Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr
Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 22:37

Yiannis Niarhos

Yiannis Niarhos was born in Athens on 3rd August 1967. Since his early age, he has been involved in traditional, rebetico and folk greek music, singing and playing mainly the guitar, as well as buzuki, baglama and oud. He took his degree as an electrician-engineer from the Technical Institution of Kozani, while playing and singing in taverns. In 2002, he took part in Panayiotis Kounadis documentary "Gia sou perifani ki athanati ergatia", ERT - 2001, with two songs. Since then, has participated in several programmes, with a number of bands, in taverns and music restaurants in Athens. He is a member of Apodimi Band, with whom he has recorded four CDs. He has travelled with Apodimi Band to Australia four times, where he performed in concerts and festivals in Melbourne, Adelaide and Canberra. Since March 2013, he has been a member in a group of the dance-theatre CIE MPTA, with Belgian, French, Greek and Tunisian dancers and musicians. Their performance has been staged in theatres and festivals in Brussels, Athens, Lion, Paris, Sao Paolo, Buenos Aires etc. He has been a member of the Banda Jovanica, in which they attempt to connect the Asian Minor musical creations with the rich Hungarian, Rumanian and Russian musical tradition. Since October 2016, he has been on stage with Takim Band, performing “Café Aman-Greek Delight”, supervised by the ethnomusicologist Labros Liavas. He composes and writes songs, based on Greek musical tradition but with contemporary subjects, and he performs them with Anakorda Band, in which he is a founding member.

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 22:36

Γιάννης Νιάρχος

Ο Γιάννης Νιάρχος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 3 Αυγούστου 1967. Από νεαρή ηλικία ασχολείται με το παραδοσιακό, σμυρνέικο, ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι, τραγουδώντας και παίζοντας, κυρίως κιθάρα, αλλά και μπουζούκι, μπαγλαμά και ούτι. Σπούδασε Ηλεκτρολογία στα ΤΕΙ Κοζάνης και παράλληλα με τις σπουδές του, έπαιξε και τραγούδησε σε διάφορες ταβέρνες. Το 2002 συμμετείχε στο ντοκιμαντέρ του Παναγιώτη Κουνάδη «Γεια σου περήφανη και αθάνατη εργατιά» για την ΕΡΤ, με δύο τραγούδια. Από τότε, συμμετέχει σε πολλά προγράμματα, με διάφορες κομπανίες σε ταβέρνες και μουσικά εστιατόρια της Αθήνας. Είναι μέλος της Απόδημης Κομπανίας, με την οποία έχει ηχογραφήσει τέσσερις δίσκους. Με την Απόδημη Κομπανία έχει ταξιδέψει τέσσερις φορές στην Αυστραλία, όπου εμφανίστηκε σε συναυλίες και φεστιβάλ στην Μελβούρνη, Αδελαϊδα, Μπρίσμπεην και Καμπέρα. Από τον Μάρτιο του 2013, συμμετέχει, σε μια ομάδα παράστασης χοροθεάτρου, το CIE MPTA, η οποία αποτελείται από Βέλγους, Γάλλους, Έλληνες και Τυνήσιους χορευτές και μουσικούς. Η παράσταση έχει παρουσιαστεί από μεγάλες διοργανώσεις, σε θέατρα και φεστιβάλ στις Βρυξέλλες, στην Αθήνα, στην Λυών, στο Παρίσι, στο Σάο Πάολο, στο Μπουένος Αϊρες κλπ. Είναι μέλος του σχήματος Banda Jiovanica, από το 2015, όπου επιχειρείται μία σύνδεση της μουσικής δημιουργίας των Μικρασιατών συνθετών με την πλούσια Ουγγρική, Ρουμάνικη και Ρώσικη μουσική παράδοση. Από τον Οκτώβριο του 2016, εμφανίζεται με το συγκρότημα Τακίμ στην παράσταση «Καφέ Αμάν- Ελληνική Απόλαυσις», υπό την επιμέλεια του εθνομουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα. Γράφει τραγούδια, με βαθιές ρίζες στην ελληνική μουσική παράδοση αλλά με σημερινή θεματολογία, και παρουσιάζει με το συγκρότημα Ανακόρντα, του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος.

