fbpx
Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr

Το παρόν εγχείρημα επιχειρεί να καλύψει, στο μέτρο του εφικτού, ένα μεγάλο κενό που παρουσιάζει η έρευνα για το ρεμπέτικο τραγούδι, καθώς δεν υφίσταται ανάλογη - συστηματική, εκτεταμένου χρονικού εύρους και με αξιώσεις επάρκειας- βιβλιογραφική εργασία. Η μετά χείρας συγκομιδή -ελληνόγλωσσων, κυρίως, αλλά και ξενόγλωσσων- δημοσιευμάτων, άρθρων και βιβλίων εκκινεί από τη λεγόμενη "προϊστορία" του ρεμπέτικου, δηλ. την περίοδο των καφέ αμάν (1873), και καταλήγει στο τέλος του 2001. Για λόγους πρόσθετης πληροφόρησης η βιβλιογραφία είναι σε μεγάλο ποσοστό σχολιασμένη και στα οικεία λήμματα έχουν ενσωματωθεί αυτούσια αποσπάσματα δυσεύρετων ή σημαινόντων πρωτοτύπων κειμένων. Σε κάθε περίπτωση, η παρούσα κατάθεση συνιστά μια πρώτη προσπάθεια καταγραφής και τιθάσευσης του σχετικού υλικού: συγκεντρώνοντας σε ενιαίο σώμα τη διάσπαρτη βιβλιογραφία και φέρνοντας στο φως πληθώρα αθησαύριστων δημοσιευμάτων, ελπίζεται ότι προσφέρει μια επαρκή βάση εκκίνησης -και δεδομένων- για όποιον θέλει να προσεγγίσει το ρεμπέτικο τραγούδι.

ISBN 978-960-8219-12-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2002
ΣΕΛΙΔΕΣ 304
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 14:18

Δημοσιεύματα για το ρεμπέτικο 1942-1968

Η εργασία αυτή καταγράφει βιβλιογραφικά και σχολιάζει με συντομία όσα δημοσιεύματα βρέθηκαν από το 1942 μέχρι και το 1968. Τα δημοσιεύματα αυτά αφορούν όχι μόνο το ρεμπέτικο αλλά και το μπουζούκι, το ζεϊμπέκικο, τους λαϊκούς συνθέτες καθώς και τη προσπάθεια Χατζιδάκι - Θεοδωράκη.

ISBN 360-7805-20-8
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΠΙΛΙΕΤΟ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 94
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 12X17

Η Γκαίηλ Χόλστ πρωτόρθε στην Ελλάδα το 1965. Αφοσιωμένη φίλη της ελληνικής λαϊκής μουσικής παράδοσης, την οποία αντίκρυσε με ματιά φρέσκια και καθαρή, έγραψε για το ρεμπέτικο ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 1975 γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία.
Από τότε επανεκδόθηκε πολλές φορές και αποδόθηκε στα τουρκικά, στα γερμανικά και στα γαλλικά. Αυτό το βιβλίο, μεταφρασμένο από το Νίκο Σαββάτη, αποτελεί το πρώτο μέρος του τόμου "Δρόμος για το ρεμπέτικο" και έχει αναγνωριστεί, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, ως μία από τις καλύτερες εργασίες γι' αυτό το μουσικό είδος. Εδώ υπάρχει επιπλέον μια συλλογή άρθρων που δημοσιεύθηκαν κατά καιρούς στην Ελλάδα για τη ρεμπέτικη μουσική από τους Ανωγειανάκη, Βεργόπουλου, Βουρνά, Δραγούμη, Κουνάδη, Λεωτσάκου, Μαραγκάκη, Παπαδημητρίου, Πετρόπουλου, Σπανούδη, Ταχτσή, Τσαρούχη, Φαληρέα, Χατζηδάκι, Χριστιανόπουλου.

