fbpx
Aptaliko. GR

Aptaliko. GR

URL Ιστότοπου: http://www.aptaliko.gr
Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:34

Τα χαϊρια μας εδώ

Μία συγκλονιστική μαρτυρία με μνήμες μικρασιατικές, με μουσικές και αρώματα εκείνης της εποχής. Μία αναβίωση του δράματος, αλλά και του μεγαλείου του μικρασιατικού ελληνισμού. Ένας ανεκτίμητος θησαυρός γνώσης για τη Σμύρνη στα χρόνια πριν από το '22, για τον ξεριζωμό των Ελλήνων, αλλά και για τους αγώνες τους να εδραιωθούν στα χώματα της μητέρας πατρίδας, για το μεγαλείο της ψυχής εκείνων που ρίζωσαν στην Κοκκινιά κυρίως αλλά και αλλού.

Είναι μερικά μόνο από όσα προσφέρει η ανάγνωση του βιβλίου του Γιώργη Παπάζογλου "Τα χαΐρια μας εδώ: Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης, Αγγέλα Παπάζογλου", σε έκδοση του Ταμείου Θράκης, με την φροντίδα και επιμέλεια της Εταιρείας μας.

Ο συγγραφέας, γιος του μεγάλου ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου και της Σμυρνιάς τραγουδίστριας Αγγέλας, καταφέρνει να καταδύσει στην ψυχή του Έλληνα, με ήθος και ευγένεια, διασώζει τους καημούς και τις λαχτάρες ενός λαού σ' έναν αιώνα, τον εικοστό, και φέρνει στο φως τα τιμαλφή και τα σπουδαία του λαού αυτού. Οι ξεριζωμένοι της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας μαζεύτηκαν στην Κοκκινιά κουβαλώντας μαζί τους έναν υψηλό πολιτισμό, αποδιδόμενοι στον ιερό αγώνα της επιβίωσης και της δημιουργίας.

Το βιβλίο είναι μια ζωντανή προφορική μαρτυρία της Αγγέλας Παπάζογλου που ισοδυναμεί με ιστορική καταγραφή. Οι διηγήσεις της μάνας του συγγραφέα επιβεβαιώνουν την επικρατούσα άποψη ότι η Σμύρνη και η Μικρά Ασία λειτούργησαν σαν μήτρα της μουσικής για τον Ελληνισμό.

Περιδιαβάζοντας στις σελίδες του είναι σαν να περπατάς στα χνάρια της ίδιας της ιστορίας ενός μεγάλου κομματιού του Ελληνισμού, γεγονός στο οποίο οφείλεται προφανώς και η μεγάλη κυκλοφοριακή επιτυχία του βιβλίου που διατίθεται από όλα τα βιβλιοπωλεία.

ISBN 960-8144-80-9, ISBN-13 978-960-8144-80-4, [Εξαντλημένο]
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 662
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:32

Από το ταμπουρά στο μπουζούκι

Η "Orpheum Phonograph", μία νέα και μη κερδοσκοπική εταιρία, σάς παρουσιάζει την πρώτη παραγωγή της, μάλιστα δε σε δύο ξεχωριστές εκδόσεις (Ελληνόφωνη & Αγγλόφωνη). Είναι το βιβλίο του Σταύρου Κουρούση με τίτλο "Από τον ταμπουρά στο μπουζούκι". Πρόκειται για ένα πρωτότυπο έργο για τα ελληνικά δεδομένα, το οποίο παρακολουθεί την ιστορία και εξέλιξη του λαϊκού αυτού οργάνου, ξεκινώντας από την αρχαία πανδουρίδα ή τρίχορδον, περνώντας στον ταμπουρά και καταλήγοντας στο μπουζουκι των πρώτων χρόνων του ρεμπέτικου τραγουδιού, δηλαδή μετά το 1900.