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 21:18

Πυρήνας

Ο “Πυρήνας” αποτελείται από νέους ταλαντούχους μουσικούς. Είναι ένα οκταμελές συγκρότημα, με όραμα τη συνέχιση της διάδοσης της λαϊκής μας κληρονομιάς, αλλά και νέες δημιουργίες.
Ο “Πυρήνας” κυκλοφορεί την πρώτη του δισκογραφική δουλειά τον Ιούνιο του 2014, με τον ομώνυμο τίτλο. Είναι μια ανθολογία από ορχηστρικά και τραγούδια μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, όπως Μ. Χατζιδάκι, Στ. Ξαρχάκου, Β. Τσιτσάνη κ.α. Στο δίσκο εμπεριέχεται και μια νέα δημιουργία του Γρηγόρη Βασίλα.
Τον Ιούνιο του 2014 ο “Πυρήνας” εμφανίζεται στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν “Les nuits de Fourviere”, δίνοντας μια μεγάλη συναυλία στην αρχαία ρωμαική αρένα, όπου και αποθεώνεται από το γαλλικό κοινό.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, ο Γρηγόρης δίνει διάλεξη για το ρεμπέτικο και το μπουζούκι, μαζί με τον γνωστό συγγραφέα και μεταφραστή Michel Volkovitch.
To Νοέμβριο του 2014 το συγκρότημα δίνει συναυλία στο DAI museum στο Κουβέιτ μετά από πρόσκληση της ελληνικής πρεσβείας και του υπουργείου πολιτισμού του Κουβέιτ.
Τον Απρίλιο του 2016, κυκλοφορεί η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του Γρηγόρη με τον Πυρήνα, με νέα τραγούδια και συνθέσεις του ίδιου και τίτλο “Φανός Θυέλλης”. Τους στίχους υπογράφουν ο ίδιος και ο Κώστας Φασουλάς. Ερμηνεύουν ο Παντελής Θαλασσινός, η Σταυρούλα Μανωλοπούλου και η Χριστίνα Λάμπρου.
Για το 2017-2018 ετοιμάζεται η μουσικοθεατρική παράσταση “Ηλέκτρα”, γαλλικής παραγωγής, της οποίας υπογράφει τη μουσική και θα κάνει πρεμιέρα στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν, και συναυλίες του συγκροτήματος.
Το καλοκαίρι του 2017, μαζί με τον Πυρήνα ετοιμάζουν ένα μεγάλο αφιέρωμα στο σπουδαίο δημιουργό Απόστολο Καλδάρα, που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Πέτρας, στο Άλσος Βεΐκου, στη Μυτιλήνη, στο φεστιβάλ Ιωνικές Γιορτές στο Άλσος Ν. Σμύρνης, στη Λιβαδειά κ.α.

 

Ο Πυρήνας αποτελείται από :

Γρηγόρης Βασίλας μπουζούκι , τραγούδι
Θοδωρής Στούγιος μπουζούκι ,τραγούδι
Αλέξανδρος Καμπουράκης ακορντεόν
Γιάννης Ευαγγέλου κιθάρα, τραγούδι
Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος κλασική κιθάρα
Γιάννης Πλαγιαννάκος κοντραμπάσο
Φίλιππος Παχνιστής πιάνο
Και η εξαιρετική Σταυρούλα Μανωλοπούλου στο τραγούδι.