ISBN 960-7120-00-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ DENISE HARVEY
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2001
ΣΕΛΙΔΕΣ 253
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 14:13

Ιστορία και ρεμπέτικο

Με την μελέτη αυτή ο συγγραφέας επιχειρεί να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο αντανακλώνται γεγονότα -μείζονος ή ήσσονος σημασίας- της νεοελληνικής ιστορίας, από τα τέλη του 19ου αι. έως το 1960, στα σμυρναίικα και ρεμπέτικα τραγούδια, τα οποία εκτός από γνήσιο δημιούργημα του λαϊκού πολιτισμού, αποτελούν καθρέπτη της κοινωνίας.
Τα τραγούδια, που συγκεντρώθηκαν στη μελέτη και μελετήθηκαν, δεν αποτελούν ιστορική πηγή, με την αυστηρή επιστημονική σημασία του όρου, αλλά αναμφισβήτητα αποτελούν αυθεντικά τεκμήρια του παρελθόντος. Στα τραγούδια αυτά, εντοπίζει κανείς την απήχηση που είχαν πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά, καλλιτεχνικά και αθλητικά γεγονότα, (όπως η μετανάστευση, το Μικρασιατικό, η οικονομική κρίση του 1929, ο θάνατος πολιτικών, η διάδοση της φυματίωσης, οι διακρίσεις του παγκόσμιου πρωταθλητή Λόντου, τα πρώτα καλλιστεία του 1929, η Κατοχή, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος) στο αστικό λαϊκό τραγούδι (ρεμπέτικο). Ο τρόπος της πρόσληψης των γεγονότων από τους λαϊκούς δημιουργούς αλλά και ο σχολιασμός των εξελίξεων που επιχείρησαν μέσα από τα τραγούδια τους, αναμφισβήτητα εντυπωσιάζει τον μελετητή της ιστορίας της νεοελληνικής κοινωνίας.

ISBN 978-960-02-3049-9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 398
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 14:10

Κοινωνιολογία του ρεμπέτικου

Στόχος αυτής της μελέτης είναι η διερεύνηση των κοινωνιολογικών και εθνολογικών διαστάσεων του ρεμπέτικου τραγουδιού, που κυριάρχησε για μισό περίπου αιώνα στη λαϊκή παράδοση των αστικών κέντρων της χώρας μας και συνιστά εκδήλωση-κλειδί για την κατανόηση των δομών και της εξέλιξης της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας καθώς και για την ανεύρεση της -δυσεύρετης- νεοελληνικής πολιτισμικής μας ταυτότητας.
Η σύγκριση των δεδομένων της διεθνούς έρευνας και των αποτελεσμάτων της ανάλυσης δείγματος ρεμπέτικων τραγουδιών αποδεικνύεται πολύτιμη και επιτρέπει στον συγγραφέα να προσδιορίσει τα στοιχεία που καθιερώνουν το ρεμπέτικο ως πολιτισμικό φαινόμενο του αστικού κέντρου, να κωδικοποιήσει τα ταξικά, κοινωνικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά των υποπρολεταριακών κύκλων, να αποσαφηνίσει τις σχέσεις εθνικής και ταξικής κουλτούρας και να αποδείξει την παγκοσμιότητα του φαινομένου προκειμένου για κοινωνίες στη φάση της καπιταλιστικής ολοκλήρωσης. Επίσης, του επιτρέπουν να επιβεβαιώσει τη στενή σχέση ταξικών και γενικότερων κοινωνικών χαρακτηριστικών των υποπρολετάριων αφενός και της ιδεολογίας αφετέρου, και να μελετήσει τις ψυχοσυναισθηματικές στάσεις, νοοτροπίες, συλλογικές παραστάσεις, το πολιτισμικό, εν γένει, στερέωμα που εκφράζει το ρεμπέτικο τραγούδι.
Περιεχόμενα:
Πρόλογος στη νέα έκδοση
Εισαγωγή
1o: H εθνικοκοινωνιολογική προσέγγιση: μεθοδολογία και κριτήρια ένταξης του ρεμπέτικου στο λαϊκό πολιτισμό του αστικού κέντρου
Σύγχρονη ανθρωπολογική οπτική και ελληνική λαογραφική παράδοση
Υποθέσεις έρευνας και τεχνικές ανάλυσης περιεχομένου
Κριτήρια πολιτισμικής ένταξης
2ο: Υποπρολετάριοι και ταξική πολιτισμική αντιπαράθεση
Γενικά και ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά
Οι περιθωριακοί πολιτισμοί στη βιομηχανική κοινωνία
Εθνικός και ταξικός πολιτισμός
Ο λαϊκός πολιτισμός στις βιομηχανικές κοινωνίες
3ο: Στοιχεία διαχρονικής ανάλυσης περιεχομένου
Θεματολογικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά
Ιδεολογικός κόσμος και ψυχοσυναισθηματικές στάσεις
Επίλογος: Θεμελιώδη χαρακτηριστικά και εξέλιξη του ρεμπέτικου
Βιβλιογραφία
Ευρετήριο ονομάτων