Το συναρπαστικό αυτό μουσικό ταξίδι επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην άγνωστη ελληνική παράδοση από τον 17ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα με πλήθος ιστορικών ντοκουμέντων και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.Βασίζεται, κυρίως, σε ιστορικές αναφορές ελλήνων αγωνιστών της επανάστασης, σε αναλυτικές περιγραφές ξένων περιηγητών και σε καταγραφές διαφόρων ερευνητών .

Στα κείμενα του βιβλίου συμπεριλαμβάνεται επίσης η σημαντική εργασία του οργανοποιού Μιχάλη Μουντάκη πάνω στα όργανα της οικογένειας του ταμπουρά που ανήκαν στον θρυλικό Γιοβάν Τσαούς και τα οποία είχε ο ίδιος την ευκαιρία να εξετάσει από κοντά και να καταγράψει πληροφορίες και πολύτιμα συμπεράσματα.

Η παρούσα έκδοση συνοδεύεται από ένα ηχητικό CD με δεκαοκτώ ηχογραφήματα χρονολογίας μεταξύ 1929 και 1932. Πρόκειται για εξαιρετικά σπάνιο υλικό και σε άριστη ηχητική κατάσταση, αν αναλογιστεί κανείς την παλαιότητά του. Το υλικό προέρχεται ως επί το πλείστον από τις πρωτότυπες μήτρες των αμερικάνικων εταιρειών Victor και Columbia, αλλά και από δίσκους 78 στροφών σε εξαιρετική κατάσταση.

Αυτό που πρέπει να τονιστεί είναι ότι για πρώτη φορά, για τα ελληνικά δεδομένα της δισκογραφίας, κυκλοφορούν εννιά ηχογραφήσεις της πρώιμης εποχής του γραμμοφώνου, οι οποίες είχαν απορριφθεί από τους τότε υπευθύνους παραγωγής των εταιρειών ως μη εμπορικές ή ως "κακές" μουσικές εκτελέσεις! Παρέμεναν ακυκλοφόρητες μέχρι την παρούσα πρώτη έκδοση τους, ακριβώς ογδόντα τέσσερα χρόνια μετά τις ηχογραφήσεις και εμείς πιστεύουμε ότι έχουν, και όχι μόνο ιστορικά, το σημαντικότερο ενδιαφέρον.

Οι σπουδαιότεροι από τους πρωτοπόρους του οργάνου περιλαμβάνονται, φυσικά, στον δίσκο και αναφέρονται τα βιογραφικά τους. Εξέχουσα θέση κατέχει ο μεγάλος Σαμιώτης μπουζουξής Μανώλης Καραπιπέρης, του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά το πλήρες ηχογραφημένο έργο. Οι διπλές εκτελέσεις των τραγουδιών από τον Καραπιπέρη, που εμπεριέχονται, αποτελούν μια πιο από τις πιο σημαντικές μαρτυρίες για την τέχνη του λαϊκού αυτοσχεδιασμού στην ερμηνεία ενός τραγουδιού, καθώς ηχογραφήθηκαν την ίδια ημέρα, με διαφορά μόλις λίγων λεπτών μεταξύ τους και με διαφορετικά κάθε φορά στιχάκια! Ακολουθούν ο σπουδαίος Χιώτης μουσικός του μπάντζο, Παναγιώτης Τσώρος (o οποίος παίζει εκπληκτικά το μπάντσο σαν μπουζούκι ), ο Τριπολιτσιώτης μπουζουξής της Αθηναϊκής σχολής Θανάσης Μανέτας, και ο Κών/νος Κοκοτής παίζοντας στην πρώτη ιστορικής σημασίας ηχογράφηση με ταμπουρά-μπουζούκι το 1926, δημοτικά τραγούδια της Πελοποννήσου.

Από τα 18 ηχογραφήματα του CD, 15 πραγματοποιήθηκαν στη Ν.Υόρκη, 2 στο Σικάγο και 1 στην Αθήνα.

