Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr
Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:40

Γιάννης Παπαϊωάννου

Συλλογή για μπουζούκι ( 3 χορδο & 4 χορδο ), τζουρά και μπαγλαμά. Συνοδεύεται από cd.
Φαληριώτισσα
Πρίν το χάραμα μονάχος
Τι τα θέλεις τα λεφτά
Άνοιξε - άνοιξε
Πέθανε ο Περικλής
Ο καψούρης
Σου'χα χαρίσει την καρδιά
Σβήσε το φώς να κοιμηθούμε
Καπετάν Ανδρέας Ζέππος
Βαδίζω και παραμιλώ
Της Ζέας το λιμάνι
Ο μπουφετζής
Ξανθιά μοδιστρούλα
Καραμπιμπερίμ
Το καλογεράκι
Βαγγελίτσα
Είμαστε φίλοι
Πως θα περάσει η βραδιά

ISBN K11-003-0010
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ARCO
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 55
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X28

Είναι το τραγούδι του Τσιτσάνη το καθρέφτισμα των φθόγγων του εμβληματικού βυζαντινού κοντακίου, η προβολή του γενετικού κώδικα μιας μουσικής που συνέχει τον ελληνισμό ανά τους αιώνες; Ή μήπως πρόκειται για οφθαλμαπάτη, για έναν από εκείνους τους αντικατοπτρισμούς που ξεδιψούν μόνο το μάτι, εγκαταλείποντας τους ταξιδιώτες της ερήμου στην στέρηση των ζωτικών πόρων που έχει ανάγκη η πορεία τους;
Η ομοιότητα της Συννεφιασμένης Κυριακής του Βασίλη Τσιτσάνη με τον ύμνο Τη Υπερμάχω της ορθόδοξης παράδοσης είναι σήμερα δημοφιλές αντικείμενο ανταλλαγών στο διαδίκτυο, τόσο στα φόρα των ρεμπετόφιλων όσο και σε αυτά των ψαλτών.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου παρουσιάζονται ορισμένες από τις απόψεις που έχουν εκφραστεί κατά καιρούς για τις σχέσεις των δύο μουσικών ειδών γενικότερα, αλλά και για την καταγωγή της Συννεφιασμένης Κυριακής από το Τη Υπερμάχω.
Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου εξετάζονται οι ιστορικές σχέσεις μεταξύ των δύο μουσικών ειδών, συνθέτοντας μία ιδιόμορφη μουσική ιστοριογραφία η οποία συχνά κινείται γύρω από το ζήτημα της ελληνικότητας.
Το τρίτο μέρος ασχολείται με την σχέση του δασκάλου με τον μαθητή, η οποία βρίσκεται στον πυρήνα αυτού που συνήθως αποκαλείται «ύφος» στην ψαλτική τέχνη. Η εξέταση ορισμένων ψαλτικών «σχολών» και της συνομιλίας μεταξύ παράδοσης και καινοτομίας στην μουσική πράξη, αποτελούν ζητήματα ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα.
Τέλος, στο τέταρτο μέρος του βιβλίου, της αμιγούς μουσικολογικής ανάλυσης, πραγματοποιείται μία νέα σύγκριση των δύο έργων, Συννεφιασμένης Κυριακής και Τη Υπερμάχω.

ISBN 979-0-801151-79-7
ΕΚΔΟΣΕΙΣ FAGOTTOBOOKS
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2017
ΣΕΛΙΔΕΣ 196
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:35

Μάγκες πιάστε τα γιοφύρια...

