Στην παρούσα μελέτη ιχνηλατείται το πορτραίτο μιας εκκεντρικής κοινωνικής νησίδας του παρελθόντος κατά τη μετάβαση του Ηρακλείου από μια πολυπολιτισμική κοινωνία στα χρόνια της Κρητικής Πολιτείας σε μια πόλη του νεότερου ελληνικού κράτους προσαρμοσμένη στο αστικό πρόταγμα για εκμοντερνισμό. Ο Λάκκος είναι ένας χώρος ψυχαγωγικών πρακτικών και αυτόχθονης πολιτισμικής δημιουργίας που οργανώνεται σ έναν κοινωνικό περιβάλλον λαθραίων συναλλαγών, εθνοτικού συγχρωτισμού και αγοραίου έρωτα, στο οποίο οι επιχώριοι κώδικες ρυθμίζουν συμπεριφορές που διαφεύγουν από τους καθιερωμένους κανόνες και συνιστούν μια τάξη επικινδυνότητας για την κοινωνική συνοχή. Ο κόσμος των «ακμαζόντων καταγωγείων» του Λάκκου προκαλεί το σύστημα αξιών, υποσκάπτει τις ηθικές αξιώσεις της αστικής τάξης αλλά και προσελκύει το ενδιαφέρον και ενεργοποιεί τις φαντασιώσεις της. ISBN 978-960-348-088-4 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΛΕΘΡΟΝ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2000 ΣΕΛΙΔΕΣ 306 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:35

Ιστορία και ρεμπέτικο

Με την μελέτη αυτή ο συγγραφέας επιχειρεί να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο αντανακλώνται γεγονότα -μείζονος ή ήσσονος σημασίας- της νεοελληνικής ιστορίας, από τα τέλη του 19ου αι. έως το 1960, στα σμυρναίικα και ρεμπέτικα τραγούδια, τα οποία εκτός από γνήσιο δημιούργημα του λαϊκού πολιτισμού, αποτελούν καθρέπτη της κοινωνίας. Τα τραγούδια, που συγκεντρώθηκαν στη μελέτη και μελετήθηκαν, δεν αποτελούν ιστορική πηγή, με την αυστηρή επιστημονική σημασία του όρου, αλλά αναμφισβήτητα αποτελούν αυθεντικά τεκμήρια του παρελθόντος. Στα τραγούδια αυτά, εντοπίζει κανείς την απήχηση που είχαν πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά, καλλιτεχνικά και αθλητικά γεγονότα, (όπως η μετανάστευση, το Μικρασιατικό, η οικονομική κρίση του 1929, ο θάνατος πολιτικών, η διάδοση της φυματίωσης, οι διακρίσεις του παγκόσμιου πρωταθλητή Λόντου, τα πρώτα καλλιστεία του 1929, η Κατοχή, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος) στο αστικό λαϊκό τραγούδι (ρεμπέτικο). Ο τρόπος της πρόσληψης των γεγονότων από τους λαϊκούς δημιουργούς αλλά και ο σχολιασμός των εξελίξεων που επιχείρησαν μέσα από τα τραγούδια τους, αναμφισβήτητα εντυπωσιάζει τον μελετητή της ιστορίας της νεοελληνικής κοινωνίας. ISBN 978-960-02-3049-9 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015 ΣΕΛΙΔΕΣ 398 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Το κεντρικό θέμα της παρούσας εργασίας είναι η Κοινωνική Θέση των Γυναικών, έτσι όπως αναδεικνύεται και αποκαλύπτεται στα Ρεμπέτικα Τραγούδια της Εποχής 1922-1940, η οποία ονομάζεται «Ελληνικός Μεσοπόλεμος». Επιπλέον, εξετάζονται κι άλλα ζητήματα που αφορούν στις διαμορφούμενες έμφυλες σχέσεις στο πλαίσιο της «ρεμπέτικης κοινωνίας», στις Γυναίκες που εντάχθηκαν σε αυτή, στη σύγκρισή τους με τις Γυναίκες της συμβατικής κοινωνίας, καθώς επίσης στην επικαιρότητα του ρεμπέτικου στη σύγχρονη εποχή. ISBN 978-960-457-674-6 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014 ΣΕΛΙΔΕΣ 254 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Το θεματικό περιεχόμενο του βιβλίου, όπως σημαίνεται ήδη από τον τίτλο του, αφορά σε μια ομάδα δράσεων και επιμέρους διαδικασιών, οι οποίες ορίζονται με τον περιληπτικό όρο "Εκκλησιαστική μουσική" και επικεντρώνονται στη Σμύρνη του 19ου αιώνα. Γίνεται προσπάθεια ανίχνευσης και αξιολόγησης του τρόπου με τον οποίο το ιδιότυπο στιλιστικά ρεύμα της Σμύρνης εντάχθηκε στην ευρύτερη μουσική πραγματικότητα της εποχής, παίζοντας συγχρόνως ρόλο αναμφίβολα εκσυγχρονιστικό σε πεδία όπως η συνθετική δημιουργία, η διδακτική, η εκδοτική παραγωγή κ.ά. Η μελέτη των ιστορικών πηγών σε συνδυασμό με τη διάθεση ερμηνείας του ιστορικο-κοινωνικού πλαισίου της εποχής βοήθησε στην ανάδειξη εκείνων των χαρακτηριστικών που καθόρισαν την ιδεολογική-αισθητική φυσιογνωμία του εν λόγω κινήματος και παράλληλα εξασφάλισαν την ιστορική του αυτοδυναμία. ISBN 978-960-6796-24-1 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015 ΣΕΛΙΔΕΣ 280 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X17

Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στην ελληνική λαϊκή μουσική. Η δισκογραφική καριέρα του Τσιτσάνη αποκαλύπτει πληροφορίες που δεν αφορούν μόνο την ίδια τη μουσική αλλά και ποικίλες κοινωνιολογικές όψεις του ελληνικού πολιτισμού. Η πραγμάτευση του έργου του «ξεκλειδώνει» ποικίλα ιστορικά, κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τον ρόλο που διαδραμάτισε ο ίδιος στην εξέλιξη της λαϊκής μουσικής. Με δεδομένη την παραμέληση των ρεμπετολογικών και λαϊκολογικών ζητημάτων από τον ακαδημαϊκό κόσμο, το βιβλίο αυτό συνιστά την πρώτη ακαδημαϊκή μελέτη συλλογής και σύνθεσης ενός μεγάλου όγκου πληροφοριών γύρω από τη λαϊκή μουσική. Επιπλέον, παρουσιάζονται ευρήματα που αφορούν και άλλες μουσικές κουλτούρες. Το βιβλίο συντελεί ώστε η λαϊκολογία να κατακτήσει τη θέση της ανάμεσα στις λαϊκές μουσικολογικές μελέτες, ένα πεδίο που ανθεί στο εξωτερικό για πολλές δεκαετίες, παραμένοντας, δυστυχώς, σε εμβρυϊκό επίπεδο στη χώρα μας. Η έκδοση αυτή αποτελεί μετάφραση και εξέλιξη της διδακτορικής διατριβής με τίτλο The recording career of Vasilis Tsitsanis (1936-1983), an analysis of his music and the problems of research into Greek popular music, η οποία εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Αγγλίας. ISBN 978-960-6882-98-2 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟΣ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014 ΣΕΛΙΔΕΣ 312