Τετάρτη, 31 Μαΐου 2017 21:09

Γρηγόρης Βασίλας

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969, αλλά έζησε τα 18 πρώτα χρόνια της ζωής του στο Μεσότοπο Λέσβου. Τόπος με έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα και επιρροές από το Μικρασιατικό πολιτισμό.
Σε πολύ νεαρή ηλικία ανακαλύπτει την αγάπη του για τη μουσική και το όργανο που τον γοητεύει περισσότερο είναι το μπουζούκι. Είναι η εποχή των τζουκ μποξ με τα σπουδαία λαϊκά τραγούδια.
Στα 19 του χρόνια επιστρέφει στην Αθήνα σαν φοιτητής του ΤΕΙ Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.
Παράλληλα εξελίσσει τη δεξιότητά του στο μπουζούκι και αρχίζει να συνεργάζεται με σπουδαίους καλλιτέχνες της εποχής. Γρήγορα αντιλαμβάνεται πως το πάθος του για τη μουσική θέλει να είναι η αποκλειστική ενασχόληση του και ξεκινά να συνεργάζεται με ολοένα και περισσότερους καλλιτέχνες, όπως η Πόλυ Πάνου, η Γιώτα Λύδια, ο Στέλιος Βαμβακάρης, ο Θόδωρος Πολυκανδριώτης, η Χριστιάνα, ο Αντώνης Καλογιάννης, η Σωτηρία Λεονάρδου, ο Μπάμπης Γκολές, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, η Φωτεινή Δάρρα και άλλοι.
Μία δεκαετία περίπου αργότερα, συνεργάζεται με τον Σταμάτη Κραουνάκη και την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, με την οποία θα συνεργαστεί για περίπου πέντε χρόνια σε Ελλάδα και εξωτερικό, μέχρι και τη συνεργασία του με τον Αντώνη Ρέμο.
Στο μεταξύ, συμμετέχει ως σολίστας και στη δισκογραφία, με τον Μπάμπη Τσέρτο, Παντελή Θαλασσινό, Γεράσιμο Ανδρεάτο, Μάριο Τόκα, Βασίλη Σκουλά, Γλυκερία και άλλους .
Στην κρατική τηλεόραση συμμετέχει στα μουσικά ντοκιμαντέρ “Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών”, “Η τετράς, η ξακουστή” και “Γεια σου περήφανη και αθάνατη εργατιά”, που προβλήθηκαν σε σειρές.
Το 2004, συμμετέχει ως σολίστας με την ορχήστρα των Χρωμάτων στη συναυλία αφιέρωμα στο Μάνο Χατζιδάκι στο Ηρώδειο.
Ανήσυχο πνεύμα καθώς είναι, δεν του αρκεί αυτό, θέλει να δημιουργήσει τη δική του ομάδα και το δικό του στίγμα στη μουσική.
Το 2001 ιδρύει μαζί με συνεργάτες του το μακροβιότερο συγκρότημα μπουζουκιών το “Δρόμο”.
Ο “Δρόμος” κάνει το ντεμπούτο του στο Παρίσι στο Bobigny theatre, σε ένα τριήμερο φεστιβάλ αφιερωμένο στο ρεμπέτικο, γνωρίζει μεγάλη επιτυχία και λαμβάνει πλήθος διθυραμβικών κριτικών σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες οπως, Le Monde, Figaro, Liberation και άλλες.
Ταξιδεύουν ανά τον κόσμο για συναυλίες σε Ευρώπη, Κουβέιτ, Δαμασκό και Πεκίνο στο φεστιβάλ έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2008. Δημιουργούν τρεις δισκογραφικές δουλειές, “Δρόμος”, “Ενα τραγούδι για την Κοκκινιά” και “Ενα ταξίδι.. Δρόμος”.
Στη συνέχεια, ξεκινά μία καλλιτεχνική δραστηριότητα στη Γαλλία με συναυλίες του συγκροτήματος αλλά και με την πρώτη απόπειρα του Γρηγόρη να επενδύσει μουσικά μία θεατρική παράσταση.
Το 2005 συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον σπουδαίο ηθοποιό Simon Abkarian ,σε κείμενα του Francis Marmande και σκηνοθεσία του Patrick Sommier, στη θεατρική παράσταση “La terrace du sous-sol” στο κρατικό θέατρο MC 93, της οποίας επιμελείται τη μουσική και παίζει επί σκηνής.
Tο 2007 συνεργάζεται επί σκηνής με τον Georges Lavaudant, στο κρατικό θέατρο MC2, της Grenoble, στην παράσταση “a mort d'Hercule” της οποίας επιμελείται τη μουσική και παίζει επί σκηνής.
Το 2011 δημιουργεί την πρώτη του μουσική για ταινία στη γαλλική παραγωγή “Τu honoreras ta mere et ta mere”, σε σκηνοθεσία Brigitte Rouan, με πρωταγωνιστές τη Nicole Garcia, Λάκη Λαζόπουλο, Ντέμη Ρούσσο και άλλους.
Το 2012 συνεργάζεται και πάλι με τον Simon Abkarian στη θεατρική παράσταση “Menelas Rebetiko Rapsodie” σε κείμενα και σκηνοθεσία του Abkarian. Επενδύει μουσικά την παράσταση με ρεμπέτικο αλλά και δικές του δημιουργίες. Παίζει ρόλο επί σκηνής και μουσική. Η παράσταση είναι ένας ύμνος στην ιδιοσυγκρασία και κουλτούρα του έλληνα και γνωρίζει σημαντική επιτυχία στο Παρίσι, αποσπώντας σπουδαίες κριτικές. Ακολουθεί περιοδεία σε θέατρα της Γαλλίας, η οποία συνεχίζεται έως και σήμερα και επεκτείνεται και σε άλλες χώρες, όπως Ελβετία και Ιταλία στο περίφημο Teatro Olympico di Vicenza.
To “Menelas Rebetiko Rapsodie” κερδίζει την υποψηφιότητα για τα υψίστης θεατρικής τιμής βραβεία “Les Molieres du theatre Musical”.
Στο Παρίσι, παράλληλα με τις θεατρικές παραστάσεις, δίνει συναυλία στο “Cine 13”, θέατρο ιδιοκτησίας του Claude Lelouch.
Στην Τουρκία, δίνει συναυλίες ως σολίστ με το τουρκικό συγκρότημα “Incesaz”, και συμμετέχει στην μουσική επένδυση δύο ταινιών του τουρκικού κινηματογράφου.
Στις αρχές του 2014, ιδρύει ένα νέο μουσικό σχήμα, τον “Πυρήνα”. Ο “Πυρήνας” αποτελείται από νέους ταλαντούχους μουσικούς. Είναι ένα οκταμελές συγκρότημα, με όραμα τη συνέχιση της διάδοσης της λαϊκής μας κληρονομιάς, αλλά και νέες δημιουργίες.
Ο “Πυρήνας” κυκλοφορεί την πρώτη του δισκογραφική δουλειά τον Ιούνιο του 2014, με τον ομώνυμο τίτλο. Είναι μια ανθολογία από ορχηστρικά και τραγούδια μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, όπως Μ. Χατζιδάκι, Στ. Ξαρχάκου, Β. Τσιτσάνη κ.α. Στο δίσκο εμπεριέχεται και μια νέα δημιουργία του Γρηγόρη Βασίλα.
Τον Ιούνιο του 2014 ο “Πυρήνας” εμφανίζεται στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν “Les nuits de Fourviere”, δίνοντας μια μεγάλη συναυλία στην αρχαία ρωμαική αρένα, όπου και αποθεώνεται από το γαλλικό κοινό.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, ο Γρηγόρης δίνει διάλεξη για το ρεμπέτικο και το μπουζούκι, μαζί με τον γνωστό συγγραφέα και μεταφραστή Michel Volkovitch.
To Νοέμβριο του 2014 το συγκρότημα δίνει συναυλία στο DAI museum στο Κουβέιτ μετά από πρόσκληση της ελληνικής πρεσβείας και του υπουργείου πολιτισμού του Κουβέιτ.
Τον Απρίλιο του 2016, κυκλοφορεί η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του Γρηγόρη με τον Πυρήνα, με νέα τραγούδια και συνθέσεις του ίδιου και τίτλο “Φανός Θυέλλης”. Τους στίχους υπογράφουν ο ίδιος και ο Κώστας Φασουλάς. Ερμηνεύουν ο Παντελής Θαλασσινός, η Σταυρούλα Μανωλοπούλου και η Χριστίνα Λάμπρου.
Για το 2017-2018 ετοιμάζεται η μουσικοθεατρική παράσταση “Ηλέκτρα”, γαλλικής παραγωγής, της οποίας υπογράφει τη μουσική και θα κάνει πρεμιέρα στο διεθνές φεστιβάλ της Λυόν, και συναυλίες του συγκροτήματος.
Το καλοκαίρι του 2017, μαζί με τον Πυρήνα ετοιμάζουν ένα μεγάλο αφιέρωμα στο σπουδαίο δημιουργό Απόστολο Καλδάρα, που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Πέτρας, στο Άλσος Βεΐκου, στη Μυτιλήνη, στο φεστιβάλ Ιωνικές Γιορτές στο Άλσος Ν. Σμύρνης, στη Λιβαδειά κ.α.