Στο βιβλίο αυτό υπάρχουν αφηγήματά μου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, τον Κώστα Βίρβο, τον Παναγιώτη Τούντα, τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Πυθαγόρα, τον Βασίλη Τσιτσάνη, φυσικά, τη Ρόζα Εσκενάζυ, τον Απόστολο Καλδάρα, τον Ανέστη Δελιά, τον Μανώλη Χιώτη, τον Χρήστο Κολοκοτρώνη, τον Τάσο Σχορέλη, τον Δημήτρη Χριστοδούλου και τον Αλέκο Σακελλάριο. Δεκαπέντε πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο ελληνικό τραγούδι, σε όλες τις μορφές του: ρεμπέτικο, λαϊκό, έντεχνο λαϊκό, αρχοντορεμπέτικο και ελαφρό. Όσα έχουν γραφτεί ως τώρα για τους καλλιτέχνες αυτούς δεν είναι πολλά. Νομίζω ότι με τα δικά μου κείμενα συμπληρώνονται μεγάλα κενά. [...] Tέλος, τον τίτλο του βιβλίου τον εμπνεύστηκα από το ίδιο το τραγούδι, που είναι ιδιαίτερα προκλητικό και σίγουρα καλύπτει τους περισσότερους από τους συνθέτες και τραγουδιστές που αναφέρω. Συνθέτες και τραγουδιστές που, λόγω επαγγέλματος, και "μάγκες" ήταν και με την αστυνομία, πολλές φορές, δεν είχαν αγγελικές σχέσεις. (Λ.Π., από την παρουσίαση της έκδοσης)
Μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού αποκαλύπτεται μέσα από τα αφηγήματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο, σχετικά με 15 από τις σημαντικότερες μορφές του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού. Ο γνωστός στιχουργός και δημοσιογράφος Λευτέρης Παπαδόπουλος ξεκινά από τον Στέλιο Καζαντζίδη, που η "θάλασσα του καημού βγαίνει από τα σωθικά του", και συνεχίζει με τον σημαντικότερο λαϊκό στιχουργό, κατά τη γνώμη του, τον Κώστα Βίρβο. Έπειτα, καταπιάνεται με τον Παναγιώτη Τούντα, που "πάνω του πάτησαν πολλοί συνθέτες για να γίνουν αυτό που έγιναν". Ακολουθούν αφηγήματα για τον Παπαϊωάννου, που οι δισκογραφικές τον πέταξαν σαν "στυμμένη λεμονόκουπα", τον "ευγενή" Χιώτη, τον χιουμορίστα Ζαμπέτα, τον μεγάλο, αλλά εύθικτο Καλδάρα, τον "πρεζάκια" Ανέστη και τόσους άλλους κορυφαίους μουσικούς. (Βαγγέλης Μπέκας, Ελευθεροτυπία, 18/12/2010)

ISBN 9789600351415
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2010
ΣΕΛΙΔΕΣ 222
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:34

Τσιτσάνης, αιώνιος καλπασμός

Όλοι θεωρούν ότι ο Τσιτσάνης ήταν ένας µύστης του ρεµπέτικου τραγουδιού. Αληθές. Μόνο που, από κάποιο σηµείο και πέρα, έπαψε να είναι. Γιατί η φιλοσοφία του "ρεµπέτη" δεν τον εξέφραζε. Ούτε η µουσική του. Με τα βαριά ζεϊµπέκικα και τα βαριά χασάπικα. Τον αργό ρυθµό, το περιορισµένο λεξιλόγιο και την ασφυκτικά κλεισµένη στο υπόγειο του περιθωρίου θεµατολογία.
Ήθελε διακαώς να διαχωρίσει το δρόµο του, γιατί ο δικός του "Μουσικός Κόσµος" διέφερε. Ήθελε να εκφράσει κάτι περισσότερο. Όπως και έκανε.
Ο Τσιτσάνης συνόδεψε το "ξόδι του ρεµπέτικου" τραγουδιού άδοντας µεγαλοπρεπώς τον έρωτα, την κοινωνική πάλη, τον καηµό της ξενιτιάς, τον πόνο του λαού.

