι μερικά μόνο από όσα προσφέρει η ανάγνωση του βιβλίου του Γιώργη Παπάζογλου "Τα χαΐρια μας εδώ: Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης, Αγγέλα Παπάζογλου", σε έκδοση του Ταμείου Θράκης, με την φροντίδα και επιμέλεια της Εταιρείας μας.

Ο συγγραφέας, γιος του μεγάλου ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου και της Σμυρνιάς τραγουδίστριας Αγγέλας, καταφέρνει να καταδύσει στην ψυχή του Έλληνα, με ήθος και ευγένεια, διασώζει τους καημούς και τις λαχτάρες ενός λαού σ' έναν αιώνα, τον εικοστό, και φέρνει στο φως τα τιμαλφή και τα σπουδαία του λαού αυτού. Οι ξεριζωμένοι της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας μαζεύτηκαν στην Κοκκινιά κουβαλώντας μαζί τους έναν υψηλό πολιτισμό, αποδιδόμενοι στον ιερό αγώνα της επιβίωσης και της δημιουργίας.

Το βιβλίο είναι μια ζωντανή προφορική μαρτυρία της Αγγέλας Παπάζογλου που ισοδυναμεί με ιστορική καταγραφή. Οι διηγήσεις της μάνας του συγγραφέα επιβεβαιώνουν την επικρατούσα άποψη ότι η Σμύρνη και η Μικρά Ασία λειτούργησαν σαν μήτρα της μουσικής για τον Ελληνισμό.

Περιδιαβάζοντας στις σελίδες του είναι σαν να περπατάς στα χνάρια της ίδιας της ιστορίας ενός μεγάλου κομματιού του Ελληνισμού, γεγονός στο οποίο οφείλεται προφανώς και η μεγάλη κυκλοφοριακή επιτυχία του βιβλίου που διατίθεται από όλα τα βιβλιοπωλεία.

ISBN 960-8144-80-9, ISBN-13 978-960-8144-80-4, [Εξαντλημένο]
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 662
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:32

Από το ταμπουρά στο μπουζούκι

Η "Orpheum Phonograph", μία νέα και μη κερδοσκοπική εταιρία, σάς παρουσιάζει την πρώτη παραγωγή της, μάλιστα δε σε δύο ξεχωριστές εκδόσεις (Ελληνόφωνη & Αγγλόφωνη). Είναι το βιβλίο του Σταύρου Κουρούση με τίτλο "Από τον ταμπουρά στο μπουζούκι". Πρόκειται για ένα πρωτότυπο έργο για τα ελληνικά δεδομένα, το οποίο παρακολουθεί την ιστορία και εξέλιξη του λαϊκού αυτού οργάνου, ξεκινώντας από την αρχαία πανδουρίδα ή τρίχορδον, περνώντας στον ταμπουρά και καταλήγοντας στο μπουζουκι των πρώτων χρόνων του ρεμπέτικου τραγουδιού, δηλαδή μετά το 1900.

Το συναρπαστικό αυτό μουσικό ταξίδι επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην άγνωστη ελληνική παράδοση από τον 17ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα με πλήθος ιστορικών ντοκουμέντων και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.Βασίζεται, κυρίως, σε ιστορικές αναφορές ελλήνων αγωνιστών της επανάστασης, σε αναλυτικές περιγραφές ξένων περιηγητών και σε καταγραφές διαφόρων ερευνητών .

Στα κείμενα του βιβλίου συμπεριλαμβάνεται επίσης η σημαντική εργασία του οργανοποιού Μιχάλη Μουντάκη πάνω στα όργανα της οικογένειας του ταμπουρά που ανήκαν στον θρυλικό Γιοβάν Τσαούς και τα οποία είχε ο ίδιος την ευκαιρία να εξετάσει από κοντά και να καταγράψει πληροφορίες και πολύτιμα συμπεράσματα.

Η παρούσα έκδοση συνοδεύεται από ένα ηχητικό CD με δεκαοκτώ ηχογραφήματα χρονολογίας μεταξύ 1929 και 1932. Πρόκειται για εξαιρετικά σπάνιο υλικό και σε άριστη ηχητική κατάσταση, αν αναλογιστεί κανείς την παλαιότητά του. Το υλικό προέρχεται ως επί το πλείστον από τις πρωτότυπες μήτρες των αμερικάνικων εταιρειών Victor και Columbia, αλλά και από δίσκους 78 στροφών σε εξαιρετική κατάσταση.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι για πρώτη φορά, για τα ελληνικά δεδομένα της δισκογραφίας, κυκλοφορούν εννιά ηχογραφήσεις της πρώιμης εποχής του γραμμοφώνου, οι οποίες είχαν απορριφθεί από τους τότε υπευθύνους παραγωγής των εταιρειών ως μη εμπορικές ή ως "κακές" μουσικές εκτελέσεις! Παρέμεναν ακυκλοφόρητες μέχρι την παρούσα πρώτη έκδοση τους, ακριβώς ογδόντα τέσσερα χρόνια μετά τις ηχογραφήσεις και εμείς πιστεύουμε ότι έχουν, και όχι μόνο ιστορικά, το σημαντικότερο ενδιαφέρον.