Τετάρτη, 29 Μαρτίου 2017 16:35

Ανακόρντα

Το συγκρότημα Ανακόρντα είναι μια παρέα μουσικών, συνδημιουργών και συνοδοιπόρων, που εδώ και χρόνια γράφουν τραγούδια με ρίζες στην λαϊκή και ρεμπέτικη μουσική, αλλά και εμφανείς επιρροές από το ξένο ρεπερτόριο.  Χρησιμοποιώντας τους ρυθμούς και τους δρόμους της μουσικής μας παράδοσης, τα τραγούδια τους παρουσιάζουν εικόνες από τη σημερινή ζωή, με καθαρότητα, διακριτικό χιούμορ και λυρισμό. Οι Ανακόρντα είναι ο Γιάννης Λογοθέτης (μπουζούκι-φωνή), ο Γιάννης Νιάρχος (κιθάρα-φωνή), Αμαλία Περπερίδου (φωνή) κι ο Σαράντης Πατρινός (Ακορντεόν).

Κυριακή, 26 Μαρτίου 2017 18:11

Σταυρούλα Μανωλοπούλου

Η Σταυρούλα Μανωλοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Από τα πρώτα σχολικά της χρόνια ασχολήθηκε με το τραγούδι συμμετέχοντας σε όλες τις σχολικές εκδηλώσεις. Σπούδασε Νοσηλευτική στο ΤΕΙ Λαμίας ενώ παράλληλα με τις σπουδές ξεκίνησε και η επαγγελματική της πια πορεία στο τραγούδι. Συνεργάστηκε με καταξιωμένους και πολύ σημαντικούς ανθρώπους του χώρου οπως¨Β.Κορακακη,Δ.Μητροπανο,Δ.Μπαση,Μ.Κανα,Γ.Ανδρεατο,Μαριω,Μπ.Τσερτο,Λακη Χαλκιά, Γιάννη Ντουνιά καθώς και με σπουδαίους θρυλικούς δεξιοτέχνες του μπουζουκιού όπως τον Κώστα Παπαδόπουλο και Γιάννη Μωραΐτη. Συμμετείχε σε πολλές δισκογραφικές δουλείες είτε με φωνητικά είτε με τραγούδια. Συνεργάζεται με το σύγχρονο συγκρότημα έντεχνης μουσικής ΕΜΜΕΛΟΝ από το 2004 παρουσιάζοντας αφιερώματα σπουδαίων Ελλήνων συνθετών όπως Μούτση, Ξαρχάκο, Χατζιδάκι, Καλδάρα κλπ και σπουδαίων στιχουργών - ποιητών όπως Ελευθέριου, Ν. Γκάτσο, Ελύτη, Ρίτσο κλπ. Είναι επίσης μέλος του συγκροτήματος ΠΥΡΗΝΑΣ όπου πραγματοποιεί συναυλίες κυρίως στο εξωτερικό. Σήμερα εξακολουθεί να βρίσκεται ενεργή κυρίως σε λαϊκά πάλκα.

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:34

Τα χαϊρια μας εδώ

Μία συγκλονιστική μαρτυρία με μνήμες μικρασιατικές, με μουσικές και αρώματα εκείνης της εποχής. Μία αναβίωση του δράματος, αλλά και του μεγαλείου του μικρασιατικού ελληνισμού. Ένας ανεκτίμητος θησαυρός γνώσης για τη Σμύρνη στα χρόνια πριν από το '22, για τον ξεριζωμό των Ελλήνων, αλλά και για τους αγώνες τους να εδραιωθούν στα χώματα της μητέρας πατρίδας, για το μεγαλείο της ψυχής εκείνων που ρίζωσαν στην Κοκκινιά κυρίως αλλά και αλλού.

Είναι μερικά μόνο από όσα προσφέρει η ανάγνωση του βιβλίου του Γιώργη Παπάζογλου "Τα χαΐρια μας εδώ: Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης, Αγγέλα Παπάζογλου", σε έκδοση του Ταμείου Θράκης, με την φροντίδα και επιμέλεια της Εταιρείας μας.

Ο συγγραφέας, γιος του μεγάλου ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου και της Σμυρνιάς τραγουδίστριας Αγγέλας, καταφέρνει να καταδύσει στην ψυχή του Έλληνα, με ήθος και ευγένεια, διασώζει τους καημούς και τις λαχτάρες ενός λαού σ' έναν αιώνα, τον εικοστό, και φέρνει στο φως τα τιμαλφή και τα σπουδαία του λαού αυτού. Οι ξεριζωμένοι της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας μαζεύτηκαν στην Κοκκινιά κουβαλώντας μαζί τους έναν υψηλό πολιτισμό, αποδιδόμενοι στον ιερό αγώνα της επιβίωσης και της δημιουργίας.

Το βιβλίο είναι μια ζωντανή προφορική μαρτυρία της Αγγέλας Παπάζογλου που ισοδυναμεί με ιστορική καταγραφή. Οι διηγήσεις της μάνας του συγγραφέα επιβεβαιώνουν την επικρατούσα άποψη ότι η Σμύρνη και η Μικρά Ασία λειτούργησαν σαν μήτρα της μουσικής για τον Ελληνισμό.