ISBN 978-960-14-2911-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΛΙΒΑΝΗΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014
ΣΕΛΙΔΕΣ 272
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:32

Ο άγιος Μάγκας

"Ο Στέλιος είναι φίλος μου. Πρωτοβρέθηκα στο σπίτι του το 1994, αρχές Νοέμβρη. Δούλευα τότε στις Εικόνες, και ο αγαπητός μου Σωκράτης Τσιχλιάς, διευθυντής του περιοδικού, είχε αποδεχτεί την πρότασή μου να γράψω ένα κομμάτι για ένα δίσκο που ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει στην αγορά με τον παράξενο τίτλο «Σ' Ένα Μπαρ Του Μισισίπι Ένας Ναύτης Απ' Τη Σύρα». Δημιουργός του ήταν ο συνθέτης Στέλιος Βαμβακάρης, ο μεσαίος από τους τρεις γιους του Μάρκου Βαμβακάρη, πατριάρχη και γκουρού του ρεμπέτικου. Επικοινώνησα με τον Στέλιο, συμφώνησε για τη συνέντευξη, και την Τρίτη 8 Νοεμβρίου 1994, στις επτά το βράδυ, χτυπούσα την πόρτα του. Το μαγνητόφωνό μου κατέγραψε το δίωρο εκείνης της πρώτης μας συνάντησης, και στην ετικέτα της κασέτας υπάρχουν όλες οι πληροφορίες για την ημέρα και την ώρα."

ISBN 960-382-597-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:24

Άσπρα μούρα, μαύρα μούρα

Το παρόν κείμενο δεν είναι διατριβή, αλλά ένα απλό, συγκινησιακά φορτισμένο και άκρως υποκειμενικό «ερωτικό γράμμα» προς έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς μας. Ένα μικρό πετραδάκι στη μνήμη ενός μεγάλου καλλιτέχνη. Είναι, όμως, πρόσθετα, και μια αυθεντική κατάθεση της εμπειρίας ενός Τρικαλινού μαθητή, του συγγραφέως, προς τον μεγάλο συντοπίτη του: τον Βασίλη Τσιτσάνη. Για τον συγγραφέα, κατά κάποιον τρόπο, ο Τσιτσάνης υπήρξε από την παιδική του ηλικία μέχρι και σήμερα μια μορφή αέναης έμπνευσης, το σημείο επαφής του με ό,τι καλό έχει στον πολιτισμικό εξοπλισμό της η Ελλάδα του περασμένου αιώνα, μια Ελλάδα που ο ίδιος άφησε πίσω του ως μόνιμος κάτοικος του Παρισίου από το 1967.

ISBN 978-960-303-218-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014
ΣΕΛΙΔΕΣ 48
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Το τρίτο τεύχος μιας συλλογής από ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια για μπουζούκι σε διασκευή Γιώργου Κριωνά με ταμπλατούρα. Επίσης περιέχει παρτιτούρα, στίχους και συγχορδίες.
Μην περιμένεις πια (Άπ. Καλδάρας)
Μου 'φαγες όλα τα δαχτυλίδια (Γ. Μητσάκης)
Εβίβα ρεμπέτες (Απ. Καλδάρας)
Ένα καράβι απ' τον Περαία (Γ. Μητσάκης)
Καπετάν Ανδρέα Ζέππο (Γ. Παπαϊωάννου)
Η Μοδιστρούλα (Γ. Παπαϊωάννου)
Σβήσε το φως να κοιμηθούμε (Γ. Παπαϊωάννου)
Παλαμάκια (Γ. Μητσάκης)
Το δικό σου το μαράζι (Γ. Μητσάκης)
Όνειρο απατηλό (Άπ. Καλδάρας)

ISBN K11-003-0003
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ARCO
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ
ΣΕΛΙΔΕΣ 31
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X28
ΚΩΔΙΚΟΣ "ΕΥΔΟΞΟΣ" ΑΘΗΝΑ