Οι σπουδαιότεροι από τους πρωτοπόρους του οργάνου περιλαμβάνονται, φυσικά, στον δίσκο και αναφέρονται τα βιογραφικά τους. Εξέχουσα θέση κατέχει ο μεγάλος Σαμιώτης μπουζουξής Μανώλης Καραπιπέρης, του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά το πλήρες ηχογραφημένο έργο. Οι διπλές εκτελέσεις των τραγουδιών από τον Καραπιπέρη, που εμπεριέχονται, αποτελούν μια πιο από τις πιο σημαντικές μαρτυρίες για την τέχνη του λαϊκού αυτοσχεδιασμού στην ερμηνεία ενός τραγουδιού, καθώς ηχογραφήθηκαν την ίδια ημέρα, με διαφορά μόλις λίγων λεπτών μεταξύ τους και με διαφορετικά κάθε φορά στιχάκια! Ακολουθούν ο σπουδαίος Χιώτης μουσικός του μπάντζο, Παναγιώτης Τσώρος (o οποίος παίζει εκπληκτικά το μπάντσο σαν μπουζούκι ), ο Τριπολιτσιώτης μπουζουξής της Αθηναϊκής σχολής Θανάσης Μανέτας, και ο Κών/νος Κοκοτής παίζοντας στην πρώτη ιστορικής σημασίας ηχογράφηση με ταμπουρά-μπουζούκι το 1926, δημοτικά τραγούδια της Πελοποννήσου.

Από τα 18 ηχογραφήματα του CD, 15 πραγματοποιήθηκαν στη Ν.Υόρκη, 2 στο Σικάγο και 1 στην Αθήνα.

Την έκδοση κοσμούν γκραβούρες, πίνακες αλλά και σχετικές φωτογραφίες της εποχής, πολλές από τις δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Ο γνωστός συλλέκτης και παραγωγός δίσκων του ρεμπέτικου, ο Charles Howard, χαρακτηρίσε την έκδοση αυτή ως την "πιο σημαντική έκδοση για το ρεμπέτικο των τελευταίων χρόνων".

Με χαρά και ικανοποίηση σάς παραδίδουμε το πρώτο πόνημά μας και ελπίζουμε να βρείτε και σεις όλες τις ομορφιές αυτών των κομματιών, οι οποίες ομολογούμε μάς καταγοήτευσαν από την αρχή που τις γνωρίσαμε, και να τις απολαύσετε.

Για την εταιρεία "Orpheum Phonograph",
Σταύρος Κουρούσης

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:14

Λαϊκά πορτρέτα 1

Μεγάλοι σολίστες του μπουζουκιού από τη δεκαετία του ΄50
Πέντε μεγάλοι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού, που συνέδεσαν το όνομά τους με τη σύνθεση ή με την εκτέλεση σπουδαίων λαϊκών τραγουδιών από τη δεκαετία του \'50 κι έπειτα, είναι το αντικείμενο αυτού του βιβλίου.
Ο σολίστας του μπουζουκιού και ερευνητής Γιώργος Αλτής συγκέντρωσε αυθεντικά ντοκουμέντα και μαρτυρίες για τη ζωή και την καλλιτεχνική δραστηριότητα του Ανέστη Αθανασίου, του Αργύρη Βαμβακάρη, του Βασίλη Καραπατάκη, του Στέλιου Μακρυδάκη και του Δημήτρη Στεργίου - Μπέμπη, συνθέτοντας τις βιογραφίες τους, τις οποίες έχει πλουτίσει με ενδεικτικούς καταλόγους τραγουδιών που συνέθεσαν ή τραγούδια στα οποία έχουν συμμετάσχει ως εκτελεστές.
Το βιβλίο ρίχνει ταυτόχρονα αρκετό φως σε μια σκοτεινή, αλλά ίσως την πιο ενδιαφέρουσα, περίοδο της πορείας του λαϊκού μας τραγουδιού.

ISBN 978-618-5010-39-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 156
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24