Περιδιαβάζοντας στις σελίδες του είναι σαν να περπατάς στα χνάρια της ίδιας της ιστορίας ενός μεγάλου κομματιού του Ελληνισμού, γεγονός στο οποίο οφείλεται προφανώς και η μεγάλη κυκλοφοριακή επιτυχία του βιβλίου που διατίθεται από όλα τα βιβλιοπωλεία.

ISBN 960-8144-80-9, ISBN-13 978-960-8144-80-4, [Εξαντλημένο]
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 662
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:32

Από το ταμπουρά στο μπουζούκι

Η "Orpheum Phonograph", μία νέα και μη κερδοσκοπική εταιρία, σάς παρουσιάζει την πρώτη παραγωγή της, μάλιστα δε σε δύο ξεχωριστές εκδόσεις (Ελληνόφωνη & Αγγλόφωνη). Είναι το βιβλίο του Σταύρου Κουρούση με τίτλο "Από τον ταμπουρά στο μπουζούκι". Πρόκειται για ένα πρωτότυπο έργο για τα ελληνικά δεδομένα, το οποίο παρακολουθεί την ιστορία και εξέλιξη του λαϊκού αυτού οργάνου, ξεκινώντας από την αρχαία πανδουρίδα ή τρίχορδον, περνώντας στον ταμπουρά και καταλήγοντας στο μπουζουκι των πρώτων χρόνων του ρεμπέτικου τραγουδιού, δηλαδή μετά το 1900.

Το συναρπαστικό αυτό μουσικό ταξίδι επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην άγνωστη ελληνική παράδοση από τον 17ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα με πλήθος ιστορικών ντοκουμέντων και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.Βασίζεται, κυρίως, σε ιστορικές αναφορές ελλήνων αγωνιστών της επανάστασης, σε αναλυτικές περιγραφές ξένων περιηγητών και σε καταγραφές διαφόρων ερευνητών .

Στα κείμενα του βιβλίου συμπεριλαμβάνεται επίσης η σημαντική εργασία του οργανοποιού Μιχάλη Μουντάκη πάνω στα όργανα της οικογένειας του ταμπουρά που ανήκαν στον θρυλικό Γιοβάν Τσαούς και τα οποία είχε ο ίδιος την ευκαιρία να εξετάσει από κοντά και να καταγράψει πληροφορίες και πολύτιμα συμπεράσματα.

Η παρούσα έκδοση συνοδεύεται από ένα ηχητικό CD με δεκαοκτώ ηχογραφήματα χρονολογίας μεταξύ 1929 και 1932. Πρόκειται για εξαιρετικά σπάνιο υλικό και σε άριστη ηχητική κατάσταση, αν αναλογιστεί κανείς την παλαιότητά του. Το υλικό προέρχεται ως επί το πλείστον από τις πρωτότυπες μήτρες των αμερικάνικων εταιρειών Victor και Columbia, αλλά και από δίσκους 78 στροφών σε εξαιρετική κατάσταση.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι για πρώτη φορά, για τα ελληνικά δεδομένα της δισκογραφίας, κυκλοφορούν εννιά ηχογραφήσεις της πρώιμης εποχής του γραμμοφώνου, οι οποίες είχαν απορριφθεί από τους τότε υπευθύνους παραγωγής των εταιρειών ως μη εμπορικές ή ως "κακές" μουσικές εκτελέσεις! Παρέμεναν ακυκλοφόρητες μέχρι την παρούσα πρώτη έκδοση τους, ακριβώς ογδόντα τέσσερα χρόνια μετά τις ηχογραφήσεις και εμείς πιστεύουμε ότι έχουν, και όχι μόνο ιστορικά, το σημαντικότερο ενδιαφέρον.

Οι σπουδαιότεροι από τους πρωτοπόρους του οργάνου περιλαμβάνονται, φυσικά, στον δίσκο και αναφέρονται τα βιογραφικά τους. Εξέχουσα θέση κατέχει ο μεγάλος Σαμιώτης μπουζουξής Μανώλης Καραπιπέρης, του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά το πλήρες ηχογραφημένο έργο. Οι διπλές εκτελέσεις των τραγουδιών από τον Καραπιπέρη, που εμπεριέχονται, αποτελούν μια πιο από τις πιο σημαντικές μαρτυρίες για την τέχνη του λαϊκού αυτοσχεδιασμού στην ερμηνεία ενός τραγουδιού, καθώς ηχογραφήθηκαν την ίδια ημέρα, με διαφορά μόλις λίγων λεπτών μεταξύ τους και με διαφορετικά κάθε φορά στιχάκια! Ακολουθούν ο σπουδαίος Χιώτης μουσικός του μπάντζο, Παναγιώτης Τσώρος (o οποίος παίζει εκπληκτικά το μπάντσο σαν μπουζούκι ), ο Τριπολιτσιώτης μπουζουξής της Αθηναϊκής σχολής Θανάσης Μανέτας, και ο Κών/νος Κοκοτής παίζοντας στην πρώτη ιστορικής σημασίας ηχογράφηση με ταμπουρά-μπουζούκι το 1926, δημοτικά τραγούδια της Πελοποννήσου.

Από τα 18 ηχογραφήματα του CD, 15 πραγματοποιήθηκαν στη Ν.Υόρκη, 2 στο Σικάγο και 1 στην Αθήνα.