Η διαποίκιλση, η τέχνη δηλαδή των ποικιλμάτων και των μελισμάτων, αποτελεί την πιο χαρακτηριστική ερμηνευτική πρακτική της παραδοσιακής μουσικής. Η μελέτη του Γιάννη Ζαρία καταγράφει και αναλύει αυτήν τη βιωματικά κυρίως καλλιεργημένη πρακτική και εστιάζει στον τρόπο ερμηνείας της στο ελληνικό παραδοσιακό βιολί. Στις 1.100 σελίδες του βιβλίου καταγράφονται περισσότερα από 1.000 μουσικά παραδείγματα, όπου αναδεικνύονται και ταξινομούνται τα κύρια χαρακτηριστικά των διαφόρων ποικιλτικών ιδιωμάτων του ελλαδικού χώρου. Το συνοδευτικό CD επενδύει τα παραδείγματα αυτά με αυθεντικά ηχητικά αποσπάσματα, ενώ στο πλούσιο Παράρτημα συγκεντρώνονται για πρώτη φορά βιογραφικά και δισκογραφικά στοιχεία περίπου 1.700 ερμηνευτών του ελληνικού παραδοσιακού βιολιού, καθώς και συναφές φωτογραφικό υλικό. Με αφετηρία το πεδίο «συνομιλίας» του παραδοσιακού με τους άλλους μουσικούς χώρους, η μελέτη συμβάλλει στην οριοθέτηση ενός «εγγραμματοποιημένου» συστήματος ερμηνείας της ελληνικής παραδοσιακής βιολιστικής «γλώσσας» και, μέσω αυτού, στην ανάδειξη της εκφραστικής της ιδιοτυπίας. ** Απευθύνεται πρωτίστως σε μουσικούς ερμηνευτές και μουσικολόγους, αλλά και σε όποιον αγαπά την παραδοσιακή μουσική και επιθυμεί να εντρυφήσει στις ιδιαιτερότητές της.** ISBN 978-960-7266-74-3 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ORPHEUS ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013 ΣΕΛΙΔΕΣ 1080 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Το βιβλίο αναφέρεται στη μεγάλη ιστορία της δισκογραφικής εταιρείας, των studios και του εργοστασίου παραγωγής της Columbia Περιέχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό, πληροφορίες και στοιχεία που συνθέτουν την ιστορία της μουσικής βιομηχανίας της χώρας. Η μουσική... Η ιστορία της... Ένα μεγάλο κομμάτι της εγχώριας -και όχι μόνο- ιστορίας της μουσικής, είναι η ιστορία της δισκογραφίας, η ιστορία της Columbia. Άπειρες μικρές και καθημερινές στιγμές, άπειρες άγνωστες ιστορίες, χιλιάδες γεγονότα που συνέβησαν στα studio και το ιστορικό εργοστάσιο του Περισσού-Ριζούπολης, μικρά και μεγάλα πράγματα που βρίκσονται πίσω από τους δίσκους που λατρέψαμε, πίσω από τα cd που αγοράσαμε, πίσω από τα αγαπημένα τραγούδια που ακούμε. Αυτό είναι το θέμα του βιβλίου αυτού, με σημαντικό φωτογραφικό υλικό και στοιχεία, αλλά και αφήγηση βγαλμένη από τη ζωή και την εμπειρία ενός εκ των πρωταγωνιστών της δισκογραφικής βιομηχανίας της χώρας μας. "Η πενηντάχρονη δουλειά και πείρα μου στη δισκογραφία, η μνήμη και οι μαρτυρίες συνεργατών και φίλων συναδέλφων παλαιότερων από εμένα, πρωταγωνιστών τις εποχές που δενότανε τ’ ατσάλι στην ΚΟΛΟΥΜΠΙΑ, και τα όσα διασωσμένα –λίγα– πολύτιμα έγγραφα, φυλαγμένα στα φυλλοκάρδια, πιστεύω πως είναι ικανά στοιχεία για να γραφτεί έτσι όπως θα γραφτεί η πρώτη ολοκληρωμένη –κατά προσωπική άποψη–, πολύπλευρη ιστορία της δισκογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα τον 20ό αιώνα." Δημήτρης Φεργάδης, συγγραφέας του βιβλίου Επιμέλεια-διόρθωση: Μαρία Μαυροματάκη ISBN: 978-618-5156-55-8 Ημερομηνία έκδοσης: Νοέμβριος 2018 Σελίδες: 384