ISBN 960-348-120-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΛΕΘΡΟΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2001
ΣΕΛΙΔΕΣ 296

Τέσσερις δεκαετίες περίπου μετά τον ιστορικό θάνατο του ρεμπέτικου τραγουδιού, το βιβλίο της Μ. Κωνσταντινίδου έρχεται να μας προσφέρει για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη κοινωνιολογική προσέγγιση του φαινομένου, συνδέοντάς το με αυτό που ονομάζουμε φολκλόρ των πόλεων και με την εξέλιξή του, καθώς η ιστορία του ταυτίζεται με την ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Μια διαχρονική ανθολογία στίχων με εμβόλιμο φωτογραφικό υλικό, συμπληρώνουν το σημαντικό αυτό βιβλίο, που είναι ένα απόκτημα για την όχι και τόσο πλούσια ρεμπετολογική βιβλιογραφία.

ISBN 960-7246-14-4
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΕΛΑΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1994
ΣΕΛΙΔΕΣ 200
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 14:07

Όψεις το ρεμπέτικου

Υπό τον γενικό τίτλο "Όψεις του ρεμπέτικου" ο παρών τόμος στεγάζει τρία κείμενα, τα οποία επιχειρούν να φωτίσουν ενδιαφέρουσες όσο και ελάχιστα μελετημένες πλευρές αυτού του αστικολαϊκού μορφώματος. Στο πρώτο μελέτημα ("Το ρεμπέτικο στη δεκαετία του 1930 και ο Μεταξάς, μέσα από γραπτές συγχρονικές πηγές") γίνεται για πρώτη φορά λεπτομερής πραγμάτευση του πώς προσελήφθη το ρεμπέτικο, τόσο από τον τύπο της εποχής όσο και από το Μεταξικό καθεστώς. Μέσα από πρωτογενείς συγχρονικές πηγές, που επίσης για πρώτη φορά έρχονται στο φως, προσεγγίζεται το φάσμα των αντιδράσεων που ήγειρε το είδος εκ μέρους της κουλτούρας του γραμματισμού αλλά και της κυρίαρχης πολιτικής τάξης πραγμάτων. Το δεύτερο κείμενο ("Ο αριστερός λόγος για το ρεμπέτικο [1946-1988]") στοχεύει σε πρώτο επίπεδο στη λεπτομερή ανασκόπηση και κριτική ανάλυση του αριστερού λόγου για το ρεμπέτικο, όπως αυτός αποτυπώθηκε σε γραπτές πηγές, ενώ σε δεύτερο επίπεδο επιχειρεί να αναδείξει τη διαμόρφωση και εξελικτική πορεία αυτού του λόγου σε ένα επαρκές βάθος χρόνου. Φιλοδοξία, τέλος, του τρίτου κειμένου ("Ρεμπέτες και ρεμπέτικο: από τη ρητορική των άλλων στον αυτοπροσδιορισμό") αποτελεί η ανασύσταση της αφηγηματικής αυτοπαρουσίασης των συντελεστών του ρεμπέτικου σε αντίστιξη με τον λόγο που άρθρωσε ο κυρίαρχος πολιτισμός για αυτούς και για το είδος που εκπροσωπούσαν.