Την έκδοση κοσμούν γκραβούρες, πίνακες αλλά και σχετικές φωτογραφίες της εποχής, πολλές από τις δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Ο γνωστός συλλέκτης και παραγωγός δίσκων του ρεμπέτικου, ο Charles Howard, χαρακτηρίσε την έκδοση αυτή ως την "πιο σημαντική έκδοση για το ρεμπέτικο των τελευταίων χρόνων".

Με χαρά και ικανοποίηση σάς παραδίδουμε το πρώτο πόνημά μας και ελπίζουμε να βρείτε και σεις όλες τις ομορφιές αυτών των κομματιών, οι οποίες ομολογούμε μάς καταγοήτευσαν από την αρχή που τις γνωρίσαμε, και να τις απολαύσετε.

Για την εταιρεία "Orpheum Phonograph",
Σταύρος Κουρούσης

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:14

Λαϊκά πορτρέτα 1

Μεγάλοι σολίστες του μπουζουκιού από τη δεκαετία του ΄50
Πέντε μεγάλοι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού, που συνέδεσαν το όνομά τους με τη σύνθεση ή με την εκτέλεση σπουδαίων λαϊκών τραγουδιών από τη δεκαετία του \'50 κι έπειτα, είναι το αντικείμενο αυτού του βιβλίου.
Ο σολίστας του μπουζουκιού και ερευνητής Γιώργος Αλτής συγκέντρωσε αυθεντικά ντοκουμέντα και μαρτυρίες για τη ζωή και την καλλιτεχνική δραστηριότητα του Ανέστη Αθανασίου, του Αργύρη Βαμβακάρη, του Βασίλη Καραπατάκη, του Στέλιου Μακρυδάκη και του Δημήτρη Στεργίου - Μπέμπη, συνθέτοντας τις βιογραφίες τους, τις οποίες έχει πλουτίσει με ενδεικτικούς καταλόγους τραγουδιών που συνέθεσαν ή τραγούδια στα οποία έχουν συμμετάσχει ως εκτελεστές.
Το βιβλίο ρίχνει ταυτόχρονα αρκετό φως σε μια σκοτεινή, αλλά ίσως την πιο ενδιαφέρουσα, περίοδο της πορείας του λαϊκού μας τραγουδιού.

ISBN 978-618-5010-39-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 156
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Η διαποίκιλση, η τέχνη δηλαδή των ποικιλμάτων και των μελισμάτων, αποτελεί την πιο χαρακτηριστική ερμηνευτική πρακτική της παραδοσιακής μουσικής. Η μελέτη του Γιάννη Ζαρία καταγράφει και αναλύει αυτήν τη βιωματικά κυρίως καλλιεργημένη πρακτική και εστιάζει στον τρόπο ερμηνείας της στο ελληνικό παραδοσιακό βιολί. Στις 1.100 σελίδες του βιβλίου καταγράφονται περισσότερα από 1.000 μουσικά παραδείγματα, όπου αναδεικνύονται και ταξινομούνται τα κύρια χαρακτηριστικά των διαφόρων ποικιλτικών ιδιωμάτων του ελλαδικού χώρου. Το συνοδευτικό CD επενδύει τα παραδείγματα αυτά με αυθεντικά ηχητικά αποσπάσματα, ενώ στο πλούσιο Παράρτημα συγκεντρώνονται για πρώτη φορά βιογραφικά και δισκογραφικά στοιχεία περίπου 1.700 ερμηνευτών του ελληνικού παραδοσιακού βιολιού, καθώς και συναφές φωτογραφικό υλικό. Με αφετηρία το πεδίο «συνομιλίας» του παραδοσιακού με τους άλλους μουσικούς χώρους, η μελέτη συμβάλλει στην οριοθέτηση ενός «εγγραμματοποιημένου» συστήματος ερμηνείας της ελληνικής παραδοσιακής βιολιστικής «γλώσσας» και, μέσω αυτού, στην ανάδειξη της εκφραστικής της ιδιοτυπίας. ** Απευθύνεται πρωτίστως σε μουσικούς ερμηνευτές και μουσικολόγους, αλλά και σε όποιον αγαπά την παραδοσιακή μουσική και επιθυμεί να εντρυφήσει στις ιδιαιτερότητές της.**

ISBN 978-960-7266-74-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ORPHEUS
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 1080
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Το θεματικό περιεχόμενο του βιβλίου, όπως σημαίνεται ήδη από τον τίτλο του, αφορά σε μια ομάδα δράσεων και επιμέρους διαδικασιών, οι οποίες ορίζονται με τον περιληπτικό όρο "Εκκλησιαστική μουσική" και επικεντρώνονται στη Σμύρνη του 19ου αιώνα. Γίνεται προσπάθεια ανίχνευσης και αξιολόγησης του τρόπου με τον οποίο το ιδιότυπο στιλιστικά ρεύμα της Σμύρνης εντάχθηκε στην ευρύτερη μουσική πραγματικότητα της εποχής, παίζοντας συγχρόνως ρόλο αναμφίβολα εκσυγχρονιστικό σε πεδία όπως η συνθετική δημιουργία, η διδακτική, η εκδοτική παραγωγή κ.ά. Η μελέτη των ιστορικών πηγών σε συνδυασμό με τη διάθεση ερμηνείας του ιστορικο-κοινωνικού πλαισίου της εποχής βοήθησε στην ανάδειξη εκείνων των χαρακτηριστικών που καθόρισαν την ιδεολογική-αισθητική φυσιογνωμία του εν λόγω κινήματος και παράλληλα εξασφάλισαν την ιστορική του αυτοδυναμία.