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:22

Εις ανάμνησιν στιγμών ελκυστικών

Η κοινή θέση όλων, ότι το ρεμπέτικο τραγούδι υφ’ οιανδήποτε μορφή του, δεν είναι δημιούργημα αγροτικών πληθυσμών αλλά δημιούργημα κοινωνικών στρωμάτων που ζουν και αναπτύσσονται σε νεοδημιούργητους αστικούς χώρους, μας παρέπεμψε - εξ αντικειμένου - στην αναζήτηση περιοχών του ελληνισμού όπου πραγματοποιήθηκαν - ιστορικά - τέτοιες πληθυσμιακές συγκεντρώσεις Ελλήνων (...) Η ιστορική περιήγηση οδηγούσε με ακρίβεια στην Σμύρνη και δευτερευόντως στην Κωνσταντινούπολη των αρχών του 19ου αιώνα, όπου άρχισε να συγκεντρώνεται ελληνικός πληθυσμός - πέρα των γηγενών - από πολλά μέρη του ελληνισμού - απελευθερωμένου και μη - μετά την Επανάσταση του 1821 και στη δημιουργία του νεότερου ελληνικού κράτους, το 1832 (...) Η προσέγγιση της ζωής των συγκεκριμένων προσώπων, ερμηνευτών, μουσικών, δημιουργών, οδήγησε γρήγορα στο συμπέρασμα, για την ποικιλία κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης, κάτι που εύκολα ανέτρεπε την τουλάχιστον ανιστόρητη άποψη για υπόκοσμο, κοινωνικό περιθώριο, λούμπεν προλεταριάτο κ.α. σχετικά, που διαμόρφωσαν την αιχμή του δόρατος της συντηρητικής κατεστημένης άποψης. Η διάχυση του χώρου του ρεμπέτικου μέσα στην κοινωνική πυραμίδα αφορούσε σ’ όλες τις οικονομικές βαθμίδες καθέτως και οριζοντίως, όχι μόνο στη φάση της γέννησης αλλά και σε όλα τα επόμενα στάδια ανάπτυξης. Συνδέθηκε δε, και αυτό πρέπει να κριθεί σήμερα ως το σημαντικότερο στοιχείο, με την μεγάλη, πρωτοφανή, θα λέγαμε, για τα παγκόσμια δεδομένα, κινητικότητα του ελληνικού πληθυσμού ISBN 978-960-8747-42-5 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΡΤΙ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2003 ΣΕΛΙΔΕΣ 470 ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΠΑΝΟΔΕΤΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X33

Η Γκαίηλ Χόλστ πρωτόρθε στην Ελλάδα το 1965. Αφοσιωμένη φίλη της ελληνικής λαϊκής μουσικής παράδοσης, την οποία αντίκρυσε με ματιά φρέσκια και καθαρή, έγραψε για το ρεμπέτικο ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 1975 γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Από τότε επανεκδόθηκε πολλές φορές και αποδόθηκε στα τουρκικά, στα γερμανικά και στα γαλλικά. Αυτό το βιβλίο, μεταφρασμένο από το Νίκο Σαββάτη, αποτελεί το πρώτο μέρος του τόμου "Δρόμος για το ρεμπέτικο" και έχει αναγνωριστεί, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, ως μία από τις καλύτερες εργασίες γι' αυτό το μουσικό είδος. Εδώ υπάρχει επιπλέον μια συλλογή άρθρων που δημοσιεύθηκαν κατά καιρούς στην Ελλάδα για τη ρεμπέτικη μουσική από τους Ανωγειανάκη, Βεργόπουλου, Βουρνά, Δραγούμη, Κουνάδη, Λεωτσάκου, Μαραγκάκη, Παπαδημητρίου, Πετρόπουλου, Σπανούδη, Ταχτσή, Τσαρούχη, Φαληρέα, Χατζηδάκι, Χριστιανόπουλου. ISBN 960-7120-00-0 ΕΚΔΟΣΕΙΣ DENISE HARVEY ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2001 ΣΕΛΙΔΕΣ 253 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020 19:18

Δημοσιεύματα για το ρεμπέτικο 1942-1968

Η εργασία αυτή καταγράφει βιβλιογραφικά και σχολιάζει με συντομία όσα δημοσιεύματα βρέθηκαν από το 1942 μέχρι και το 1968. Τα δημοσιεύματα αυτά αφορούν όχι μόνο το ρεμπέτικο αλλά και το μπουζούκι, το ζεϊμπέκικο, τους λαϊκούς συνθέτες καθώς και τη προσπάθεια Χατζιδάκι - Θεοδωράκη. ISBN 360-7805-20-8 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΙΛΙΕΤΟ ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΕΛΙΔΕΣ 94 ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 12X17