Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:52

Μουσικό σεργιάνι

Καλοκαίρι του 1934, «Τετράς η ξακουστή, του Πειραιώς», στην μάντρα του Σαραντόπουλου στην Δραπετσώνα (Μάρκος Βαμβακάρης, Ανέστος Δελιάς, Στράτος Παγιουμτζής, Γιώργος Μπάτης). Μετά τα 24 πορτρέτα στους «Μάγκες αλήστου εποχής», στο νέο έργο του συγγραφέα βιογραφούνται άλλοι 22 καλλιτέχνες, συνθέτες, τραγουδιστές, στιχουργοί, παιχνιδιάτορες, σε μεστές και πρωτότυπες μονογραφίες με γλαφυρές αφηγήσεις των ίδιων ή των απογόνων τους και εκατοντάδες μοναδικές φωτογραφίες, που… κινηματογραφούν αδρά μοναδική εποχή. Με εξώφυλλο τον πανέμορφο πίνακα του Πάνου Φειδάκη «Πρωτομαγιά», βιογραφούνται: Δημήτρης Γκόγκος – Μπαγιαντέρας, Κώστας Καπλάνης, Στέλιος Κηρομύτης, Οδυσσέας Μοσχονάς, Ρένα Στάμου, Γρηγόρης Ασίκης, Λάμπρος Λεονταρίδης, Ευάγγελος Σωφρονίου, Μιχάλης Τρίμης, Νίκος Καλαϊτζής – Μπινταγιάλας, Γιώργος Φωτίδας, Τόλης Χάρμας, Δημήτρης Ρουμελιώτης, Γιάννης Τατασόπουλος, Στέλιος Δούσης, Γεράσιμος Κλουβάτος, Στέλιος Λαζάρου, Ευάγγελος Μπαλλής, Μιχάλης Χασαπάκης, Γιάννης Ήττος, Πέτρος Αυγέρης, Θεόδωρος Δερβενιώτης. Σε εποχή και κοινωνία, που κυριαρχούν φτηνιάρικοι, εμπορικοί, κυρίως σκανδαλοθηρικοί, τάχα βιογραφικοί διθύραμβοι, που συνιστούν κατ’ ουσία δεινή ασέβεια και προκλητική δυσφήμιση των υποκειμένων τους, ο Ηλίας Βολιότης – Καπετανάκης επιμένει στο να σκιαγραφεί την εποχή του «Ρεμπέτικου», όπως την έζησαν οι δημιουργοί του επιστημονικά συγκρίνοντας όλες τις αναφορές και πηγές, πρωτίστως το ίδιο τους το έργο, τα άσματα, που μας άφησαν και που τα τραγουδάμε και σήμερα, γιατί πολλά από αυτά είναι σαν να γράφτηκαν… αύριο. Δεν διστάζει να καταπιάνεται με επίμαχα ζητήματα, όπως λόγου χάρη για τον αληθινό δημιουργό του «Μινόρε της αυγής», για ορισμένους τραγουδιστές, που εμφανίζονται ως συνθέτες δεκάδων επιτυχιών, για τα κυκλώματα της δισκογραφίας και τα παιχνίδια, που παίζονταν τότε σε βάρος των δημιουργών, κ.λπ. Μέσα από κάποιες βιογραφικές αφηγήσεις προκύπτουν άγνωστες σελίδες της πορείας του λαϊκού τραγουδιού, για παράδειγμα η καριέρα του μπουζουκιού στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α. ISBN 978-618-5010-18-8 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014 ΣΕΛΙΔΕΣ 456 ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΣΚΛΗΡΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:51