ISBN 978-960-8219-28-1
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2004
ΣΕΛΙΔΕΣ 212
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Η λέξη "ρεμπέτικο" δεν πέρασε ποτέ στη συνθηματική γλώσσα της μαγκιάς, δηλαδή στην αργκό της. Χρησιμοποιήθηκε και προβλήθηκε σαν ένα εμπορικό προσδιοριστικό κάποιων τραγουδιών που δεν είχαν καμία απολύτως σχέση με τα πραγματικά ρεμπέτικα. Στη συνέχεια παρεισέφρησε στα στιχάκια κάποιων ελάχιστων ρεμπέτικων τραγουδιών μάλλον "αστικο-λαϊκού" και "μποέμικου", αλλά σίγουρα όχι "σκληρού" περιεχομένου. Ύστερα η λέξη έγινε "κοινή", δηλαδή "ελευθεριάζουσα", άρα εκμεταλλεύσιμη. Και έτσι το μελάνι συνεχίζει να ρέει σχετικώς... Η λέξη "ρεμπέτικο" θα έλεγα ότι είναι μία μυστηριώδης λέξη. Υπάρχει μυστήριο τόσο στην καταγωγή της (αν μάλιστα δει κανείς τι έχει γραφτεί σχετικά) όσο και στην ανέκαθεν αλόγιστη, και για διάφορους σκοπούς, χρησιμοποίησή της. Έτσι, αν ρωτήσετε σήμερα κάποιους... κοινούς θνητούς τι είναι "ρεμπέτικο", θα διαπιστώσετε από τις απαντήσεις τους πλήρη σύγχυση. Έχω μια μικρή "ανθολογία" τέτοιων απαντήσεων απείρου κάλλους, αλλά δεν είναι του παρόντος. Αν πάλι ρωτήσετε τους "ειδικούς" -και υπαινίσσομαι βέβαια τους περί τα ρεμπέτικα αναδιφώντες ή και τυρβάζοντες, κοινώς "ρεμπετολόγους"-, θα σας είναι δύσκολο να βρείτε δύο ίδιες απόψεις. Τα διάφορα λεξικά αυτοσχεδιάζουν και τέλος πάντων κανένας δεν μπορεί να ισχυριστεί σήμερα ότι είναι σε θέση να δώσει ένα σαφή ορισμό τι ακριβώς σημαίνει "ρεμπέτικο". Μια άλλη "μαγική εικόνα" με τη λέξη αυτή είναι το πώς προήλθε. Γι' αυτό και αποκάλεσα στην αρχή τη λέξη μυστηριώδη. Μέσα σ' αυτό το "μυστήριο" βρέθηκα κι εγώ, φυσικά, οπότε οτιδήποτε σχετικό υλικό σκόνταφτε στο δρόμο μου το έριχνα σ' ένα φάκελο με την ένδειξη "Περί της λέξεως ρεμπέτικο..."

ISBN 960-8378-35-4
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 143
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 13:59

Ρεμπέτες και ρεμπέτικο τραγούδι

«Παλιοζωή, παλιόκοσμε και παλιοκοινωνία»: Mε τον τρόπο αυτό τραγούδησαν οι άνθρωποι τη δυστροπία τους στην ιστορία και στον κόσμο τους, εννοώντας τη νέα εποχή ως αταξία. Στα ρεμπέτικα τραγούδια εντυπώνονται όψεις μιας κρίσιμης ιστορικοκοινωνικής διαδικασίας, στους ρυθμούς και τα λόγια τους αναγνωρίζουν εμπειρίες και γι’ αυτό τα εντάσσουν στην καθημερινότητά τους άτομα και συλλογικότητες που έζησαν και δημιούργησαν τον καθ’ ημάς αιώνα της πόλης. Aκόμα και σήμερα, οι απόηχοι του ρεμπέτικου ή σύγχρονες εκδοχές του, λόγια και σύμβολα μιας «άλλης» εποχής, παράγοντας σημασίες και νοηματοδοτώντας εμπειρίες εγκαταστάθηκαν πλέον στην καθημερινότητά μας. Έτσι, το ρεμπέτικο της άλλης εποχής, για το οποίο μιλάμε σήμερα, είναι, κατά μία έννοια, εδώ. Aν πούμε ότι το ρεμπέτικο συνεχίζει μια μουσική παράδοση, τότε λέμε τη μισή αλήθεια –κατασκευάζουμε ένα σχεδόν ολόκληρο ψέμα. H παραγωγή των ρεμπέτικων τραγουδιών αντιπροσωπεύει –σχεδόν προκύπτει από– τις ασυνέχειες της κοινωνικής οργάνωσης, μνημονεύει κοινωνικά ρήγματα, σημαίνει κοινωνικούς αποκλεισμούς, την εποχή που οι εργάτες δεν είχαν πατρίδα και τους ρεμπέτες δεν τους ήθελε καμιά πατρίδα, τις απωθημένες αυτές εμπειρίες, τις σιωπηλές μέσα στην ιστορία διαδικασίες που πάνε μαζί με την πρόοδο και την παραγωγή νέων κυριάρχων, την εποχή και την εξουσία της πόλης.