Την έκδοση κοσμούν γκραβούρες, πίνακες αλλά και σχετικές φωτογραφίες της εποχής, πολλές από τις δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Ο γνωστός συλλέκτης και παραγωγός δίσκων του ρεμπέτικου, ο Charles Howard, χαρακτηρίσε την έκδοση αυτή ως την "πιο σημαντική έκδοση για το ρεμπέτικο των τελευταίων χρόνων".

Με χαρά και ικανοποίηση σάς παραδίδουμε το πρώτο πόνημά μας και ελπίζουμε να βρείτε και σεις όλες τις ομορφιές αυτών των κομματιών, οι οποίες ομολογούμε μάς καταγοήτευσαν από την αρχή που τις γνωρίσαμε, και να τις απολαύσετε.

Για την εταιρεία "Orpheum Phonograph",
Σταύρος Κουρούσης

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:14

Λαϊκά πορτρέτα 1

Μεγάλοι σολίστες του μπουζουκιού από τη δεκαετία του ΄50
Πέντε μεγάλοι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού, που συνέδεσαν το όνομά τους με τη σύνθεση ή με την εκτέλεση σπουδαίων λαϊκών τραγουδιών από τη δεκαετία του \'50 κι έπειτα, είναι το αντικείμενο αυτού του βιβλίου.
Ο σολίστας του μπουζουκιού και ερευνητής Γιώργος Αλτής συγκέντρωσε αυθεντικά ντοκουμέντα και μαρτυρίες για τη ζωή και την καλλιτεχνική δραστηριότητα του Ανέστη Αθανασίου, του Αργύρη Βαμβακάρη, του Βασίλη Καραπατάκη, του Στέλιου Μακρυδάκη και του Δημήτρη Στεργίου - Μπέμπη, συνθέτοντας τις βιογραφίες τους, τις οποίες έχει πλουτίσει με ενδεικτικούς καταλόγους τραγουδιών που συνέθεσαν ή τραγούδια στα οποία έχουν συμμετάσχει ως εκτελεστές.
Το βιβλίο ρίχνει ταυτόχρονα αρκετό φως σε μια σκοτεινή, αλλά ίσως την πιο ενδιαφέρουσα, περίοδο της πορείας του λαϊκού μας τραγουδιού.

ISBN 978-618-5010-39-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 156
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Η διαποίκιλση, η τέχνη δηλαδή των ποικιλμάτων και των μελισμάτων, αποτελεί την πιο χαρακτηριστική ερμηνευτική πρακτική της παραδοσιακής μουσικής. Η μελέτη του Γιάννη Ζαρία καταγράφει και αναλύει αυτήν τη βιωματικά κυρίως καλλιεργημένη πρακτική και εστιάζει στον τρόπο ερμηνείας της στο ελληνικό παραδοσιακό βιολί. Στις 1.100 σελίδες του βιβλίου καταγράφονται περισσότερα από 1.000 μουσικά παραδείγματα, όπου αναδεικνύονται και ταξινομούνται τα κύρια χαρακτηριστικά των διαφόρων ποικιλτικών ιδιωμάτων του ελλαδικού χώρου. Το συνοδευτικό CD επενδύει τα παραδείγματα αυτά με αυθεντικά ηχητικά αποσπάσματα, ενώ στο πλούσιο Παράρτημα συγκεντρώνονται για πρώτη φορά βιογραφικά και δισκογραφικά στοιχεία περίπου 1.700 ερμηνευτών του ελληνικού παραδοσιακού βιολιού, καθώς και συναφές φωτογραφικό υλικό. Με αφετηρία το πεδίο «συνομιλίας» του παραδοσιακού με τους άλλους μουσικούς χώρους, η μελέτη συμβάλλει στην οριοθέτηση ενός «εγγραμματοποιημένου» συστήματος ερμηνείας της ελληνικής παραδοσιακής βιολιστικής «γλώσσας» και, μέσω αυτού, στην ανάδειξη της εκφραστικής της ιδιοτυπίας. ** Απευθύνεται πρωτίστως σε μουσικούς ερμηνευτές και μουσικολόγους, αλλά και σε όποιον αγαπά την παραδοσιακή μουσική και επιθυμεί να εντρυφήσει στις ιδιαιτερότητές της.**