Το δεύτερο τεύχος μιας συλλογής από ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια για μπουζούκι σε διασκευή Γιώργου Κριωνά με ταμπλατούρα. Επίσης περιέχει παρτιτούρα, στίχους και συγχορδίες.
Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι (Άπ. Καλδάρας)
Ξεκινά μια ψάροπουλα (Μπαγιαντέρας)
Όποια και να 'σαι (Άπ. Καλδάρας)
Φαληριώτισσα (Γ. Παπαϊωάννου)
Η διαθήκη (Μπαγιαντέρας)
Βαδίζω και παραμιλώ (Γ. Παπαϊωάννου)
Άνοιξε Άνοιξε (Γ. Παπαϊωάννου)
Ένα τραγούδι απ' τ' Αλγέρι (Άπ. Καλδάρας)
Μου σπάσανε το μπαγλαμά (Άπ. Καλδάρας)
Πρίν το χάραμα (Γ. Παπαϊωάννου)

ISBN K11-003-0007
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ARCO
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ
ΣΕΛΙΔΕΣ 32
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X28

Συλλογή Ελλήνων συνθετών — Κριωνάς Γιώργος (διασκευή).
Το πρώτο τεύχος μιας συλλογής από ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια για μπουζούκι σε διασκευή Γιώργου Κριωνά με ταμπλατούρα. Επίσης, περιέχει παρτιτούρα, στίχους και συγχορδίες.
Ζούσα μονάχος χωρίς αγάπη (Μπαγιαντέρας)
Ένας μάγκας στο Βοτανικό (Σπ. Περιστέρης - Στ. Περπινιάδης)
Σαν μαγεμένο το μυαλό μου (Μπαγιαντέρας)
Αχ ο μπαγλαμάς (Απ. Καλδαρας)
Αποβραδίς ξεκίνησα (Μπαγιαντέρας)
Σ' αγαπώ γιατί είσαι ωραία (Άρ. Μόσχος)
Συ μου χάραξες πορεία (Απ. Καλδάρας)
Νυχτερίδα (Μπαγιαντέρας)
Τώρα κλαις (Απ. Καλδάρας)
Το μινόρε της αυγής (Σπ. Περιστέρης)

ISBN K11-003-0002
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ARCO
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ
ΣΕΛΙΔΕΣ 32
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X28
ΚΩΔΙΚΟΣ "ΕΥΔΟΞΟΣ" ΑΘΗΝΑ

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:12

Μουσικός περίδρομος

Ο αρχιμάγειρας Νίκος Φωτιάδης, με αφετηρία μερικά από τα πιο γνωστά «μαγειρικά» ρεμπέτικα και παραδοσιακά τραγούδια, συγκεντρώνει στον Μουσικό περίδρομο εύγευστες ελληνικές συνταγές που αντλούν την έμπνευσή τους από τη μουσική μας παράδοση.
Ζυμώνει χάσικο ψωμί παρέα με την άσπρη φραντζολίτσα του Μάρκου Βαμβακάρη· στήνει τσουκάλι για κακκαβιά συντροφιά με τον Γιάννη Παπαϊωάννου και τον Χαράλαμπο Βασιλειάδη· φτιάχνει με σπανάκι το αρνάκι που στέλνει ο χασάπης για να γλυκάνει τη ζωντοχήρα Ελένη του Γιοβάν Τσαούς· σβήνει μερακλίδικα με κρασί τον κεφάτο κόκορα του Βασίλη Τσιτσάνη· ετοιμάζει σιροπιαστές τουλούμπες στον ρυθμό της «Τομπουρλίκας» του Παναγιώτη Τούντα.
Ο Μουσικός περίδρομος δεν είναι ένα απλό βιβλίο μαγειρικής. Οι πρώτες εκτελέσεις των τραγουδιών που παρουσιάζονται, οι στίχοι τους αλλά και η συγκυρία που τα γέννησε, έχουν καταγραφεί με κάθε δυνατή φροντίδα και διανθίζονται με πλούσιο εικονογραφικό υλικό, ενώ η μουσική πλευρά του βιβλίου παρουσιάζεται όχι μόνο πρωτότυπη αλλά και… ενισχυμένη: Το βιβλίο συνοδεύεται από CD με επιλεγμένα τραγούδια σε σύγχρονες επανεκτελέσεις από τους Γιάννη Κότσιρα, Μπάμπη Τσέρτο, Νάντια Καραγιάννη, Πάνο Ρεντίφη, Γιώτα Λιαποπούλου, τα σχήματα «Ρεμπετιέν» και «Ρομβία» κ.ά., ώστε να μεταφέρει πλήρως στον αναγνώστη την ατμόσφαιρα που το εμπνέει.
Τέλος, ηχογραφούνται για πρώτη φορά, ειδικά για την παρούσα έκδοση, τα τραγούδια «Αχ φασουλάδα», σε στίχους των εξόριστων του Άη-Στράτη, και «Ελ Ντάμπα», σε στίχους των εξόριστων του στρατοπέδου της Ελ Ντάμπα.