ISBN 978-960-6796-24-1
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 280
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X17

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:02

Νίκος Καρατάσος

Ο αναγνώστης αυτού του βιβλίου θα γνωρίσει τη ζωή και το έργο ενός γνήσιου λαϊκού οργανοπαίκτη (σαντούρι - τσίμπαλο), του Νίκου Καρατάσου, μέσα από προσωπικές αφηγήσεις για τη ζωή του και τους συναδέλφους - συνοδοιπόρους στο ρεπερτόριο της δημοτικής μουσικής για τον χορό και το τραγούδι.
Παράλληλα με απλά κείμενα και ευκολονόητες αναλύσεις, παρουσιάζεται το πανόραμα της υπερ-αιώνιας δημοτικής παράδοσης τεχνικά, καλλιτεχνικά και γλωσσικά. Μιας εθνικής κληρονομιάς που προβάλλει ζωντανά τα ήθη και τα έθιμα της εθνικής καλλιτεχνικής ταυτότητας της Ελλάδος.

ISBN 978-960-9361-56-9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 208
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:01

Μάρκος Βαμβακάρης

'Τράβηξε η καρδιά μου να γράψω την ιστορία μου. Θέλω να την ιδώ γραμμένη και να τη διαβάσω απ' την αρχή ως το τέλος σα να ήταν κάποιου άλλου. Πιστεύω πως έτσι θα ξεθυμάνει το φούσκωμα της καρδιάς που μου σταλάξανε τόσα πολλά και διάφορα, τέτοια που ο καθένας δεν θα ήθελε να τα 'χει στη δική του την ιστορία. Έχω σκοπό να τη δημοσιέψω κιόλας την ιστορία μου.
Η χριστιανή που μου κάνει το γραμματικό λέει πως οι πρώτοι χριστιανοί ξεμολογιόντουσαν δυνατά, μπρος σε όλο τον κόσμο, κι όλος ο λαός τους συγχωρούσε και ξαλάφρωναν για καλά. Όμως τώρα ο κόσμος είναι χαλασμένος και ξέρω πως σήμερα θα βρεθούνε πολλοί που θα σκεφτούνε πως έπρεπε να ντραπώ να ομολογήσω πολλά πράματα. Εγώ θα πάρω το θάρρος τους τέτοιους να μη τους λογαριάσω. Ο άνθρωπος για να λέγεται αληθινός άνθρωπος, πρέπει να μπορεί να 'ρθει και στη θέση του άλλου, του ομοίου του. Γιατί απ' όσα θα σας πω και τα παθήματα και τα φταιξίματα ίδια είναι. Και τα φταιξίματα είναι κι αυτά παθήματα.
Δεν εγεννήθηκα κακός ούτε σκέφτηκα ποτές μου να φχαριστηθώ άμα λυπηθεί ο άλλος. Δεν εγεννήθηκα κακός, ούτε για να ζήσω τη ζωή μου όπως την έζησα. Και γι' αυτό παίρνω το θάρρος να εκθέσω τα αμαρτήματά μου στον κόσμο. Σε έναν κόσμο που εγώ πρώτος του τραγούδησα τις χαρές και τις λύπες του, τα πλούτη και τη φτώχεια του, την ορφάνια του και την ξενιτιά του.
Αυτός ο κόσμος θέλω να γίνει ο εξομολόγος μου και πιστεύω ότι όλοι αυτοί για τους οποίους έχω γράψει και γράφω μα και θα γράφω εκατοντάδες τραγούδια, θα με συγχωρέσουν, μια και αυτός είναι ο σκοπός της περιγραφής και εξιστορήσεως της ζωής μου, δηλαδή η συγνώμη και η συγχώρεση. Γι' αυτό όσοι θα διαβάσετε την ιστορία μου, φίλοι ή ξένοι, γνωστοί ή άγνωστοι, και μάλιστα οι γνωστοί μου, να 'ρθητε να μου σφίξτε το χέρι και να μου πήτε ένα ανοιχτόκαρδο γεια σου. Να μου πείτε πως όλα περάσανε, ότι όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Να μου πείτε πως αν ζούσατε την ίδια ζωή με μένα, τα ίδια θα παθαίνατε και τα ίδια θα κάνατε. Τώρα όλα αυτά βέβαια ανήκουν στο παρελθόν, και την παλιά μου ζωή τη θυμάμαι σαν ένα κακό όνειρο που όταν θα το ιδείς τινάζεσαι από το κρεβάτι σου. Έτσι περίπου τινάζομαι όταν αναπολώ την περασμένη μου ζωή και θυμηθώ τις κακές στιγμές της. [...]''
Με τις πηγές του στα λιμάνια της Ανατολικές Μεσογείου του 19ου αιώνα, το λαϊκό μας τραγούδι, το τραγούδι της ελληνικής εργατιάς, κάνει την εμφάνισή του στον Πειραιά τα πρώτα τριάντα χρόνια του αιώνα μας, φουντώνει κι ακμάζει απ' το 1930 ως το 1950, κι από κει και πέρα ξεφτίζει. [...] Μια επαρκής μελέτη της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού, ή μια σωστή εισαγωγή στη ζωή του Μάρκου, πρέπει να καταπιαστεί με το δύσκολο θέμα της διαλεκτικής σχέσης της δημιουργίας του τραγουδιού και της αποδοχής του και χρήσης του από το κοινό του. Ακόμη και η σκιαγράφηση αυτού του φαινομένου παίρνει τεράστιες διαστάσεις. Χρειαζόμαστε ιστορικό βάθος. Ποιά ήταν π.χ. η ζωή της ελληνικής και μη ελληνικής εργατιάς στα λιμάνια της Πόλης, της Σμύρνης κλπ.; Χρειαζόμαστε ιστορική και λαογραφική δουλειά, όχι μόνο για τα λιμάνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και για τα λιμάνια του Ελληνικού κράτους, ιδίως τη Σύρα και τον Πειραιά. Χρειάζεται ειδική μουσικολογική ανάλυση των διαφόρων συνθετών και στυλ καθώς και έρευνα των ανατολικών και δυτικών στοιχείων. Τέλος χρειαζόμαστε μελέτη των συμβόλων και της γλώσσας των τραγουδιών και συσχέτισή τους με την κοινωνική εξέλιξη του λαού μας. Αν θέλουμε βέβαια να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού από βαρύ ζεμπέκικο σε συρτάκι, κι από τον τεκέ στις αμερικανικού τύπου τηλεοπτικές διαφημίσεις της Ολυμπιακής, θα πρέπει να το μελετήσουμε όχι μόνο σαν την κατ' εξοχήν τέχνη της εργατιάς μας, αλλά σε συσχέτιση με την τέχνη, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του "Έλληνα αστού"· κι αυτά όλα σε σχέση με την ιστορία μας και την θέση μας στην παγκόσμιο σκηνή. [...] (ΚΑΙΛ-ΒΕΛΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ]
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Εισαγωγή
Κεφ. 1 Σύρα η απάνω χώρα σου
Κεφ. 2 Χρόνια στον Περαία
Κεφ. 3 Μπουζούκι Γλέντι του Ντουνιά
Κεφ. 4 Πολλά είδανε τα μάτια μου
Κεφ. 5 Σ' αυτόν τον κόσμο τον κακό
Κεφ. 6 Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου
Κεφ. 7 Η μουσική, τα λόγια, τα τραγούδια

