Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr

Η διαποίκιλση, η τέχνη δηλαδή των ποικιλμάτων και των μελισμάτων, αποτελεί την πιο χαρακτηριστική ερμηνευτική πρακτική της παραδοσιακής μουσικής. Η μελέτη του Γιάννη Ζαρία καταγράφει και αναλύει αυτήν τη βιωματικά κυρίως καλλιεργημένη πρακτική και εστιάζει στον τρόπο ερμηνείας της στο ελληνικό παραδοσιακό βιολί. Στις 1.100 σελίδες του βιβλίου καταγράφονται περισσότερα από 1.000 μουσικά παραδείγματα, όπου αναδεικνύονται και ταξινομούνται τα κύρια χαρακτηριστικά των διαφόρων ποικιλτικών ιδιωμάτων του ελλαδικού χώρου. Το συνοδευτικό CD επενδύει τα παραδείγματα αυτά με αυθεντικά ηχητικά αποσπάσματα, ενώ στο πλούσιο Παράρτημα συγκεντρώνονται για πρώτη φορά βιογραφικά και δισκογραφικά στοιχεία περίπου 1.700 ερμηνευτών του ελληνικού παραδοσιακού βιολιού, καθώς και συναφές φωτογραφικό υλικό. Με αφετηρία το πεδίο «συνομιλίας» του παραδοσιακού με τους άλλους μουσικούς χώρους, η μελέτη συμβάλλει στην οριοθέτηση ενός «εγγραμματοποιημένου» συστήματος ερμηνείας της ελληνικής παραδοσιακής βιολιστικής «γλώσσας» και, μέσω αυτού, στην ανάδειξη της εκφραστικής της ιδιοτυπίας. ** Απευθύνεται πρωτίστως σε μουσικούς ερμηνευτές και μουσικολόγους, αλλά και σε όποιον αγαπά την παραδοσιακή μουσική και επιθυμεί να εντρυφήσει στις ιδιαιτερότητές της.**

ISBN 978-960-7266-74-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ORPHEUS
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 1080
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Το θεματικό περιεχόμενο του βιβλίου, όπως σημαίνεται ήδη από τον τίτλο του, αφορά σε μια ομάδα δράσεων και επιμέρους διαδικασιών, οι οποίες ορίζονται με τον περιληπτικό όρο "Εκκλησιαστική μουσική" και επικεντρώνονται στη Σμύρνη του 19ου αιώνα. Γίνεται προσπάθεια ανίχνευσης και αξιολόγησης του τρόπου με τον οποίο το ιδιότυπο στιλιστικά ρεύμα της Σμύρνης εντάχθηκε στην ευρύτερη μουσική πραγματικότητα της εποχής, παίζοντας συγχρόνως ρόλο αναμφίβολα εκσυγχρονιστικό σε πεδία όπως η συνθετική δημιουργία, η διδακτική, η εκδοτική παραγωγή κ.ά. Η μελέτη των ιστορικών πηγών σε συνδυασμό με τη διάθεση ερμηνείας του ιστορικο-κοινωνικού πλαισίου της εποχής βοήθησε στην ανάδειξη εκείνων των χαρακτηριστικών που καθόρισαν την ιδεολογική-αισθητική φυσιογνωμία του εν λόγω κινήματος και παράλληλα εξασφάλισαν την ιστορική του αυτοδυναμία.

ISBN 978-960-6796-24-1
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 280
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X17

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:02

Νίκος Καρατάσος

Ο αναγνώστης αυτού του βιβλίου θα γνωρίσει τη ζωή και το έργο ενός γνήσιου λαϊκού οργανοπαίκτη (σαντούρι - τσίμπαλο), του Νίκου Καρατάσου, μέσα από προσωπικές αφηγήσεις για τη ζωή του και τους συναδέλφους - συνοδοιπόρους στο ρεπερτόριο της δημοτικής μουσικής για τον χορό και το τραγούδι.
Παράλληλα με απλά κείμενα και ευκολονόητες αναλύσεις, παρουσιάζεται το πανόραμα της υπερ-αιώνιας δημοτικής παράδοσης τεχνικά, καλλιτεχνικά και γλωσσικά. Μιας εθνικής κληρονομιάς που προβάλλει ζωντανά τα ήθη και τα έθιμα της εθνικής καλλιτεχνικής ταυτότητας της Ελλάδος.