ISBN 978-960-499-169-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2016
ΣΕΛΙΔΕΣ 156
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 22X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:08

Μάρκος Βαμβακάρης- τα τραγούδια μου

20 τραγούδια του μεγάλου ρεμπέτη Μάρκου Βαμβακάρη σε μεταγραφή Δομίνικου Βαμβακάρη για μπουζούκι. Περιέχει σύντομη βιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη.

Αγγελοκαμωμένη μου
Δε με κόβεις μάγκα μου
Έπρεπε να 'ρχόσουνα
Έχω καϋμούς αγιάτρευτους
Η φραγκοσυριανή
Κάθε βραδάκι μια φωτιά
Κάποιο βράδυ με φεγγάρι
Κάποτε ήμουνα κι' εγώ
Μ' έμπλεξες βρε πονηρή
Μαύρα μάτια μαύρα φρύδια
Μικρός αρραβωνιάστηκα
Ο χασάπης
Οι πρωθυπουργοί
Οι τραγιάσκες
Όμορφο μελαχρινό μου
Όταν με βλέπεις και περνώ
Σαν με ιδείς και σου σφυρίζω
Τα δυό σου μάτια τα γλυκά
Τα ματοκλαδά σου λάμπουν
Τότε που τα 'χα τα λεφτά

ISBN 979-0-69151-423-8
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ - ΝΑΚΑΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ
ΣΕΛΙΔΕΣ 50
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X32
ΚΩΔΙΚΟΣ "ΕΥΔΟΞΟΣ" ΑΘΗΝΑ

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:07

Ρεμπέτικα τραγούδια

Πρόκειται για τον γνωστό και ογκώδη τόμο, που περιλαμβάνει: - α) Τα «Προλεγόμενα». Εισαγωγική μελέτη στο ρεμπέτικο -«ξεπερασμένη» κατά τον συγγραφέα της (γράφτηκε το 1962), αλλά πάντα κατατοπιστική και απολαυστική. - β) Την «Ανθολογία». Περισσότερα από 1.400 ρεμπέτικα τραγούδια, «τα πιο όμορφα και τα πιο χαρακτηριστικά, στις κατάλληλες δόσεις», όπως διευκρινίζει ο συγγραφέας, καταταγμένα κατά είδος (ερωτικά, του υποκόσμου, της φυλακής, του τεκέ, της μάνας, της ξενιτιάς, σκωπτικά, κ.ο.κ.). - γ) Το «Επίμετρον». Εδώ ο Πετρόπουλος επιλέγει και παρουσιάζει «καμιά σαρανταριά κείμενα γύρω στο θέμα υπόκοσμος-ρεμπέτικο τραγούδι», γραμμένα από τους Μ. Μητσάκη, Χατζιδάκι, Ταχτσή, Πικρό, Βουρνά, Βάρναλη, Κερομύτη, Γ. Παπαΐωάννου, Ε. Σπαθάρη, Σ. Μπέλλου, Κ. Βεργόπουλο, J. Lacarriere, κ.ά. - δ) Τη «Φωτο-ιστορία». Θησαυρό εικόνων και φωτογραφιών από τη ζωή και τη δράση των καλλιτεχνών του ρεμπέτικου, που απλώνεται σε 403 σελίδες του βιβλίου. Ο τόμος κοσμείται με 275 ζωγραφιές και σχέδια του Αλέκου Φασιανού και κλείνει με δύο πίνακες: αναλυτικό πίνακα περιεχομένων, όπου περιλαμβάνονται και οι τίτλοι των τραγουδιών κατά είδος, και αλφαβητικό πίνακα των τραγουδιών σύμφωνα με τον πρώτο στίχο τους.