ISBN 978-960-7266-74-3
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ORPHEUS
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 1080
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Το θεματικό περιεχόμενο του βιβλίου, όπως σημαίνεται ήδη από τον τίτλο του, αφορά σε μια ομάδα δράσεων και επιμέρους διαδικασιών, οι οποίες ορίζονται με τον περιληπτικό όρο "Εκκλησιαστική μουσική" και επικεντρώνονται στη Σμύρνη του 19ου αιώνα. Γίνεται προσπάθεια ανίχνευσης και αξιολόγησης του τρόπου με τον οποίο το ιδιότυπο στιλιστικά ρεύμα της Σμύρνης εντάχθηκε στην ευρύτερη μουσική πραγματικότητα της εποχής, παίζοντας συγχρόνως ρόλο αναμφίβολα εκσυγχρονιστικό σε πεδία όπως η συνθετική δημιουργία, η διδακτική, η εκδοτική παραγωγή κ.ά. Η μελέτη των ιστορικών πηγών σε συνδυασμό με τη διάθεση ερμηνείας του ιστορικο-κοινωνικού πλαισίου της εποχής βοήθησε στην ανάδειξη εκείνων των χαρακτηριστικών που καθόρισαν την ιδεολογική-αισθητική φυσιογνωμία του εν λόγω κινήματος και παράλληλα εξασφάλισαν την ιστορική του αυτοδυναμία.

ISBN 978-960-6796-24-1
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 280
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 24X17

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:02

Νίκος Καρατάσος

Ο αναγνώστης αυτού του βιβλίου θα γνωρίσει τη ζωή και το έργο ενός γνήσιου λαϊκού οργανοπαίκτη (σαντούρι - τσίμπαλο), του Νίκου Καρατάσου, μέσα από προσωπικές αφηγήσεις για τη ζωή του και τους συναδέλφους - συνοδοιπόρους στο ρεπερτόριο της δημοτικής μουσικής για τον χορό και το τραγούδι.
Παράλληλα με απλά κείμενα και ευκολονόητες αναλύσεις, παρουσιάζεται το πανόραμα της υπερ-αιώνιας δημοτικής παράδοσης τεχνικά, καλλιτεχνικά και γλωσσικά. Μιας εθνικής κληρονομιάς που προβάλλει ζωντανά τα ήθη και τα έθιμα της εθνικής καλλιτεχνικής ταυτότητας της Ελλάδος.

ISBN 978-960-9361-56-9
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2015
ΣΕΛΙΔΕΣ 208
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 17X24

Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017 01:01

Μάρκος Βαμβακάρης

'Τράβηξε η καρδιά μου να γράψω την ιστορία μου. Θέλω να την ιδώ γραμμένη και να τη διαβάσω απ' την αρχή ως το τέλος σα να ήταν κάποιου άλλου. Πιστεύω πως έτσι θα ξεθυμάνει το φούσκωμα της καρδιάς που μου σταλάξανε τόσα πολλά και διάφορα, τέτοια που ο καθένας δεν θα ήθελε να τα 'χει στη δική του την ιστορία. Έχω σκοπό να τη δημοσιέψω κιόλας την ιστορία μου.
Η χριστιανή που μου κάνει το γραμματικό λέει πως οι πρώτοι χριστιανοί ξεμολογιόντουσαν δυνατά, μπρος σε όλο τον κόσμο, κι όλος ο λαός τους συγχωρούσε και ξαλάφρωναν για καλά. Όμως τώρα ο κόσμος είναι χαλασμένος και ξέρω πως σήμερα θα βρεθούνε πολλοί που θα σκεφτούνε πως έπρεπε να ντραπώ να ομολογήσω πολλά πράματα. Εγώ θα πάρω το θάρρος τους τέτοιους να μη τους λογαριάσω. Ο άνθρωπος για να λέγεται αληθινός άνθρωπος, πρέπει να μπορεί να 'ρθει και στη θέση του άλλου, του ομοίου του. Γιατί απ' όσα θα σας πω και τα παθήματα και τα φταιξίματα ίδια είναι. Και τα φταιξίματα είναι κι αυτά παθήματα.
Δεν εγεννήθηκα κακός ούτε σκέφτηκα ποτές μου να φχαριστηθώ άμα λυπηθεί ο άλλος. Δεν εγεννήθηκα κακός, ούτε για να ζήσω τη ζωή μου όπως την έζησα. Και γι' αυτό παίρνω το θάρρος να εκθέσω τα αμαρτήματά μου στον κόσμο. Σε έναν κόσμο που εγώ πρώτος του τραγούδησα τις χαρές και τις λύπες του, τα πλούτη και τη φτώχεια του, την ορφάνια του και την ξενιτιά του.
Αυτός ο κόσμος θέλω να γίνει ο εξομολόγος μου και πιστεύω ότι όλοι αυτοί για τους οποίους έχω γράψει και γράφω μα και θα γράφω εκατοντάδες τραγούδια, θα με συγχωρέσουν, μια και αυτός είναι ο σκοπός της περιγραφής και εξιστορήσεως της ζωής μου, δηλαδή η συγνώμη και η συγχώρεση. Γι' αυτό όσοι θα διαβάσετε την ιστορία μου, φίλοι ή ξένοι, γνωστοί ή άγνωστοι, και μάλιστα οι γνωστοί μου, να 'ρθητε να μου σφίξτε το χέρι και να μου πήτε ένα ανοιχτόκαρδο γεια σου. Να μου πείτε πως όλα περάσανε, ότι όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Να μου πείτε πως αν ζούσατε την ίδια ζωή με μένα, τα ίδια θα παθαίνατε και τα ίδια θα κάνατε. Τώρα όλα αυτά βέβαια ανήκουν στο παρελθόν, και την παλιά μου ζωή τη θυμάμαι σαν ένα κακό όνειρο που όταν θα το ιδείς τινάζεσαι από το κρεβάτι σου. Έτσι περίπου τινάζομαι όταν αναπολώ την περασμένη μου ζωή και θυμηθώ τις κακές στιγμές της. [...]''
Με τις πηγές του στα λιμάνια της Ανατολικές Μεσογείου του 19ου αιώνα, το λαϊκό μας τραγούδι, το τραγούδι της ελληνικής εργατιάς, κάνει την εμφάνισή του στον Πειραιά τα πρώτα τριάντα χρόνια του αιώνα μας, φουντώνει κι ακμάζει απ' το 1930 ως το 1950, κι από κει και πέρα ξεφτίζει. [...] Μια επαρκής μελέτη της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού, ή μια σωστή εισαγωγή στη ζωή του Μάρκου, πρέπει να καταπιαστεί με το δύσκολο θέμα της διαλεκτικής σχέσης της δημιουργίας του τραγουδιού και της αποδοχής του και χρήσης του από το κοινό του. Ακόμη και η σκιαγράφηση αυτού του φαινομένου παίρνει τεράστιες διαστάσεις. Χρειαζόμαστε ιστορικό βάθος. Ποιά ήταν π.χ. η ζωή της ελληνικής και μη ελληνικής εργατιάς στα λιμάνια της Πόλης, της Σμύρνης κλπ.; Χρειαζόμαστε ιστορική και λαογραφική δουλειά, όχι μόνο για τα λιμάνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και για τα λιμάνια του Ελληνικού κράτους, ιδίως τη Σύρα και τον Πειραιά. Χρειάζεται ειδική μουσικολογική ανάλυση των διαφόρων συνθετών και στυλ καθώς και έρευνα των ανατολικών και δυτικών στοιχείων. Τέλος χρειαζόμαστε μελέτη των συμβόλων και της γλώσσας των τραγουδιών και συσχέτισή τους με την κοινωνική εξέλιξη του λαού μας. Αν θέλουμε βέβαια να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία της εξέλιξης του λαϊκού τραγουδιού από βαρύ ζεμπέκικο σε συρτάκι, κι από τον τεκέ στις αμερικανικού τύπου τηλεοπτικές διαφημίσεις της Ολυμπιακής, θα πρέπει να το μελετήσουμε όχι μόνο σαν την κατ' εξοχήν τέχνη της εργατιάς μας, αλλά σε συσχέτιση με την τέχνη, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του "Έλληνα αστού"· κι αυτά όλα σε σχέση με την ιστορία μας και την θέση μας στην παγκόσμιο σκηνή. [...] (ΚΑΙΛ-ΒΕΛΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ]
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Εισαγωγή
Κεφ. 1 Σύρα η απάνω χώρα σου
Κεφ. 2 Χρόνια στον Περαία
Κεφ. 3 Μπουζούκι Γλέντι του Ντουνιά
Κεφ. 4 Πολλά είδανε τα μάτια μου
Κεφ. 5 Σ' αυτόν τον κόσμο τον κακό
Κεφ. 6 Μ' αρέσουν οι καρδιές σαν τη δική μου
Κεφ. 7 Η μουσική, τα λόγια, τα τραγούδια