ISBN 978-960-9361-56-9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 208
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:01

Μάρκος Βαμβακάρης

'Τράβηξε η καρδιά μου να γράψω την ιστορία μου. Θέλω να την ιδώ γραμμένη και να τη διαβάσω απ' την αρχή ως το τέλος σα να ήταν κάποιου άλλου. Πιστεύω πως έτσι θα ξεθυμάνει το φούσκωμα της καρδιάς που μου σταλάξανε τόσα πολλά και διάφορα, τέτοια που ο καθένας δεν θα ήθελε να τα 'χει στη δική του την ιστορία. Έχω σκοπό να τη δημοσιέψω κιόλας την ιστορία μου.
Η χριστιανή που μου κάνει το γραμματικό λέει πως οι πρώτοι χριστιανοί ξεμολογιόντουσαν δυνατά, μπρος σε όλο τον κόσμο, κι όλος ο λαός τους συγχωρούσε και ξαλάφρωναν για καλά. Όμως τώρα ο κόσμος είναι χαλασμένος και ξέρω πως σήμερα θα βρεθούνε πολλοί που θα σκεφτούνε πως έπρεπε να ντραπώ να ομολογήσω πολλά πράματα. Εγώ θα πάρω το θάρρος τους τέτοιους να μη τους λογαριάσω. Ο άνθρωπος για να λέγεται αληθινός άνθρωπος, πρέπει να μπορεί να 'ρθει και στη θέση του άλλου, του ομοίου του. Γιατί απ' όσα θα σας πω και τα παθήματα και τα φταιξίματα ίδια είναι. Και τα φταιξίματα είναι κι αυτά παθήματα.
Δεν εγεννήθηκα κακός ούτε σκέφτηκα ποτές μου να φχαριστηθώ άμα λυπηθεί ο άλλος. Δεν εγεννήθηκα κακός, ούτε για να ζήσω τη ζωή μου όπως την έζησα. Και γι' αυτό παίρνω το θάρρος να εκθέσω τα αμαρτήματά μου στον κόσμο. Σε έναν κόσμο που εγώ πρώτος του τραγούδησα τις χαρές και τις λύπες του, τα πλούτη και τη φτώχεια του, την ορφάνια του και την ξενιτιά του.
Αυτός ο κόσμος θέλω να γίνει ο εξομολόγος μου και πιστεύω ότι όλοι αυτοί για τους οποίους έχω γράψει και γράφω μα και θα γράφω εκατοντάδες τραγούδια, θα με συγχωρέσουν, μια και αυτός είναι ο σκοπός της περιγραφής και εξιστορήσεως της ζωής μου, δηλαδή η συγνώμη και η συγχώρεση. Γι' αυτό όσοι θα διαβάσετε την ιστορία μου, φίλοι ή ξένοι, γνωστοί ή άγνωστοι, και μάλιστα οι γνωστοί μου, να 'ρθητε να μου σφίξτε το χέρι και να μου πήτε ένα ανοιχτόκαρδο γεια σου. Να μου πείτε πως όλα περάσανε, ότι όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Να μου πείτε πως αν ζούσατε την ίδια ζωή με μένα, τα ίδια θα παθαίνατε και τα ίδια θα κάνατε. Τώρα όλα αυτά βέβαια ανήκουν στο παρελθόν, και την παλιά μου ζωή τη θυμάμαι σαν ένα κακό όνειρο που όταν θα το ιδείς τινάζεσαι από το κρεβάτι σου. Έτσι περίπου τινάζομαι όταν αναπολώ την περασμένη μου ζωή και θυμηθώ τις κακές στιγμές της. [...]''