Μούσα πολύτροπος

Το λαϊκό αστικό τραγούδι, το επονομαζόμενο λαθεμένα ρεμπέτικο, είναι η διαρκής ποιοτική μετεξέλιξη της δημοτικής μελωδικής προίκας στην κοινωνική πορεία από την αγροτική κοινότητα στην πόλη, στην εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση. Αλέθει συνεχώς καινούρια στοιχεία, που συναντά στο διάβα της. Εκφράζει τις νέες συνθήκες, τις ανάγκες, τους καημούς. Γεννοβολά πρωτότυπο έργο, καθώς την κατεργάζονται χαρισματικοί δημιουργοί. Δεκάδες επώνυμοι συνθέτες, στιχουργοί και εκτελεστές! Εκατοντάδες τρίλεπτα αριστουργήματα. Ποιος ξέρει, πόσες χιλιάδες ανώνυμοι παιχνιδιάτορες! Εκατομμύρια ακροατές. Είναι ο αυθεντικότερος καθρέφτης της άκρως προβληματικής μας κοινωνίας. Η ομορφότερη απαντοχή και έκφραση του λαού μας κατά τον 20ο αιώνα. Γι' αυτό «κινηματογραφούμε» σήμερα την λαϊκή μουσική μας ιστορία από τις απαρχές της δημοτικής παράδοσης. ISBN 978-96088528-1-5 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΕΛΙΔΕΣ 568 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τόμος 1ος - Σμυρναίικα & Ρεμπέτικα 95 τραγούδια με στίχους και συγχορδίες Το βιβλίο "Μια Ανθολόγηση του Αστικού-Λαϊκού Τραγουδιού", που θα ολοκληρωθεί σε δύο τόμους, είναι το απόλυτο χρηστικό εργαλείο τόσο για ερασιτέχνες όσο και για επαγγελματίες μουσικούς. Ιδιαίτερα χρήσιμο είναι επίσης για τον ερασιτέχνη και τον επαγγελματία τραγουδιστή, προσφέροντάς τους ένα διαχρονικό και εύχρηστο ρεπερτόριο με τους στίχους όπως ακριβώς τραγουδιούνται από τους μεγάλους ερμηνευτές αυτών των κλασικών τραγουδιών. Ο ενδιαφερόμενος μουσικός έχει στη διάθεσή του όλα τα απαραίτητα μουσικολογικά στοιχεία για το κάθε τραγούδι, καθώς και τον ρυθμικό και αρμονικό οδηγό που θα του επιτρέψει με ακρίβεια να εκτελέσει το τραγούδι. Μουσικό θεωρητικό παράρτημα παρατίθεται στο τέλος. Πρόσθετη ακουστική βοήθεια προσφέρεται στο διαδίκτυο (You Tube) μιας και όλα τα σχετικά κομμάτια έχουν αναρτηθεί από διάφορους χρήστες, ενώ προστίθενται συνεχώς και νέες εκτελέσεις. ISBN 979-0-801151-69-8 ΕΚΔΟΣΕΙΣ FAGOTTOBOOKS ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015 ΣΕΛΙΔΕΣ 212 ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΣΚΛΗΡΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24 ΚΩΔΙΚΟΣ "ΕΥΔΟΞΟΣ" 59359916

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:48

Μέθοδος ορθοφωνίας (τόμος 2)

Ο δεύτερος τόμος του οπτικοακουστικού συστήματος διδασκαλίας της ορθής προφοράς και έκφρασης της ελληνικής γλώσσας, με πολλές ασκήσεις τεχνικής για τον έλεγχο της αναπνοής και σωστής άρθρωσης. Όπως και ο πρώτος τόμος, περιέχει πολλές φωτογραφίες και σκίτσα και πληθώρα ασκήσεων για ενήλικες αλλά και για παιδιά. Η μέθοδος διδάσκεται στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο τμήμα θεάτρου της σχολής καλών τεχνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης. ISBN 978-960-7171-64-0 ΕΚΔΟΣΕΙΣ Βεργίνα ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΕΛΙΔΕΣ 212

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:48

Μέθοδος ορθοφωνίας (τόμος 1)

Ο πρώτος τόμος του οπτικοακουστικού συστήματος διδασκαλίας της ορθής προφοράς και έκφρασης της ελληνικής γλώσσας. Περιλαμβάνει πολλές ασκήσεις τεχνικής για τον έλεγχο της αναπνοής και σωστής άρθρωσης. Όπως και ο δεύτερος τόμος, περιέχει πολλές φωτογραφίες και σκίτσα και πληθώρα ασκήσεων για ενήλικες αλλά και για παιδιά. Η μέθοδος διδάσκεται στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο τμήμα θεάτρου της σχολής καλών τεχνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης. ISBN 978-960-7171-63-2 ΕΚΔΟΣΕΙΣ Βεργίνα ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΕΛΙΔΕΣ 179

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:47

Μάρκος Βαμβακάρης- τα τραγούδια μου

20 τραγούδια του μεγάλου ρεμπέτη Μάρκου Βαμβακάρη σε μεταγραφή Δομίνικου Βαμβακάρη για μπουζούκι. Περιέχει σύντομη βιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη. Αγγελοκαμωμένη μου Δε με κόβεις μάγκα μου Έπρεπε να 'ρχόσουνα Έχω καϋμούς αγιάτρευτους Η φραγκοσυριανή Κάθε βραδάκι μια φωτιά Κάποιο βράδυ με φεγγάρι Κάποτε ήμουνα κι' εγώ Μ' έμπλεξες βρε πονηρή Μαύρα μάτια μαύρα φρύδια Μικρός αρραβωνιάστηκα Ο χασάπης Οι πρωθυπουργοί Οι τραγιάσκες Όμορφο μελαχρινό μου Όταν με βλέπεις και περνώ Σαν με ιδείς και σου σφυρίζω Τα δυό σου μάτια τα γλυκά Τα ματοκλαδά σου λάμπουν Τότε που τα 'χα τα λεφτά ISBN 979-0-69151-423-8 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ - ΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΟ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ ΣΕΛΙΔΕΣ 50 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X32 ΚΩΔΙΚΟΣ "ΕΥΔΟΞΟΣ" ΑΘΗΝΑ