ISBN 9789600200201
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1978
ΣΕΛΙΔΕΣ 334
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στην ελληνική λαϊκή μουσική. Η δισκογραφική καριέρα του Τσιτσάνη αποκαλύπτει πληροφορίες που δεν αφορούν μόνο την ίδια τη μουσική αλλά και ποικίλες κοινωνιολογικές όψεις του ελληνικού πολιτισμού. Η πραγμάτευση του έργου του «ξεκλειδώνει» ποικίλα ιστορικά, κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τον ρόλο που διαδραμάτισε ο ίδιος στην εξέλιξη της λαϊκής μουσικής. Με δεδομένη την παραμέληση των ρεμπετολογικών και λαϊκολογικών ζητημάτων από τον ακαδημαϊκό κόσμο, το βιβλίο αυτό συνιστά την πρώτη ακαδημαϊκή μελέτη συλλογής και σύνθεσης ενός μεγάλου όγκου πληροφοριών γύρω από τη λαϊκή μουσική. Επιπλέον, παρουσιάζονται ευρήματα που αφορούν και άλλες μουσικές κουλτούρες.

Το βιβλίο συντελεί ώστε η λαϊκολογία να κατακτήσει τη θέση της ανάμεσα στις λαϊκές μουσικολογικές μελέτες, ένα πεδίο που ανθεί στο εξωτερικό για πολλές δεκαετίες, παραμένοντας, δυστυχώς, σε εμβρυϊκό επίπεδο στη χώρα μας. Η έκδοση αυτή αποτελεί μετάφραση και εξέλιξη της διδακτορικής διατριβής με τίτλο The recording career of Vasilis Tsitsanis (1936-1983), an analysis of his music and the problems of research into Greek popular music, η οποία εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Αγγλίας.

ISBN 978-960-6882-98-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014
ΣΕΛΙΔΕΣ 312
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X24

Τι σημαίνει να είσαι παιδί και να μεγαλώνεις δίπλα σ' έναν δημιουργό, την ώρα που εκείνος διαμορφώνει το έργο που εντέλει φτάνει να αποτελεί ιστορία του ελληνικού τραγουδιού;
Πώς βλέπει κανείς τον κόσμο του τραγουδιού, μεγαλώνοντας μέσα σ' αυτόν, χωρίς να "ανήκει" σ' αυτόν; Τι σημαίνει για τη ζωή του μια τέτοια εμπειρία;
Ο Γιώργος Ζαμπέτας γεννήθηκε το 1925 και μεγάλωσε στην Ελλάδα του Αιγάλεω, της Κατοχής και του Εμφυλίου. Η διαδρομή του στο τραγούδι, κράτησε κοντά 40 χρόνια. Σχεδόν παράλληλα με τα πρώτα τραγούδια του, γεννήθηκε η κόρη του Κατερίνα. Είκοσι χρόνια μετά τη φυσική απουσία εκείνου -κι ενώ τα τραγούδια του περπατούν επάξια μόνα τους και φαίνεται να κερδίζουν στον χρόνο- εκείνη μπήκε στη διαδικασία να ψάξει μέσα της, να αναλογιστεί όσα έζησε... Βλέποντας σαν "ψυχογράφημα" την ανασύσταση των εμπειριών της. Έτσι ξεκίνησαν όλα...

ISBN 978-960-547-104-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΚΥΡΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 517
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X23