Με τις πηγές του στα λιμάνια της Ανατολικές Μεσογείου του 19ου αιώνα, το λαϊκό μας τραγούδι, το τραγούδι της ελληνικής εργατιάς, κάνει την εμφάνισή του στον Πειραιά τα πρώτα τριάντα χρόνια του αιώνα μας, φουντώνει κι ακμάζει απ' το 1930 ως το 1950, κι από κει και πέρα ξεφτίζει. [...] Μια επαρκής μελέτη της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού, ή μια σωστή εισαγωγή στη ζωή του Μάρκου, πρέπει να καταπιαστεί με το δύσκολο θέμα της διαλεκτικής σχέσης της δημιουργίας του τραγουδιού και της αποδοχής του και χρήσης του από το κοινό του. Ακόμη και η σκιαγράφηση αυτού του φαινομένου παίρνει τεράστιες διαστάσεις. Χρειαζόμαστε ιστορικό βάθος. Ποιά ήταν π.χ. η ζωή της ελληνικής και μη ελληνικής εργατιάς στα λιμάνια της Πόλης, της Σμύρνης κλπ.; Χρειαζόμαστε ιστορική και λαογραφική δουλειά, όχι μόνο για τα λιμάνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και για τα λιμάνια του Ελληνικού κράτους, ιδίως τη Σύρα και τον Πειραιά. Χρειάζεται ειδική μουσικολογική ανάλυση των διαφόρων συνθετών και στυλ καθώς και έρευνα των ανατολικών και δυτικών στοιχείων. Τέλος χρειαζόμαστε μελέτη των συμβόλων και της γλώσσας των τραγουδιών και συσχέτισή τους με την κοινωνική εξέλιξη του λαού μας. Αν θέλουμε βέβαια να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού από βαρύ ζεμπέκικο σε συρτάκι, κι από τον τεκέ στις αμερικανικού τύπου τηλεοπτικές διαφημίσεις της Ολυμπιακής, θα πρέπει να το μελετήσουμε όχι μόνο σαν την κατ' εξοχήν τέχνη της εργατιάς μας, αλλά σε συσχέτιση με την τέχνη, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του "Έλληνα αστού"· κι αυτά όλα σε σχέση με την ιστορία μας και την θέση μας στην παγκόσμιο σκηνή. [...] (ΚΑΙΛ-ΒΕΛΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ]
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Εισαγωγή
Κεφ. 1 Σύρα η απάνω χώρα σου
Κεφ. 2 Χρόνια στον Περαία
Κεφ. 3 Μπουζούκι Γλέντι του Ντουνιά
Κεφ. 4 Πολλά είδανε τα μάτια μου
Κεφ. 5 Σ' αυτόν τον κόσμο τον κακό
Κεφ. 6 Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου
Κεφ. 7 Η μουσική, τα λόγια, τα τραγούδια