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:46

Μάρκος Βαμβακάρης

'Τράβηξε η καρδιά μου να γράψω την ιστορία μου. Θέλω να την ιδώ γραμμένη και να τη διαβάσω απ' την αρχή ως το τέλος σα να ήταν κάποιου άλλου. Πιστεύω πως έτσι θα ξεθυμάνει το φούσκωμα της καρδιάς που μου σταλάξανε τόσα πολλά και διάφορα, τέτοια που ο καθένας δεν θα ήθελε να τα 'χει στη δική του την ιστορία. Έχω σκοπό να τη δημοσιέψω κιόλας την ιστορία μου. Η χριστιανή που μου κάνει το γραμματικό λέει πως οι πρώτοι χριστιανοί ξεμολογιόντουσαν δυνατά, μπρος σε όλο τον κόσμο, κι όλος ο λαός τους συγχωρούσε και ξαλάφρωναν για καλά. Όμως τώρα ο κόσμος είναι χαλασμένος και ξέρω πως σήμερα θα βρεθούνε πολλοί που θα σκεφτούνε πως έπρεπε να ντραπώ να ομολογήσω πολλά πράματα. Εγώ θα πάρω το θάρρος τους τέτοιους να μη τους λογαριάσω. Ο άνθρωπος για να λέγεται αληθινός άνθρωπος, πρέπει να μπορεί να 'ρθει και στη θέση του άλλου, του ομοίου του. Γιατί απ' όσα θα σας πω και τα παθήματα και τα φταιξίματα ίδια είναι. Και τα φταιξίματα είναι κι αυτά παθήματα. Δεν εγεννήθηκα κακός ούτε σκέφτηκα ποτές μου να φχαριστηθώ άμα λυπηθεί ο άλλος. Δεν εγεννήθηκα κακός, ούτε για να ζήσω τη ζωή μου όπως την έζησα. Και γι' αυτό παίρνω το θάρρος να εκθέσω τα αμαρτήματά μου στον κόσμο. Σε έναν κόσμο που εγώ πρώτος του τραγούδησα τις χαρές και τις λύπες του, τα πλούτη και τη φτώχεια του, την ορφάνια του και την ξενιτιά του. Αυτός ο κόσμος θέλω να γίνει ο εξομολόγος μου και πιστεύω ότι όλοι αυτοί για τους οποίους έχω γράψει και γράφω μα και θα γράφω εκατοντάδες τραγούδια, θα με συγχωρέσουν, μια και αυτός είναι ο σκοπός της περιγραφής και εξιστορήσεως της ζωής μου, δηλαδή η συγνώμη και η συγχώρεση. Γι' αυτό όσοι θα διαβάσετε την ιστορία μου, φίλοι ή ξένοι, γνωστοί ή άγνωστοι, και μάλιστα οι γνωστοί μου, να 'ρθητε να μου σφίξτε το χέρι και να μου πήτε ένα ανοιχτόκαρδο γεια σου. Να μου πείτε πως όλα περάσανε, ότι όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Να μου πείτε πως αν ζούσατε την ίδια ζωή με μένα, τα ίδια θα παθαίνατε και τα ίδια θα κάνατε. Τώρα όλα αυτά βέβαια ανήκουν στο παρελθόν, και την παλιά μου ζωή τη θυμάμαι σαν ένα κακό όνειρο που όταν θα το ιδείς τινάζεσαι από το κρεβάτι σου. Έτσι περίπου τινάζομαι όταν αναπολώ την περασμένη μου ζωή και θυμηθώ τις κακές στιγμές της. [...]'' Με τις πηγές του στα λιμάνια της Ανατολικές Μεσογείου του 19ου αιώνα, το λαϊκό μας τραγούδι, το τραγούδι της ελληνικής εργατιάς, κάνει την εμφάνισή του στον Πειραιά τα πρώτα τριάντα χρόνια του αιώνα μας, φουντώνει κι ακμάζει απ' το 1930 ως το 1950, κι από κει και πέρα ξεφτίζει. [...] Μια επαρκής μελέτη της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού, ή μια σωστή εισαγωγή στη ζωή του Μάρκου, πρέπει να καταπιαστεί με το δύσκολο θέμα της διαλεκτικής σχέσης της δημιουργίας του τραγουδιού και της αποδοχής του και χρήσης του από το κοινό του. Ακόμη και η σκιαγράφηση αυτού του φαινομένου παίρνει τεράστιες διαστάσεις. Χρειαζόμαστε ιστορικό βάθος. Ποιά ήταν π.χ. η ζωή της ελληνικής και μη ελληνικής εργατιάς στα λιμάνια της Πόλης, της Σμύρνης κλπ.; Χρειαζόμαστε ιστορική και λαογραφική δουλειά, όχι μόνο για τα λιμάνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και για τα λιμάνια του Ελληνικού κράτους, ιδίως τη Σύρα και τον Πειραιά. Χρειάζεται ειδική μουσικολογική ανάλυση των διαφόρων συνθετών και στυλ καθώς και έρευνα των ανατολικών και δυτικών στοιχείων. Τέλος χρειαζόμαστε μελέτη των συμβόλων και της γλώσσας των τραγουδιών και συσχέτισή τους με την κοινωνική εξέλιξη του λαού μας. Αν θέλουμε βέβαια να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού από βαρύ ζεμπέκικο σε συρτάκι, κι από τον τεκέ στις αμερικανικού τύπου τηλεοπτικές διαφημίσεις της Ολυμπιακής, θα πρέπει να το μελετήσουμε όχι μόνο σαν την κατ' εξοχήν τέχνη της εργατιάς μας, αλλά σε συσχέτιση με την τέχνη, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του "Έλληνα αστού"· κι αυτά όλα σε σχέση με την ιστορία μας και την θέση μας στην παγκόσμιο σκηνή. [...] (ΚΑΙΛ-ΒΕΛΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ] Περιεχόμενα Πρόλογος Εισαγωγή Κεφ. 1 Σύρα η απάνω χώρα σου Κεφ. 2 Χρόνια στον Περαία Κεφ. 3 Μπουζούκι Γλέντι του Ντουνιά Κεφ. 4 Πολλά είδανε τα μάτια μου Κεφ. 5 Σ' αυτόν τον κόσμο τον κακό Κεφ. 6 Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου Κεφ. 7 Η μουσική, τα λόγια, τα τραγούδια ISBN 9789600200201 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1978 ΣΕΛΙΔΕΣ 334 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:45

Μάγκες πιάστε τα γιοφύρια...