Πρώτη έκδοση 1979
ISBN 978-960-04-0051-9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 704
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X30

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:06

Ρεμπετολογία

Το βιβλίο του Πετρόπουλου βρίσκεται πιο κοντά στη βαθύτερη ουσία της ρεμπέτικης κουλτούρας, χωρίς να επιχειρεί καθόλου να την «αναλύσει» και πολύ περισσότερο να την εξιδανικεύσει. Χρειάστηκε να περάσει καιρός για να καταλάβω πού οφείλεται αυτή η υπεροχή του Πετρόπουλου.

Σήμερα νομίζω ότι ξέρω την απάντηση. Αλλά δεν είμαι σίγουρος σε ποια γλώσσα πρέπει να την εκφράσω. Γιατί το βιβλίο του Πετρόπουλου είναι μια από εκείνες τις σπανιότατες περιπτώσεις, όπου η εμπειρική έρευνα και η ποίηση συναντιούνται διατρέχοντας μια terra nova σχεδόν απρόσιτη στη συμβατική γλώσσα.

Ο Πετρόπουλος ήταν ο πρώτος που έκανε τα ρεμπέτικα αντικείμενο έρευνας. Όπως όλοι οι πρωτοπόροι, δεν ανακάλυψε απλώς ένα καινούργιο κόσμο, κολυμπώντας κόντρα στο ρεύμα, αλλά και τον συνέλαβε, σχεδόν διαισθητικά, σε όλες του τις διαστάσεις. Υποψιάσθηκε όλα τα μυστικά μονοπάτια του, όλες τις κρυφές γωνιές του, όλα τα μυστήριά του. Και ακριβώς επειδή τον είδε στην ολότητά του, τον περιέγραψε υπαινικτικά μάλλον παρά αναλυτικά. Όσοι ακολούθησαν, κινήθηκαν προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση που υπέδειξε ή υπαινίχθηκε εκείνος. Αλλά οι περισσότεροι έχασαν από τα μάτια τους το όλο. Κι έτσι έχασαν την ουσία αυτού που ερευνούσαν.

Ο Πετρόπουλος είναι ένας από τους ελάχιστους εναπομείναντες μάστορες του δοκίμιου. Πολύ λίγοι Έλληνες γράφουν τόσο όμορφα ελληνικά, ώστε ο λόγος τους να ισορροπεί τόσο θαυμαστά ανάμεσα στην ακρίβεια και την κομψότητα, ανάμεσα στην επιστημοσύνη και την καλαισθησία. Πολύ λίγοι ξέρουν να εκθέτουν το θέμα τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να παρασύρουν τον αναγνώστη τους σ\' ένα γοητευτικό ταξίδι, όπου οι πιο γνώριμες μορφές, τα πιο καθημερινά αντικείμενα αποδείχνονται κρύπτες άγνωστων και εξαίσιων θησαυρών.

Το βιβλίο του Πετρόπουλου αποτελεί μέρος της ρεμπέτικης κουλτούρας. Είναι και το ίδιο ένα ιστορικό ντοκουμέντο.