ISBN 9789600200201
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1978
ΣΕΛΙΔΕΣ 334
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στην ελληνική λαϊκή μουσική. Η δισκογραφική καριέρα του Τσιτσάνη αποκαλύπτει πληροφορίες που δεν αφορούν μόνο την ίδια τη μουσική αλλά και ποικίλες κοινωνιολογικές όψεις του ελληνικού πολιτισμού. Η πραγμάτευση του έργου του «ξεκλειδώνει» ποικίλα ιστορικά, κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τον ρόλο που διαδραμάτισε ο ίδιος στην εξέλιξη της λαϊκής μουσικής. Με δεδομένη την παραμέληση των ρεμπετολογικών και λαϊκολογικών ζητημάτων από τον ακαδημαϊκό κόσμο, το βιβλίο αυτό συνιστά την πρώτη ακαδημαϊκή μελέτη συλλογής και σύνθεσης ενός μεγάλου όγκου πληροφοριών γύρω από τη λαϊκή μουσική. Επιπλέον, παρουσιάζονται ευρήματα που αφορούν και άλλες μουσικές κουλτούρες.

Το βιβλίο συντελεί ώστε η λαϊκολογία να κατακτήσει τη θέση της ανάμεσα στις λαϊκές μουσικολογικές μελέτες, ένα πεδίο που ανθεί στο εξωτερικό για πολλές δεκαετίες, παραμένοντας, δυστυχώς, σε εμβρυϊκό επίπεδο στη χώρα μας. Η έκδοση αυτή αποτελεί μετάφραση και εξέλιξη της διδακτορικής διατριβής με τίτλο The recording career of Vasilis Tsitsanis (1936-1983), an analysis of his music and the problems of research into Greek popular music, η οποία εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Αγγλίας.

ISBN 978-960-6882-98-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014
ΣΕΛΙΔΕΣ 312
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X24

Τι σημαίνει να είσαι παιδί και να μεγαλώνεις δίπλα σ' έναν δημιουργό, την ώρα που εκείνος διαμορφώνει το έργο που εντέλει φτάνει να αποτελεί ιστορία του ελληνικού τραγουδιού;
Πώς βλέπει κανείς τον κόσμο του τραγουδιού, μεγαλώνοντας μέσα σ' αυτόν, χωρίς να "ανήκει" σ' αυτόν; Τι σημαίνει για τη ζωή του μια τέτοια εμπειρία;
Ο Γιώργος Ζαμπέτας γεννήθηκε το 1925 και μεγάλωσε στην Ελλάδα του Αιγάλεω, της Κατοχής και του Εμφυλίου. Η διαδρομή του στο τραγούδι, κράτησε κοντά 40 χρόνια. Σχεδόν παράλληλα με τα πρώτα τραγούδια του, γεννήθηκε η κόρη του Κατερίνα. Είκοσι χρόνια μετά τη φυσική απουσία εκείνου -κι ενώ τα τραγούδια του περπατούν επάξια μόνα τους και φαίνεται να κερδίζουν στον χρόνο- εκείνη μπήκε στη διαδικασία να ψάξει μέσα της, να αναλογιστεί όσα έζησε... Βλέποντας σαν "ψυχογράφημα" την ανασύσταση των εμπειριών της. Έτσι ξεκίνησαν όλα...

ISBN 978-960-547-104-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΚΥΡΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 517
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X23

Τροπικότητα και εναρμόνιση

Μέθοδος εκμάθησης της λαϊκής κιθάρας, με θεωρητικό παράρτημα για την αρμονική και μελωδική ανάλυση του συστήματος των λαϊκών δρόμων σε συνδυασμό με ρεπερτόριο.

ISBN 979-0-9016088-1-8
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΣΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 420
ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΣΚΛΗΡΟ
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X27

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:41

Μέθοδος ορθοφωνίας (τόμος 2)

Ο δεύτερος τόμος του οπτικοακουστικού συστήματος διδασκαλίας της ορθής προφοράς και έκφρασης της ελληνικής γλώσσας, με πολλές ασκήσεις τεχνικής για τον έλεγχο της αναπνοής και σωστής άρθρωσης. Όπως και ο πρώτος τόμος, περιέχει πολλές φωτογραφίες και σκίτσα και πληθώρα ασκήσεων για ενήλικες αλλά και για παιδιά. Η μέθοδος διδάσκεται στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο τμήμα θεάτρου της σχολής καλών τεχνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης.

ISBN 978-960-7171-64-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Βεργίνα
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 212

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:39

Μέθοδος ορθοφωνίας (τόμος 1)

Ο πρώτος τόμος του οπτικοακουστικού συστήματος διδασκαλίας της ορθής προφοράς και έκφρασης της ελληνικής γλώσσας.
Περιλαμβάνει πολλές ασκήσεις τεχνικής για τον έλεγχο της αναπνοής και σωστής άρθρωσης. Όπως και ο δεύτερος τόμος, περιέχει πολλές φωτογραφίες και σκίτσα και πληθώρα ασκήσεων για ενήλικες αλλά και για παιδιά. Η μέθοδος διδάσκεται στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο τμήμα θεάτρου της σχολής καλών τεχνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης.