ISBN 960-348-044-4
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΛΕΘΡΟΝ
ΣΕΛΙΔΕΣ 327
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 13:57

Ρεμπέτικο και πολιτική

Η Εθνική Αντίσταση και το Λαϊκό Τραγούδι είναι τα δύο κοινωνικά φαινόμενα που γνώρισαν την ομόθυμη συμμετοχή ή επιδοκιμασία της πλειοψηφίας των Ελλήνων στον αιώνα μας - δύο λαϊκά κινήματα που άφησαν πίσω τους απόλυτα θετικό και υποδειγματικό έργο, το ένα πολιτικό, το άλλο στον πολιτιστικό τομέα. Από το λόφο της χρονικής απόστασης, αν κοιτάξουμε την πεδιάδα των περασμένων δεκατιών, θα δούμε αυτά τα δύο ρεύματα να κυλούνε μεγάλα και λαμπερά, κάτω από τον ήλιο. Έχουν κοινές τις πηγές και κοινές τις εκβολές τους. Κάπου ανταμώνονται και αρδεύουν το έδαφος της ιστορικής συνείδησης. Και τα δύο αυτά κινήματα στηριχτήμανε στην παράδοση των προηγούμενων αιώνων: η Εθνική Αντίσταση στο 1821, το Λαϊκό τραγούδι στο Δημοτικό. Αλλά, πατώντας στο παραδοσιακό στέρεο έδαφος, πραγματοποίησαν άλματα, φανερώνοντας τις δικές στους πρωτοποριακές μορφές. Και τα δύο φαινόμενα αμφισβητήθηκαν στον καιρό τους, αργότερα όμως αναγνωρίστηκαν σε κάποιο βαθμό. Το Λαϊκό Τραγούδι στις μέρες μας είναι αντικείμενο θαυμασμού και εκτίμησης, ωστόσο, η μελέτη του δεν είναι απαλαγμένη απο αυθαιρεσίες, διαστρεβλώσεις κι επιπόλαια συμπεράσματα... Το βιβλίο αυτό στοχεύει να τοποθετήσει απ\' την αρχή τη μελέτη του θέματος πάνω σε μια αυστηρά επιστημονική βάση και να δείξει με τρόπο τεκμηριωμένο τον κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα του Λαϊκού Τραγουδιού.

ISBN 960-224-667-4
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2009

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 13:34

Ρεμπέτικο τραγούδι

Η αθρόα επανέκδοση ρεμπέτικων τραγουδιών κατά την τελευταία 20ετία σε ιστορικές και νεότερες εκτελέσεις, συνοδευόμενη από μια αφειδώλευτη δημοσιοποίηση παρεμφερούς βιογραφικού και άλλου υλικού, δημιούργησε τις προϋποθέσεις για συστηματικότερη και απαιτητικότερη προσέγγιση του είδους απ' ό,τι συνηθίζεται στους καλοπροαίρετους ερασιτεχνισμούς των συλλεκτών και άλλων συνηγόρων του. Εν τούτοις, κατά την εκτίμηση του συγγραφέα του βιβλίου αυτού, η αρχή της τρίτης χιλιετίας βρίσκει τη ρεμπετολογία να διαγράφει μια αργή και επισφαλή μετάβαση από την προεπιστημονική φάση στην πρωτοεπιστημονική. Η παρούσα προσπάθεια αποβλέπει στην επιτάχυνση της μετάβασης αυτής, καθιστώντας προσιτούς σε ευρύτερο ελληνόφωνο κοινό τους προβληματισμούς ενός από τους πρωτεργάτες της διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας του ρεμπέτικου, σχετικά με τον ορισμό, την πρόσληψη και την επιστημονική πραγμάτευση του είδους.