ISBN 9789600200201
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1978
ΣΕΛΙΔΕΣ 334
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 21X14

Ανάλυση της μουσικής του και τα προβλήματα της έρευνας στην ελληνική λαϊκή μουσική. Η δισκογραφική καριέρα του Τσιτσάνη αποκαλύπτει πληροφορίες που δεν αφορούν μόνο την ίδια τη μουσική αλλά και ποικίλες κοινωνιολογικές όψεις του ελληνικού πολιτισμού. Η πραγμάτευση του έργου του «ξεκλειδώνει» ποικίλα ιστορικά, κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με τον ρόλο που διαδραμάτισε ο ίδιος στην εξέλιξη της λαϊκής μουσικής. Με δεδομένη την παραμέληση των ρεμπετολογικών και λαϊκολογικών ζητημάτων από τον ακαδημαϊκό κόσμο, το βιβλίο αυτό συνιστά την πρώτη ακαδημαϊκή μελέτη συλλογής και σύνθεσης ενός μεγάλου όγκου πληροφοριών γύρω από τη λαϊκή μουσική. Επιπλέον, παρουσιάζονται ευρήματα που αφορούν και άλλες μουσικές κουλτούρες.

Το βιβλίο συντελεί ώστε η λαϊκολογία να κατακτήσει τη θέση της ανάμεσα στις λαϊκές μουσικολογικές μελέτες, ένα πεδίο που ανθεί στο εξωτερικό για πολλές δεκαετίες, παραμένοντας, δυστυχώς, σε εμβρυϊκό επίπεδο στη χώρα μας. Η έκδοση αυτή αποτελεί μετάφραση και εξέλιξη της διδακτορικής διατριβής με τίτλο The recording career of Vasilis Tsitsanis (1936-1983), an analysis of his music and the problems of research into Greek popular music, η οποία εκπονήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Αγγλίας.