Στο βιβλίο αυτό υπάρχουν αφηγήματά μου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, τον Κώστα Βίρβο, τον Παναγιώτη Τούντα, τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Πυθαγόρα, τον Βασίλη Τσιτσάνη, φυσικά, τη Ρόζα Εσκενάζυ, τον Απόστολο Καλδάρα, τον Ανέστη Δελιά, τον Μανώλη Χιώτη, τον Χρήστο Κολοκοτρώνη, τον Τάσο Σχορέλη, τον Δημήτρη Χριστοδούλου και τον Αλέκο Σακελλάριο. Δεκαπέντε πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο ελληνικό τραγούδι, σε όλες τις μορφές του: ρεμπέτικο, λαϊκό, έντεχνο λαϊκό, αρχοντορεμπέτικο και ελαφρό. Όσα έχουν γραφτεί ως τώρα για τους καλλιτέχνες αυτούς δεν είναι πολλά. Νομίζω ότι με τα δικά μου κείμενα συμπληρώνονται μεγάλα κενά. [...] Tέλος, τον τίτλο του βιβλίου τον εμπνεύστηκα από το ίδιο το τραγούδι, που είναι ιδιαίτερα προκλητικό και σίγουρα καλύπτει τους περισσότερους από τους συνθέτες και τραγουδιστές που αναφέρω. Συνθέτες και τραγουδιστές που, λόγω επαγγέλματος, και "μάγκες" ήταν και με την αστυνομία, πολλές φορές, δεν είχαν αγγελικές σχέσεις. (Λ.Π., από την παρουσίαση της έκδοσης) Μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού αποκαλύπτεται μέσα από τα αφηγήματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο, σχετικά με 15 από τις σημαντικότερες μορφές του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού. Ο γνωστός στιχουργός και δημοσιογράφος Λευτέρης Παπαδόπουλος ξεκινά από τον Στέλιο Καζαντζίδη, που η "θάλασσα του καημού βγαίνει από τα σωθικά του", και συνεχίζει με τον σημαντικότερο λαϊκό στιχουργό, κατά τη γνώμη του, τον Κώστα Βίρβο. Έπειτα, καταπιάνεται με τον Παναγιώτη Τούντα, που "πάνω του πάτησαν πολλοί συνθέτες για να γίνουν αυτό που έγιναν". Ακολουθούν αφηγήματα για τον Παπαϊωάννου, που οι δισκογραφικές τον πέταξαν σαν "στυμμένη λεμονόκουπα", τον "ευγενή" Χιώτη, τον χιουμορίστα Ζαμπέτα, τον μεγάλο, αλλά εύθικτο Καλδάρα, τον "πρεζάκια" Ανέστη και τόσους άλλους κορυφαίους μουσικούς. (Βαγγέλης Μπέκας, Ελευθεροτυπία, 18/12/2010) ISBN 9789600351415 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2010 ΣΕΛΙΔΕΣ 222 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:44

Μάγκες αλήστου εποχής

24 «ρεμπέτικα» πορτρέτα, όσα και τα ελληνικά γράμματα. Το ζηλευτό αλφάβητο της λαϊκής ελληνικής μουσικής. Σκόρπια, ευτυχώς όχι λίγα, συναπαντήματα με σκονισμένες αλλοτινές εικόνες, κάδρα με πρόσωπα θρυλικά μα τόσο άγνωστα. «Μάγκες Αλήστου Εποχής» που μας γαλούχησαν με τραγούδια και προίκισαν τον κόσμο ολόκληρο με το πιο όμορφο στον 20ό αιώνα έργο μελωδικού πολιτισμού. Σπονδή στη μνήμη όσων τ' άσματα είναι πάντα στα χείλη, κυρίως στην καρδιά μας, μα πέπλο λήθης σκέπασε τον βίο και την πολιτεία τους. Λες κι έζησαν σε αρχαίο κι όχι σύγχρονο καιρό. ISBN 960-88528-0-3 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΕΛΙΔΕΣ 371 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:43