ISBN 960-8219-02-7
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 184
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 13X21

Στο βιβλίο αυτό συγκεντρώνονται και ανθολογούνται για πρώτη φορά κείμενα για το ρεμπέτικο αθησαύριστα και ανέκδοτα, πέραν της πρώτης τους εμφάνισης στον περιοδικό και ημερήσιο Τύπο της περιόδου 1929-1959. Oι δεκαετίες 1930, 1940 και 1950, στις οποίες πρωτοείδαν το φως της δημοσιότητας τα ανθολογούμενα κείμενα, συνιστούν κατά κοινή εκτίμηση το χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου συντελέστηκε η «γέννηση», η άνθιση και η θεωρούμενη παρακμή του ρεμπέτικου τραγουδιού. Κατά συνέπεια, ενδιαφέρει απολύτως ο τρόπος με τον οποίο έγινε η υποδοχή, ο σχολιασμός, η αποτίμηση και γενικότερα η κειμενική πραγμάτευση που επιφύλαξε για το είδος αυτό ο δημόσιος λόγος, όπως αυτός αποτυπώθηκε στη σημαντική συγχρονική πηγή που αποτελεί ο εφήμερος και περιοδικός Τύπος της εποχής.

ISBN 9789608219458
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ
ΣΕΛΙΔΕΣ 254
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 13:26

Ρεμπέτικο: Το κακό βοτάνι

Ένα εξαιρετικό κόμικ για τους λάτρεις της 9ης τέχνης και τους εραστές του ρεμπέτικου τραγουδιού από τον David Prudhomme. Ο ίδιος γράφει στον πρόλογο πως χωρίς να είναι Έλληνας, μουσικός ή καπνιστής, το ρεμπέτικο, αυτό το σύμπαν με το αναρχικό πνεύμα, τον παρέσυρε από τότε που το ανακάλυψε. Στην αρχή τού κίνησε το ενδιαφέρον το περιβάλλον στο οποίο αναπτύχθηκε, μέσα στις κακόφημες γειτονιές στις φυλακές στους τεκέδες, στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Μετά σαγηνεύτηκε από τις μορφές του ρεμπέτικου, τους μουσικούς, τους ρεμπέτες, τους περιθωριακούς, αδέλφια στη δυστυχία και στην εξορία. Η θεματολογία του ρεμπέτικου, το οποίο γεννήθηκε τη δεκαετία του 1920, συγκρίνεται μ αυτή των πορτογαλικών φάντος, του αργεντίνικου ταγκό. Κάποιοι το ονομάζουν το ελληνικό μπλουζ.

Σ αυτή τη μουσική διακρίνει μια βαθύτατη σχέση τns Ανατολής και τnς Δύσης. Βρίσκει τον πόνο της ξενιτιάς, τη γοητεία των λιμανιών, τις τσάρκες των ξενύχτηδων, τους χαμένους τους έρωτες. Την ήττα και το χιούμορ. Όταν γεννήθηκε το ρεμπέτικο, το κοινό και οι μουσικοί ήταν αδέλφια. Οι παρίες, τα κατακάθια της κοινωνίας που τραγουδούσαν μ εκείνη τη βραχνή φωνή, ενοχλούσαν.. Το 1936, ο δικτάτορας Μεταξάς κατέλαβε την εξουσία στην Αθήνα και αποφάσισε ότι αυτοί οι περιθωριακοί και τα τραγούδια τους έπρεπε να συμμορφωθούν.

Γράφει μια φανταστική ιστορία δανειζόμενος τα χαρακτηριστικά, ακόμη και τα ονόματα, από τους πραγματικούς ρεμπέτες. Περιγράφει μια ρεμπέτικη μέρα και νύχτα του 1936 υπό τη σκιά της δικτατορίας του Μεταξά αρκετά κοντά στα πραγματικά γεγονότα. Εμφανίζεται ο Μάρκος Βαμβακάρης ο πατριάρχης του ρεμπέτικου με την ξακουστή κομπανία, που ονομαζόταν "η Τετράς του Πειραιά", ο Μπάτης και ο Ανέστος Δελιάς (ή αλλιώς Αρτέμης).