ISBN 978-960-6882-98-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2014
ΣΕΛΙΔΕΣ 312
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X24

Τι σημαίνει να είσαι παιδί και να μεγαλώνεις δίπλα σ' έναν δημιουργό, την ώρα που εκείνος διαμορφώνει το έργο που εντέλει φτάνει να αποτελεί ιστορία του ελληνικού τραγουδιού;
Πώς βλέπει κανείς τον κόσμο του τραγουδιού, μεγαλώνοντας μέσα σ' αυτόν, χωρίς να "ανήκει" σ' αυτόν; Τι σημαίνει για τη ζωή του μια τέτοια εμπειρία;
Ο Γιώργος Ζαμπέτας γεννήθηκε το 1925 και μεγάλωσε στην Ελλάδα του Αιγάλεω, της Κατοχής και του Εμφυλίου. Η διαδρομή του στο τραγούδι, κράτησε κοντά 40 χρόνια. Σχεδόν παράλληλα με τα πρώτα τραγούδια του, γεννήθηκε η κόρη του Κατερίνα. Είκοσι χρόνια μετά τη φυσική απουσία εκείνου -κι ενώ τα τραγούδια του περπατούν επάξια μόνα τους και φαίνεται να κερδίζουν στον χρόνο- εκείνη μπήκε στη διαδικασία να ψάξει μέσα της, να αναλογιστεί όσα έζησε... Βλέποντας σαν "ψυχογράφημα" την ανασύσταση των εμπειριών της. Έτσι ξεκίνησαν όλα...

ISBN 978-960-547-104-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΚΥΡΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2013
ΣΕΛΙΔΕΣ 517
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 16X23

Τροπικότητα και εναρμόνιση

Μέθοδος εκμάθησης της λαϊκής κιθάρας, με θεωρητικό παράρτημα για την αρμονική και μελωδική ανάλυση του συστήματος των λαϊκών δρόμων σε συνδυασμό με ρεπερτόριο.

ISBN 979-0-9016088-1-8
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΣΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 420
ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΣΚΛΗΡΟ
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X27

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:41

Μέθοδος ορθοφωνίας (τόμος 2)

Ο δεύτερος τόμος του οπτικοακουστικού συστήματος διδασκαλίας της ορθής προφοράς και έκφρασης της ελληνικής γλώσσας, με πολλές ασκήσεις τεχνικής για τον έλεγχο της αναπνοής και σωστής άρθρωσης. Όπως και ο πρώτος τόμος, περιέχει πολλές φωτογραφίες και σκίτσα και πληθώρα ασκήσεων για ενήλικες αλλά και για παιδιά. Η μέθοδος διδάσκεται στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο τμήμα θεάτρου της σχολής καλών τεχνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης.

ISBN 978-960-7171-64-0
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Βεργίνα
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 212

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:39

Μέθοδος ορθοφωνίας (τόμος 1)

Ο πρώτος τόμος του οπτικοακουστικού συστήματος διδασκαλίας της ορθής προφοράς και έκφρασης της ελληνικής γλώσσας.
Περιλαμβάνει πολλές ασκήσεις τεχνικής για τον έλεγχο της αναπνοής και σωστής άρθρωσης. Όπως και ο δεύτερος τόμος, περιέχει πολλές φωτογραφίες και σκίτσα και πληθώρα ασκήσεων για ενήλικες αλλά και για παιδιά. Η μέθοδος διδάσκεται στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο τμήμα θεάτρου της σχολής καλών τεχνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης.

ISBN 978-960-7171-63-2
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Βεργίνα
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 179