ISBN 978-960-7171-63-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Βεργίνα
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 179

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:18

Βούρλα - Τρούμπα

Μια περιήγηση στο χώρο του υποκόσμου και τη πορνείας του Πειραιά (1840-1968).Ως συλλέκτης έχω μαζέψει εδώ και κάμποσα χρόνια ένα -επιτρέψτε μου να πω- αξιοσημείωτο αρχείο σχετικό με τον ευρύτερο Πειραιά.Καθώς περνούσαν τα χρόνια, συνειδητοποίησα πως είχα σκόρπια εδώ κι εκεί διάφορα στοιχεία σχετικά με την πορνεία και τον εν γένει υπόκοσμο του Πειραιά -στοιχεία που συνοψίζονται σε δύο περιοχές: Τα Βούρλα και την Τρούμπα. Τότε διαπίστωσα πως δεν υπάρχει στην ελληνική βιβλιογραφία κανένα συγκεκριμένο βιβλίο γι' αυτό το θέμα, εκτός μόνον από προσωπικές μαρτυρίες και αφηγήσεις. Απ' αυτή τη διαπίστωση ξεπήδησε και η ιδέα για το βιβλίο που κρατάτε. Κι απ' τη στιγμή που η ιδέα έγινε επιθυμία, βάλθηκα να εντοπίσω οποιαδήποτε πληροφορία μπορούσε να μου φανεί χρήσιμη.

ISBN 978-960-89222-3-5
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Τσαμαντάκη
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 206
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 13X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:11

Ντόμπρα και σταράτα

Στην παρουσία τούτου του έργου δεν έχω πρόθεση να κουράσω τον αναγνώστη με λεκτικές μανούβρες και ατελείωτη (ίσως συνάμα ανόητη, για παρόμοιες μοναδικές στιγμές) φιλολογία. Τι θα μπορούσε τάχα να προσθέσει κανείς όταν ο ίδιος ο Γ. Παπαϊωάννου προλογίζει τα κείμενά του; (. . .) Η προοπτική της προσπάθειας αυτής ήταν και είναι μία και μόνο: ολοκληρώνοντας την επαφή του ο αναγνώστης με το έργο να έχει όσο το δυνατό περισσότερη πληροφόρηση γύρω από τα ιδιόμορφα συμβάντα, που σφύζουν στις γνωστές και άγνωστες σελίδες της ρεμπέτικης ιστορίας, από τη μια, και βέβαια εξαιρετικά γύρω από το ρόλο που έπαιξε σ' αυτή μια απ' τις μοιραίες μορφές, ο Γιάννης Παπαϊωάννου.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 255
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:59

Το πρώιμο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη

Ο Βασίλης Τσιτσάνης γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1915. Από μικρή ηλικία ασχολείται με τη μουσική και μέχρι το 1935 όπου και φεύγει για την Αθήνα, έχει συνθέσει σαράντα μουσικά κομμάτια. Το παρόν βιβλίο ασχολείται με τη μουσική ανάλυση του πρώιμου συνθετικού έργου σε σχέση με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό πλαίσιο των Τρικάλων, μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε το εν λόγω ρεπερτόριο. Με βάση το ηχογραφημένο υλικό του συνθέτη, αναλύεται η θεματολογία των στίχων και παρατίθενται μουσικά παραδείγματα που εξετάζουν, τη μελωδική ανάπτυξη, τη ρυθμική δομή, τη μουσική φόρμα, τον ρόλο των μουσικών οργάνων.
Περιεχόμενα:

Πρόλογος
Εισαγωγή

Α’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ | Ιστορική Επισκόπηση
Συνοπτική περιγραφή της ιστορίας της πόλης των Τρικάλων από την απελευθέρωση το 1881 έως τη δεκαετία του 1930
Η μουσική ζωή στα Τρίκαλα κατά την περίοδο 1881-1936

Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ | Βιογραφία
Βασίλης Τσιτσάνης
Βιογραφικά στοιχεία – παιδική ηλικία
Χρονολόγηση μουσικών κομματιών Τρικαλινής περιόδου
Τα κείμενα των τραγουδιών
Θεματολογική κατάταξη
Τα τραγούδια με τις ονομαστικές αναφορές

Γ’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ | Μουσικολογικά
Σύνθεση ορχήστρας – Ρόλος μουσικών οργάνων
Ρυθμοί – Χοροί – Φόρμα
Ανάλυση της τροπικότητας των συνθέσεων
Επίλογος
Βιβλιογραφία-Πηγές
Παράρτημα
Φωτογραφικό αρχείο

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:58

Τα Πολίτικα της Αρμόνικας

Το παρόν βιβλίο περιέχει είκοσι ελληνικούς παραδοσιακούς, λαϊκούς, οργανικούς σκοπούς από την περιοχή της Κωνσταντινούπολης και της Μικράς Ασίας. Τα κομμάτια είναι μεταγραφές από ηχογραφήσεις δίσκων 78 ή 45 στροφών που πραγματοποιήθηκαν στις αρχές του εικοστού αιώνα, στην Αθήνα, στην Αμερική και στη Σμύρνη. Σμιλεμένα από τον αυτοσχεδιασμό, την λαϊκή δημιουργικότητα και την έντεχνη επεξεργασία, επιβίωσαν ως τις μέρες μας μέσω της προφορικής παράδοσης που μεταφέρθηκε από γενιά σε γενιά μουσικών και κατάφεραν να διασωθούν χάρη στις ηχογραφήσεις των αρχών του εικοστού αιώνα. Αποτυπώνουν την ιστορική συνύπαρξη τρεισήμισι και πλέον χιλιάδων ετών και αποτελούν το απόσταγμα της αλληλεπίδρασης λαών και πολιτισμών που έδρασαν σ’ αυτή την περιοχή-σταυροδρόμι μεταξύ ανατολής και δύσης, βορρά και νότου.
Το κύριο όργανο στις ηχογραφήσεις, από τις οποίες έγιναν οι μεταγραφές, είναι η αρμόνικα ή φύσα, ένας πρόγονος του σημερινού ακορντεόν, που δεν υπάρχει πλέον.
Το βιβλίο απευθύνεται σε οργανοπαίκτες, δασκάλους μουσικής, μουσικολόγους και εθνομουσικολόγους, σε μελετητές της μουσικής της Κωνσταντινούπολης και της Μικράς Ασίας και γενικά σε όποιον ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Έρχεται να καλύψει ένα κενό στη βιβλιογραφία του ρεπερτορίου, μιας και η υπάρχουσα καλύπτει εκτενώς Πολίτικα χασάπικα και χασαποσέρβικα αλλά όχι συρτά, μπάλους, αντικριστά και ζεϊμπέκικα, που αποτελούν σημαντικό μέρος του.
Περιεχόμενα

Συρτός Πολίτικος
Συρτός Πολίτικος
Συρτό Ντερμπεντέρικο
Πολίτικο Αργό
Πολίτικο
Καλαματιανός
Πλακιώτικο Ζεϊμπέκικο
Μπουρνοβαλιό Συρτό
Συρτός/Μπάλος
Μπάλος
Συριανό Ζεϊμπέκικο
Μαρμαρινό Ζεϊμπέκικο
Αντικριστός
Πολίτικο Χασάπικο Γρήγορο
Αντικριστός Μικράς Ασίας
Ταταυλιανός Συρτός
Κασαμπαλιώτικο Ζεϊμπέκικο
Χασάπικο Πολίτικο
Σέρβικο Πολίτικο
Ταταυλιανό Χασάπικο