Λόγια της Πιάτσας

Το βιβλίο ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΙΑΤΣΑΣ, αναφέρεται στο ιδιωματικό γλωσσάρι των τύπων που αποτελούσαν την πιάτσα (κουτσαβάκηδες ,μάγκες ,μόρτες, τραμπούκοι, ρεμπέτες. Περιγράφονται οι διάφοροι τύποι της πιάτσας, οι χοροί τους, τα τραγούδια τους και τα βασικά μουσικά όργανα που τα συνόδευαν. Στη συνέχεια, αναφέρονται τα κέντρα που εμφανιζόντουσαν τραγου- διστές και οργανοπαίχτες σε Αθήνα –Πειραιά - Θεσσαλονίκη, (από το 1920-1960 περίπου), οι τεκέδες που σύχναζαν πολλοί απ’αυτούς και τα παρατσούκλια που είχαν. Στις γλώσσες πολλών χωρών, περιλαμβάνονται διάλεκτοι με ιδιωματισμούς, που ποικίλλουν από περιοχή σε περιοχή. Σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, είχαν δημιουργηθεί συνθηματικές γλώσσες, κυρίως επαγγελματικών ομάδων, για να μη γίνονται κατανοητές οι μεταξύ τους συνομιλίες. Ενδεικτικά , αναφέρονται μερικές απ' αυτές, όπως: των ψαράδων της Θράκης (Αινίτικα), των γανωματήδων της Ηπείρου (Αλειφιάτικα - Γιαλαντζίδικα) , των χτιστών της Μακεδονίας (Κουδαρίτικα) ,των ραφτάδων της Ηπείρου (Μπουκουραίικα), των ζητιάνων και κομπογιανιτών γιατρών της Ηπείρου(Μπολα – ρίτικα, των φουρναραίων της Ηπείρου (Σφηνιάτικα), των γύφτων του Καρπενησίου (Ντόρτικα), των Καστοριανών μαστόρων (Μαγκομιάτικα), των Λαγκαδιανών μαστόρων (Κρεκόνικα - Ρουκουναίικα), των μαστόρων της Θράκης (Δουλγέρικα), των τεχνιτών της Στεμνίτσας (Μεστιτσιώτικα, των λωποδυτών (Τσουρλουμπουκιώτικα), καθώς και διαφόρων περιθωριακών ομάδων του υπόκοσμου. Στην Αθήνα, κυριαρχούσαν τα Κουτσαβάκικα, που συνεχίστηκαν να χρησιμοποιούνται από τους μάγκες, τους μόρτες, τους τραμπούκους και τους ρεμπέτες. Συνθηματικούς ιδιωματισμούς χρησιμοποιούσανε επίσης οι θαμώνες των τεκέδων, οι τρόφιμοι των φυλακών, οι ομοφυλόφιλοι (Καλιαρντά) οι θαμώνες των μπουρδέλων και σήμερα, η νεολαία, οι φαντάροι, οι μηχανόβιοι κ.α. Στη Γαλλία συναντάμε τις: argot (εγκληματιών), jargon, bigorne, jobelin, blesquin (ψιλικατζήδων), marqouis (αλητών), lucebem (χασάπηδων ), στην Αγγλία τις: slang, cant (εγκληματιών), cockney, στην Αμερική τη slang (Jivs στο Χάρλεμ) , στη Γεμανία τις rotwelsch , gaunersprache , στη Ρουμανία τη smechereasca, στην Πορτογαλλία την calao, στην Ιταλία τις gergo λωποδυτών, furbesche, στην Αργεντινή τη lumfardo, στην Ισπανία τη Germania, στη Σικελία την copetenza κ.α. Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι πολλές Ελληνικές λέξεις της πιάτσας προέρχονται από Ιταλικές, Αγγλικές, Γαλλικές, Σλάβικες, Αλβανικές και κυρίως Τούρκικες (που έφεραν το 1922 οι Έλληνες πρόσφυγες από τα παράλια της Μ. Ασίας,μαζί με τα τραγούδια τους, που επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό και το Ελληνικό ρεμπέτικο τραγούδι). Μετά το 1918, (λήξη Α' Παγκοσμίου Πολέμου), με τη λέξη argot χαρακτηρίζονται όλες οι συνθηματικές γλώσσες των περιθωριακών και όχι μόνο, κοινωνικών ομάδων . Πληροφορίες: 6974 399915