ISBN 978-960-04-0360-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 104
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 12X21

Το χασίς, η γυναίκα, τα όπλα, η βία, η αστυνομία· οι πλέον οικείες πρακτικές στα ρεμπέτικα τραγούδια, και εξ αυτών η διαμόρφωση ενός χώρου στον οποίο παράγεται ένα αισθητικό προϊόν, αποκρυσταλλώνονται μορφές συμπεριφοράς αλλά, το κυριότερο, συντηρείται μία συμβολική και κατ' ουσίαν επεξεργασία της δράσης. Ποιο είναι το υποκείμενο της δράσης αυτής; Με ποιον τρόπο η ίδια η δράση υπερβαίνει την εκτύλιξη της και ανακινεί μια ιδεολογική αναμόχλευση, αποδυναμώνει πλήρως ερμηνευτικά σχήματα του τύπου λούμπεν, περιθώριο ή και, το πλέον τετριμμένο στην σημερινή ρεμπετολογία, λαϊκές τάξεις, λαϊκά στρώματα, λαϊκή δημιουργία;
Η απάντηση στα ίδια τα ρεμπέτικα τραγούδια και στους δημιουργούς τους, στην αμφισημία, την ρήξη, την ασυνέχεια, στις αντιφάσεις τους πέρα από το κοινωνικό συνεχές το οποίο θεωρητικώς συντηρούν και αναπαράγουν. Το αντικείμενο του συγγράμματος αυτού. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Περιεχόμενα
Ι. Η κειμενικότητα της πράξης
ΙΙ. Ο χώρος της δημιουργίας
III. Η πρωταρχική δραστηριότητα
IV. Η δομική παγίδα
V. Η γλώσσα
VI. Δραστηριότητες διαβίωσης
VII. Η βία
VIII. Η αστυνομία
IX. Ο θάνατος
Χ. Η λογοτεχνία
Επίλογος

ISBN 9789609812283
ΕΚΔΟΣΕΙΣ OPPORTUNA
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2016
ΣΕΛΙΔΕΣ 332
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X17

Η δεύτερη έκδοση, σε συνεργασία με το ΤΕΙ Ηπείρου είναι μια συμβολή στη βιβλιογραφία του ρεμπέτικου τραγουδιού και περιλαμβάνει:
α. έναν πρακτικό οδηγό για την κατανόηση του τροπικού χαρακτήρα των συνθέσεων που καταγράφονται σε παρτιτούρες
β. την καταγραφή ενός σημαντικού αριθμού ηχογραφήσεων (201 τραγούδια) του Μεσοπολέμου, που αφορούν συνθέσεις του αστικού ρεπερτορίου
Όλοι οι γνωστοί συνθέτες της εποχής: Γρηγόρης Ασίκης Μάρκος Βαμβακάρης, Δημήτρης Γκόγκος (Μπαγιαντέρας), Ανέστης Δελιάς, Αντώνης Διαμαντίδης (Νταλγκάς), Γιάννης Δραγάτσης (Ογδοντάκης), Κώστας Καρίπης, Α. Κωστής, Ιάκωβος Μοντανάρης, Δημήτρης Μπαρούσης (Μπαρούς ή Λορέντζος), Γιώργος Μπάτης, Σταύρος Παντελίδης, Βαγγέλης Παπάζογλου, Σπύρος Περιστέρης, Κώστας Ρούκουνας, Δημήτρης Σέμσης, Κώστας Σκαρβέλης, Κώστας Τζόβενος, Παναγιώτης Τούντας, Γιοβάν Τσαούς, Βασίλης Τσιτσάνης, Εμμανουήλ Χρυσαφάκης κ.α. αντιπροσωπεύονται στην επιλογή αυτή, η οποία στηρίζεται σε κριτήρια τόσο αισθητικής, όσο και ανάδειξης ιδιαίτερων μελωδικών αναπτύξεων.
Το μουσικό υλικό αυτό δεν είναι βέβαια άγνωστο, όμως για πρώτη φορά προσεγγίζεται συστηματικά μέσα από το θεωρητικό σύστημα των μακάμ. Η μεθοδολογική αυτή πρωτοτυπία αποσκοπεί στην ανάδειξη του τροπικού χαρακτήρα των συνθέσεων, μέσα από την ανάλυση και κωδικοποίηση των μελωδικών δομών τους.

ISBN 979-0-801151-17-9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ FAGOTTOBOOKS
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2006
ΣΕΛΙΔΕΣ 360
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 23X28
ΚΩΔΙΚΟΣ "ΕΥΔΟΞΟΣ" 59360381