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:57

Ρένα Στάμου

Αν η ζωή της Στάμου γινόταν σενάριο ή κινηματογραφική ταινία, σίγουρα θα ήταν μια επική ταινία, με ένα μέρος από λυρικά τραγούδια. Η Μικρασιατική Εκστρατεία με τις συνέπειές της (ορφανοτροφεία, ανεργία, υποαπασχόληση, φτώχεια, αλλά κι αστικοποίηση του ελληνικού τοπίου), η Κατοχή, με το θάνατο του μεγαλύτερου αδερφού της, με τη μαύρη αγορά που έκανε η μάνα της κι ο εραστής της μάνας της, η μετεμφυλιακή Ελλάδα, την οποία παρασιωπά η φοβισμένη Στάμου, αλλά που υπήρχε, και στην οποία η τραγουδίστριά μας έκανε αστραπιαίες περιοδείες, το πνεύμα αντικομουνιστικής καχυποψίας και καταπίεσης της δικτατορίας, τα ταξίδια της στις πέντε ηπείρους και σε όλες τις θάλασσες, που φέρνουνε στο προσκήνιο τις ελληνικές παροικίες του εξωτερικού, τα πανηγύρια, τα κέντρα, τα παρασκήνια της δισκογραφίας, συνθέτουν πολυάνθρωπα και πολύβουα σκηνικά μιας επικής και πολυεπίπεδης αφήγησης. Για άλλη μια φορά, με επίκεντρο μια περιπλανώμενη τραγουδίστρια, το αστικο-λαϊκό τραγούδι μπορεί να γίνει εργαλείο κατανόησης του κόσμου μας.

ISBN 978-960-451-077-1
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2009
ΣΕΛΙΔΕΣ 316
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:56

Ρεμπέτικη Ανθολογία 3

Το τρίτο τεύχος μιας συλλογής 50 ρεμπέτικων τραγουδιών για κιθάρα με παρτιτούρα, συγχορδίες και στίχους. Μπαγιαντέρας, Χατζηχρήστος, Μπιθικώτσης και άλλοι μεγάλοι συνθέτες.
Μου'φαγες τα δαχτυλίδια
Είμαστε αλάνια
Άμα θες να φύγεις φύγε
Ο πασατέμπος
Η δροσούλα
Καλέ δε με λυπάσαι
Μια στεναχώρια
Πασαλιμανιώτισσα
Είναι κρίμα
Άσε με- Άσε με
Παίξε Χρήστο το μπουζούκι
Έφυγες και που μ'αφήνεις
Έχω βαθιά τον πόνο
Στης Λαρίσης το ποτάμι
Το καλογεράκι
Ας παν στην ευχή τα παλιά
Γκιούλ Μπαχάρ
Πετραδάκι-πετραδάκι
Καίκι μου Αη Νικόλα
Εσύ δεν είσαι άνθρωπος
Νυχτοπούλι
Όμορφη Σαλονικιά
Είπα να σβήσω τα παλιά
Πέφτουν της βροχής οι στάλες
Ρίξε μια ζαριά καλή
Θα βρω μουρμούρη μπαγλαμά
Εσύ 'σαι τρελλοκόριτσο
Απ'τα ψηλά στα χαμηλά
Μες στην πολλή σκοτούρα μου
Κατινούλα μου
Του Βοτανικού ο μάγκας
Ένα καράβι απ'τον Περαία
Είμαστε φίλοι
Θα κάνω ντου βρέ πονηρή
Έρωτα μου κατεργάρη
Φτώχεια
Όταν καπνίζει ο λουλάς
Γλυκειά Κουτσουκαριώτισσα
Σ'ένα βράχο φαγωμένο
Με παρέσυρε το ρέμα
Μάρω
Το πάπλωμα
Μάγκας βγήκε για σεργιάνι
Εγώ πληρώνω τα μάτια π'αγαπώ
Μην είσαι ψεύτρα δίγνωμη
Ο Μπάρμπα Θωμάς
Γιατί με ξύπνησες πρωί
Πειραιωτοπούλα
Στ 'Αποστόλη το κουτούκι
Κάθε βράδυ λυπημένη