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:18

Βούρλα - Τρούμπα

Μια περιήγηση στο χώρο του υποκόσμου και τη πορνείας του Πειραιά (1840-1968).Ως συλλέκτης έχω μαζέψει εδώ και κάμποσα χρόνια ένα -επιτρέψτε μου να πω- αξιοσημείωτο αρχείο σχετικό με τον ευρύτερο Πειραιά.Καθώς περνούσαν τα χρόνια, συνειδητοποίησα πως είχα σκόρπια εδώ κι εκεί διάφορα στοιχεία σχετικά με την πορνεία και τον εν γένει υπόκοσμο του Πειραιά -στοιχεία που συνοψίζονται σε δύο περιοχές: Τα Βούρλα και την Τρούμπα. Τότε διαπίστωσα πως δεν υπάρχει στην ελληνική βιβλιογραφία κανένα συγκεκριμένο βιβλίο γι' αυτό το θέμα, εκτός μόνον από προσωπικές μαρτυρίες και αφηγήσεις. Απ' αυτή τη διαπίστωση ξεπήδησε και η ιδέα για το βιβλίο που κρατάτε. Κι απ' τη στιγμή που η ιδέα έγινε επιθυμία, βάλθηκα να εντοπίσω οποιαδήποτε πληροφορία μπορούσε να μου φανεί χρήσιμη.

ISBN 978-960-89222-3-5
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Τσαμαντάκη
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 206
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 13X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 21:11

Ντόμπρα και σταράτα

Στην παρουσία τούτου του έργου δεν έχω πρόθεση να κουράσω τον αναγνώστη με λεκτικές μανούβρες και ατελείωτη (ίσως συνάμα ανόητη, για παρόμοιες μοναδικές στιγμές) φιλολογία. Τι θα μπορούσε τάχα να προσθέσει κανείς όταν ο ίδιος ο Γ. Παπαϊωάννου προλογίζει τα κείμενά του; (. . .) Η προοπτική της προσπάθειας αυτής ήταν και είναι μία και μόνο: ολοκληρώνοντας την επαφή του ο αναγνώστης με το έργο να έχει όσο το δυνατό περισσότερη πληροφόρηση γύρω από τα ιδιόμορφα συμβάντα, που σφύζουν στις γνωστές και άγνωστες σελίδες της ρεμπέτικης ιστορίας, από τη μια, και βέβαια εξαιρετικά γύρω από το ρόλο που έπαιξε σ' αυτή μια απ' τις μοιραίες μορφές, ο Γιάννης Παπαϊωάννου.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΣΕΛΙΔΕΣ 255
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ 14X21

Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017 18:59

Το πρώιμο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη

Ο Βασίλης Τσιτσάνης γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1915. Από μικρή ηλικία ασχολείται με τη μουσική και μέχρι το 1935 όπου και φεύγει για την Αθήνα, έχει συνθέσει σαράντα μουσικά κομμάτια. Το παρόν βιβλίο ασχολείται με τη μουσική ανάλυση του πρώιμου συνθετικού έργου σε σχέση με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό πλαίσιο των Τρικάλων, μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε το εν λόγω ρεπερτόριο. Με βάση το ηχογραφημένο υλικό του συνθέτη, αναλύεται η θεματολογία των στίχων και παρατίθενται μουσικά παραδείγματα που εξετάζουν, τη μελωδική ανάπτυξη, τη ρυθμική δομή, τη μουσική φόρμα, τον ρόλο των μουσικών οργάνων.
Περιεχόμενα:

Πρόλογος
Εισαγωγή

Α’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ | Ιστορική Επισκόπηση
Συνοπτική περιγραφή της ιστορίας της πόλης των Τρικάλων από την απελευθέρωση το 1881 έως τη δεκαετία του 1930
Η μουσική ζωή στα Τρίκαλα κατά την περίοδο 1881-1936

Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ | Βιογραφία
Βασίλης Τσιτσάνης
Βιογραφικά στοιχεία – παιδική ηλικία
Χρονολόγηση μουσικών κομματιών Τρικαλινής περιόδου
Τα κείμενα των τραγουδιών
Θεματολογική κατάταξη
Τα τραγούδια με τις ονομαστικές αναφορές

Γ’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ | Μουσικολογικά
Σύνθεση ορχήστρας – Ρόλος μουσικών οργάνων
Ρυθμοί – Χοροί – Φόρμα
Ανάλυση της τροπικότητας των συνθέσεων
Επίλογος
Βιβλιογραφία-Πηγές
Παράρτημα
Φωτογραφικό αρχείο