ISBN 978-960-9487-23-8
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΝΩΣΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 102

Κεντρικό πρόσωπο και βασικό θέμα του θεατρικού έργου είναι η περιπετειώδης ζωή μιας γυναίκας-μύθου της ελληνικής λαϊκής σκηνής. Η Ρόζα Εσκενάζυ ήταν κορυφαία και χαρισματική ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου και του σμυρνέικου τραγουδιού. Χαρακτηρίστηκε "η μεγάλη κυρία" των Μικρασιατών μουσικών που ήρθαν στην Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Υπήρξε από τις ωραιότερες φωνές που έβγαλε το ρεμπέτικο τραγούδι. Ήξερε να ξεσηκώνει τους σεβνταλήδες θαμώνες με τα σκέρτσα και τα καμώματά της, γιατί, εκτός από έξοχη τραγουδίστρια, ήταν και θαυμάσια χορεύτρια. Η ζωή της περιβάλλεται από ένταση και μυστήριο, από την ημέρα που γεννήθηκε μέχρι τον θάνατό της. Μια διαδρομή με αφετηρία την Κωνσταντινούπολη του 1883 μέχρι την Αθήνα του 1980.
Η θρυλική Ρόζα μετακόμισε σε νεαρή ηλικία μαζί με τους γονείς της στη Θεσσαλονίκη και από το 1910 άρχισε να εμφανίζεται ως χορεύτρια σε διάφορα κέντρα και θέατρα. Από τα μέσα της δεκαετίας του '20 κατέβηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε μια δεύτερη καριέρα ως τραγουδίστρια.
Η Ρόζα Εσκενάζυ διατήρησε ως το τέλος της ζωής της (2 Δεκεμβρίου 1980) τα φυσικά της χαρίσματα και είχε την τύχη να μη φύγει λησμονημένη. Γνώρισε από νωρίς την αναγνώριση από τους μουσικολόγους και τους ερευνητές του ρεμπέτικου τραγουδιού.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η προσωπική της ζωή, αφού βίωσε ορισμένες από τις πιο σημαντικές δεκαετίες της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Πέρασε δια πυρός και σιδήρου μέσα από πολέμους, κατοχή, αντίσταση, δικτατορίες και άλλα γεγονότα κρατώντας πάντοτε τη δυναμική στάση μιας ανεξάρτητης γυναίκας που δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί της. (Από τον πρόλογο του συγγραφέα)

ISBN 9786185191443
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2016
ΣΕΛΙΔΕΣ 40
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X17

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 12:50

Το ρεμπέτικο στο σχολείο

Το βιβλίο περιέχει τις παρτιτούρες και τις αντίστοιχες πάρτες 13 ρεμπέτικων τραγουδιών για παιδική χορωδία και ορχήστρα με όργανα του συστήματος Orff. Επίσης, περιέχει 2 πλήρεις προτάσεις διδασκαλίας των λαϊκών δρόμων και ρυθμών (με πίνακες, ασκήσεις κλπ), ιδιαίτερα για παιδιά Δημοτικού Σχολείου. Η εργασία, που έχουν προλογίσει και διορθώσει άνθρωποι όπως ο Μάρκος Δραγούμης, ο Δημήτρης Λέκκας και ο Παναγιώτης Κουνάδης, φιλοδοξεί να τεκμηριώσει την αναγκαιότητα διδασκαλίας ενός σημαντικού κομματιού του αστικού λαϊκού μουσικού μας πολιτισμού, προσπερνώντας τις ιδεοληψίες και προκαταλήψεις του παρελθόντος και προτείνοντας, ουσιαστικά, την πλήρη "νομιμοποίησή" του στο επίσημο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα.

Ήσουνα ξυπόλητη
Η φραγκοσυριανή
Βάρκα γιαλό
Τα καβουράκια
Όταν ιδώ τα δυο σου μάτια
Βαγγελίτσα
Μαύρα μάτια, μαύρα φρύδια
Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά
Φαληριώτισσα
Τα ματόκλδα σου λάμπουν
Θα' ρθω να σε ξυπνήσω
Μ' έχεις μαγεμένο
Συννεφιασμένη Κυριακή

 

ISBN 9790691503645
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΑΚΑΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 220
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X30